| کد خبر: 238601 |

◄ ایجاد رانت با راه اندازی شبکه سیر در حمل و نقل مسافری

در ابتدای ابلاغ این دستورالعمل برای تاسیس شعبه های شرکت های مادر یا سرشبکه نیاز به ناوگان ملکی نبوده است و به همین دلیل شرکت های کاغذی زیادی ایجاد شد!

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل کالا از تاسیس بی رویه شرکت های حمل و نقل در بخش حمل و نقل مسافر و کالا انتقاد کرد.

به گزارش تین نیوز، این مطلب را خداداد بکرانی در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و نوشت: عدم نظارت صحیح و نبود نیروی کافی و خِبره به مسایل ایمنی و فنی و تعداد بالای شرکت ها می تواند بر کیفیت ایمنی حمل و نقل در جاده های کشور تاثیر منفی بگذارد.

وی با بیان این که همین موضوع خلأ بزرگی در بالا بردن سطح  ایمنی در حمل و نقل جاده ای کشور و استان ها ایجاد نموده است، عنوان کرد: نقص موجود موجب شده است شاهد ایمنی ضعیف و ارائه کمترین خدمات حمل و نقل با پایین ترین سطح  ایمنی ممکن به مشتریان مسافر و حتی کالا در جاده ها باشیم.

او با اشاره به ایجاد شبکه سیر در بخش حمل و نقل مسافری گفت: هدف از ایجاد شبکه سیر مگر متمرکز کردن شرکت های حمل مسافر نبود؟ با توجه به دستورالعمل، چرا از بین شرکت های حمل مسافر شرکت مادر به عنوان سر‌ شبکه ایجاد نمودند؟

وی با طرح این پرسش که آیا چنین عملی موجب ایجاد رانت در حوزه مسافر نخواهد بود، افزود: با توجه به دستورالعمل سازمان راهداری در خصوص شبکه سیر و تعیین شرکت های مادر به عنوان سر شبکه، این دستورالعمل موجب بروز رانت در سیستم حمل و نقل مسافر شد.

بکرانی ادامه داد: در ابتدای ابلاغ این دستورالعمل برای تاسیس شعبه های شرکت های مادر یا سرشبکه نیاز به ناوگان ملکی نبوده است و به همین دلیل شرکت های کاغذی زیادی ایجاد شد.

وی افزود: این عمل برای دلالان فرصت خرید و فروش امتیاز چنین شرکت هایی در حوزه مسافر را رقم زد که با گذشت نزدیک به 2 سال و پس از رانت های ایجاد شده مسئولان دست اندر کار تازه شرایط ایجاد شعب  شرکت های مسافر  را سخت تر و دارا بودن ناوگان ملکی را اجباری کردند.

او ادامه‌داد: به هر حال این اقدام نه در توسعه حمل و نقل تاثیر بسزایی داشت و نه توانست ایمنی مسافران را فرهم کند، نه نظارت درستی بر این شرکت ها صورت گرفت و نه اینکه مدیران فنی کاربلد و با تجربه ای در این شرکت ها به کار گرفته شد!

بکرانی گفت: کدام یک از این شرکت های مسافری  کاغذی  دارای  مدیر فنی و ناظر درستی هستند؟ آیا مدیران فنی که حقوق و مزایای خود را از شرکت مسافری دریافت می کنند توانایی نظارت بر ایمنی فنی ناوگان و ارائه خدمات ایمن به مسافران و تاییدیه درست در صورت وضعیت مسافری را دارد؟ آیا تخصص کافی در زمینه مسئولیت محوله در این خصوص که باید ضامن ایمنی مسافران باشد را دارا است؟

وی عنوان کرد: آیا چنین مدیر فنی می تواند ناظر بر نقص فنی ناوگان باشد و نواقص واقعی ناوگان را به جهت ایمن سازی خدمات به مسافر به درستی رفع کند؟

این راننده ناوگان سنگین خاطرنشان کرد: آیا به جای تاسیس این همه شرکت کاغذی بهتر نبود در سطح کیفیت ارایه خدمات و ایجاد شرکت های حمل و نقلی متمرکز کار می شد تا هم نظارت از جانب سازمان راهداری و مدیران فنی بهتر صورت می گرفت و هم اینکه شفاف سازی و ارائه سطح کیفیت خدمات بالاتر می رفت و رقابتی عادلانه و درست در حمل و نقل جاده ای ایجاد می شد؟

این راننده خود مالک تاکید کرد: آیا حمل و نقل جاده ای نیاز به این همه شرکت حمل و نقل کاغذی بدون ناوگان ملکی داشت؟ یا اینکه نیاز به سرمایه گذاری و توسعه ایمنی و ترافیک و ارائه خدمات بهتر به جامعه؟

بکرانی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل مسافر استان اصفهان حدود160 شرکت مسافری و شعب وجود دارد آیا این همه شرکت برای یک استان و در حمل و نقل جاده ای نیاز است؟ آیا ایجاد این همه شرکت تا کنون جان مسافران و خدمات ارایه شده به آنها را ایمن نگاه داشته است؟

وی افزود: آیا نظارت درستی بر عملکرد و ارائه خدمات ایمن از جانب مدیران سازمانی بر این شرکت ها صورت می گیرد؟ چه تعداد مدیر ناظر باید بر این همه شرکت نظارت داشته باشند تا بتوانند ایمنی وجان مسافران را تضمین کنند؟

او گفت: آیا نظارت بر این شرکت ها،  خود برای نظام و کشور هزینه بر نیست!؟ در جایی که باید بیت المال در راه درست و برای جامعه مثمر ثمر باشد، برای نظارت بر چنین شرکت هایی صرف می شود که نه ایمنی مسافران را تضمین می کنند و نه توانایی ارایه خدمات درستی به جامعه را دارند و فقط معضلات حمل و نقل را دوچندان کرده اند و جیب برخی افراد سود جو و منفعت طلب را پر می کنند.

بکرانی تاکید کرد: حال با ایجاد این همه رانت و عدم توجه به ایمنی در حوزه مسافر و جاده که در این سال ها توسط برخی افراد منفعت طلب ایجاد شد،  چه کسی پاسخ این همه تلفات و کشته های جاده های کشور و ضرر و زیان های تحمیلی به جامعه و نظام اسلامی را خواهد داد!؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.