| کد خبر: 238677 |

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

پیش‌بینی منابع کافی برای مقابله با مخاطرات فرونشست و زلزله در لایحه بودجه ۱۴۰۱

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر نیاز کشور به راه‌اندازی سامانه پایش انرژی خواستار پیش‌بینی منابع مالی برای راه‌اندازی سامانه و اجرایی شدن بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران شد.

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر نیاز کشور به راه‌اندازی سامانه پایش انرژی خواستار پیش‌بینی منابع مالی برای راه‌اندازی سامانه و اجرایی شدن بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران شد.

محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص پیشنهادهای خود برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد: در موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۱ دو موضوع موردتاکید مرکز است. نخست آنکه منابع مالی کافی برای اجرایی شدن بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که راهکارهای مقابله با مخاطرات فرونشست و زلزله را در محیط‌های شهری و شریان‌های حمل و نقلی در همکاری با سایر وزارتخانه‌ها اجرایی می‌کند، در اختیار مرکز تحقیقات قرار بگیرد. زیرا بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران تکالیف مختلفی را برعهده مرکز نهاده است که تحقیقات در خصوص آنها نیازمند تامین منابع مالی است. همچنین، منابع مالی موردنیاز در اختیار مرکز تحقیقات قرار بگیرد تا سامانه پایش انرژی در همکاری با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری عملیاتی و اجرایی بشود.

به گزارش تین نیوز، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بهره‌مندی از ظرفیت‌های سامانه پایش انرژی را فرصتی برای مرکز تحقیقات و سایر موسسه‌های پژوهشی در ایجاد بانک داده‌های اطلاعاتی قابل اطمینان به منظور سیاستگذاری برای کاهش مصرف انرژی در موقعیت‌های مختلف ساختمان برشمرد.

مصرف ۴۰ درصد انرژی در ساختمان‌ها

شکرچی‌زاده گفت: یکی از اقدامات مهم مرکز تحقیقات، موضوع پرداختن به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌هاست. بر اساس مطالعات ۴۰ درصد مصرف انرژی در ساختمان‌ها مصرف می‌شود که این میزان مصرف انرژی در مقایسه با کشورهای اروپایی ۲.۵ برابر بیشتر است و نشان‌دهنده شدت مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور است.

ضرورت اصلاح مصرف انرژی در ساختمان‌ها

وی افزود: چنانچه روال مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود و کاهش نیابد تا سال۱۴۲۰ روزانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز خواهیم داشت. بنابراین این مهم یکی از دستورکارهای مرکز تحقیقات است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این که حدود ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود داردکه در بخش عمده‌ای از آنها اتلاف انرژی وجود دارد، رویکرد مرکز را برای ساختمان‌های موجود بهینه‌سازی مصرف انرژی عنوان کرد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: مبحث ۱۹ مقررات ملی وکنترل ساختمان که به بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌‌پردازد سال گذشته به تصویب وزارتخانه رسید و ابلاغ شد. با ابلاغ این مبحث مدرسان انرژی به تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از سوی مرکز تحقیقات آموزش داده شدند که امیدواریم با پیاده‌سازی این مبحث بتوانیم به طور قابل‌ملاحظه‌ای شاهد کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های موجود باشیم.

وی همچنین از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دارای فناوری‌های نو برای اجرای بهینه طرح نهصت ملی مسکن در همکاری با معاونت مسکن و ساختمان خبر داد و گفت: با حضور استادان دانشگاه و شرکت‌های دارای فناوری نو در زمینه ساخت و ساز، پیشنهاداتی برای اجرای بهتر طرح نهضت ملی مسکن به وزارتخانه ارسال شده است که امیدواریم موردتوجه قرار بگیرد.

گفتنی است، طبق بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موظف شده است تا ۷ مورد را در خصوص کاهش مخاطرات زلزله و فرونشست در دستور کار قرار دهد. این موارد به شرح زیر است:

- با رعایت ضوابط شورای‌عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسلها را با اولویت کلانشهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها تهیه کند.

- نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری (ریسک) لرزه‌ای در سطوح ملی، استانی و شهری را تهیه و تصویب کند و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را بر آن اساس مورد بازبینی قرار دهد.

- سامانه‌های پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور در کلانشهرها راه‌اندازی کند.

- مناطق (زون‌های) با خطر فروریزش و فرونشست را با در نظرگرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی از این قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بنادر تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین را با هدف تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط فراهم کند.

- ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند‌مرتبه با کاربری‌های مختلف را با اولویت‌بندی‌ کلانشهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین انجام دهد.

- ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشان‌های (المان‌های) حمل و نقل هوایی، دریایی،‌ ریلی‌ و جاده‌ای را از‌ دیدگاه خطر زلزله، فرونشست، فروریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرائی و ارتقای تاب‌آوری آنها انجام دهد.

- با همکاری وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها را در حریم گسل‌ها و مناطق (زون‌های) با خطر بالای زلزله، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی کرده و موارد را جهت شروع اقدامات اجرائی ارائه دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.