| کد خبر: 238661 |

قرارداد اتصال راه‌آهن شلمچه-بصره امضا شد

رستم قاسمی گفت: در این دیدار درباره ارتباطات جاده‌ای بین دو کشور و موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق باشد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای توافق ایران و عراق برای اتصال خط آهن شلمچه-بصره از افزایش دو برابری پرواز بین دو کشور در توافق با رییس‌جمهوری عراق خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی دیشب ۵ دیماه در شبکه یک سیما جزئیاتی از سفر خود به عراق را که با هدف طرح اتصال راه‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره انجام شد، تشریح کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم از مذاکرات خود با وزیر حمل ونقل عراق از صبح امروز در خصوص امضای توافقنانه خبر داد و در مورداهمیت این توافق بین دو کشور، گفت:  تقریبا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.

قفل خط آهن شلمچه-بصره باز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به  اینکه با وزیر حمل ونقل ، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ملاقات داشت، افزود: با مذاکراتی که انجام گرفت، این توافقنامه حدود ۲ ساعت پیش امضاء شد.

قاسمی در بیان ویژگی‌های مثبت این توافقنامه توضیح داد: طلسم سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد  و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

تشکیل شرکت مشترک ایران و عراق برای آغاز اتصال خط آهن شلمچه-بصره در ۲ ماه آتی

وی خاطرنشان کرد: توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه‌آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.

آغاز مطالعات و اجرای طرح اتصال خط آهن شلمچه-بصره در یک ماه آینده

قاسمی تصریح کرد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات دیدار خود با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: امروز جلسه خوبی با نخست وزیر عراق داشتیم و عملاً حمایت آن مقام کشور عراق منجر به امضای این توافق‌نامه شد.

حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق تقویت می‌شود

وی افزود:در این دیدار همچنین در خصوص روابط و آینده روابط اقتصادی دو کشور بحث‌های مختلفی انجام شد. عراق امروز در یک شرایط بازسازی است و بنا شد شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق حضور بیشتری داشته باشند.

پرواز ایران و عراق به ۲ برابر ارتقا می‌یابد

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر مذاکرات خود با رییس‌جمهوری عراق  در خصوص جزئیات این مذاکره اعلام کرد: در دیدار با رییس‌جمهوری عراق در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری و حمایت از طرح شلمچه - بصره و نیز موضوع حمل ونقل هوایی بین دو کشور که تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف دارییم مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا این میزان پرواز را به زودی دوبرابر کرده و به حدود ۲۰۰ پروار برسانیم.

قاسمی ادامه داد: ما در این دیدار همین طور درباره ارتباطات جاده‌ای بین دو کشور و  موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.