| کد خبر: 238706 |

تجاری سازی ایده‌های جدید در مصالح نوین صنعت و ساختمان

شبکه تبادل فناوری با همکاری یکی از شرکت های فناور فراخوان فرصت تجاری‌سازی ایده‌های جدید در مصالح نوین صنعت و ساختمان را منتشر کرد.

تین نیوز

مواد نوآورانه ساختمانی آینده‌صنعت ساخت و ساز را بنا می‌کنند، دانشمندان و فناوران در سراسر جهان در حال تحقیق و توسعه‌ مواد ساختمانی جدید و تکامل فناوری‌های از قبل ایجاد شده‌ای هستند که ارزش خود را در صنعت ساخت و ساز نشان داده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این مواد و فناوری‌ها باید کارا، با دوام، قابل بازیافت و بدون ریسک باشند. مواد جدید علاوه بر افزایش کارایی ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی و تولید ضایعات و افزایش ایمنی، می‌توانند جلوه‌ جدیدی به ساختمان‌ها و در نتیجه به شهرها ببخشند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از ویژگی های مواد جدید است، ۳۵ درصد انرژی مصرفی دنیا در ساختمان‌ها مصرف می‌شود و در نتیجه حدود ۳۸ درصد از انتشار دی‌اکسیدکربن مربوط به حوزه انرژی، در ساختمان‌ها تولید می‌شود. همچنین ۵۵ درصد مصرف برق دنیا مربوط به انرژی الکتریسته‌ای است که در ساختمان‌ها مصرف شده است.

انرژی‌های تجدیدپذیر حدود ۶ درصد منبع تامین انرژی ساختمان‌ها را درسطح دنیا تشکیل می‌دهند که از منابع انرژی مانند ذغال‌سنگ این سهم بیشتر است و تجربه‌ رشد خوبی را از خود از سال ۲۰۱۸ نشان داده است.  این ارقام کلان بودن میزان انرژی مصرفی در ساختمان‌ها در کشور را نشان می‌دهد و ایده‌های نوین در راستای کاهش مصرف انرژی می‌تواند اثر شگرفی در این زمینه داشته باشد و بازار قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

زیست‌سازگار کردن ساختمان‌ها و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن از دیگر مزایای مصالح جدید ساختمانی است. سازمان ملل متحد در گزارش وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساختمان‌سازی سال ۲۰۲۰ خود در زمینه کاهش انتشار دی‌اکسید کربن از ساختمان‌ها و زیست سازگار کردن آن‌ها اعلام کرد که یکی از استراتژی‌های اصلی صفر کردن میزان انتشار کربن در مجامع بین‌المللی وابسته به صفرکردن این مقدار در ساختمان‌ها است.

به همین دلیل بحث‌های نوین صرفه‌جویی در مصرف انرژی و راه‌های تولید اکسیژن و سبز کردن ساختمان‌ها و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و روش‌های جذب دی‌اکسیدکربن در مصالح نوین در بین مباحث مربوط به ساختمان‌های مدرن اهمیت بالایی دارد.

با توجه به موارد مذکور و نیازی که در کشور به روش‌ها و مصالح نوین ساختمانی وجود دارد، شبکه تبادل فناوری با همکاری یکی از شرکت های فناور در نظر دارد طرح‌های نوآورانه در زمینه مصالح ساختمانی را جمع‌آوری کرده و از طرح‌های برگزیده تا صنعتی شدن در محورهای مصالح ساختمانی نوین، روش‌های ساخت و ساز نوین، صرفه جویی در مصرف انرژی و آب، تجهیزات نگهدارنده و تثبیت کننده نوین، افزایش ایمنی ساختمان به خصوص در بحث حریق، زیست‌سازگار کردن ساختمان و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن حمایت می کند.

طرح‌هایی که رویکرد علمی داشته باشند و هم زمان از نظر کسب و کار نیز دارای توجیه باشند در اولویت پذیرش بالاتری قرار می‌گیرند. طرح ها باید توجیه داشته باشند، دارای تیم با انگیزه و متخصص و همچنین توانمند، ایده دارای نوآوری باشد و در داخل کشور به تولید نرسیده باشد.

در مرحله اول، شرکت‌کنندگان باید حداکثر تا ۲۵ دی، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به‌صورت آنلاین ثبت کنند.

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) برای ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش می شوند. برگزیدگان مرحله نخست، چهار ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه کنند. 

در پایان مرحله دوم برای انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.