| کد خبر: 238496 |

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد:

حمل و نقل پایدار و متکی بر توسعه پایدار رویکرد مرکز تحقیقات

رئیس تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، حمل و نقل پایدار و متکی بر توسعه پایدار در کشور را رویکرد مرکز تحقیقات عنوان کرد.

تین نیوز

محمد شکرچی زاده رئیس تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در نشست خبری سومین روز از برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، با اشاره به انجام فعالیت‌های گسترده مرکز تحقیقات در حوزه حمل و نقل پس از ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، گفت: حمل و نقل پایدار و متکی بر توسعه پایدار در کشور رویکرد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وی با بیان اینکه در موضوع بسیار مهم روسازی راه‌ها توجه بسیار زیادی داریم افزود: در تلاشی کیفیت روسازی راه ها در حد قابل قبولی قرار بگیرد و فعالیت های متعددی در این زمینه انجام داده ایم که از جمله آن طرحی به نام pms  (اجرای سامانه مدیریت روسازی) است که برای نگهداری راه‌ها و کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

شکرچی زاده یادآور شد: این کار با همکاری سازمان راهداری آزمایشگاه مکانیک خاک انجام شده است.

وی درباره کیفیت روسازی راه ها نیز تاکید کرد: موضوع مهم دیگر در زمینه کیفیت روسازی راه‌ها از نظر کیفیت قیر و آسفالت است.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای تولیدکننده قیر است، اظهار داشت: نکته مهم این است که کیفیت قیری که در اختیار روسازی راه‌ها قرار می گیرد قابل قبول باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی یادآور شد: از چند سال قبل فعالیت گسترده ای برای ارتقای کیفی قیر انجام داده‌ایم؛ در این راستا مسئولیت کیفی قیر و اعطای گواهینامه کیفی قیر در اختیار مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی قرار گرفت.

شکرچی زاده تاکید کرد: کارخانه‌های قیر برای دریافت گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات باید سیستم pg داشته باشند.

وی در تکمیل توضیح خود با بیان اینکه قبلا قیرها بر اساس میزان درصد نفوذ و میزان نفوذ درجه بندی می‌شدند، گفت: در گذشته به شرایط اقلیمی توجهی نمی‌شد اما امروز بر اساس اطلاعات هواشناسی و بر حسب شرایط اقلیمی، رطوبتی و حرارتی برای کشور ۱۳ نوع قیر تعریف کرده‌ایم.

شکرچی زاده ادامه داد: سازمان هواشناسی در این راستا کمک های بسیاری به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کرده است.

رئیس تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تهیه نرم افزاری که بر اساس اطلاعات هواشناسی اقدام می کند، گفت: همچنین امروز کارخانه های قیر که از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی گرفته‌اند، مجهز به دستگاه‌های آزمایشگاهی pg هستند که دولت آن را بخشنامه کرده است.

اقدام دیگر انجام شده در این راستا را الزام کارخانه‌های تولید قیر به استفاده از تانکرهای دوجداره بیان کرد و توضیح داد: به دلیل افت حرارتی که قبلا اتفاق می افتاد ناچار باید قیر دوباره گرم می‌شد که نه تنها کیفیت آن را کاهش می داد بلکه موجب افزایش مصرف انرژی می شد.

شکرچی زاده در رابطه با ایمنی راه‌ها نیز گفت: وزیر برنامه عملیاتی ایمنی را روز گذشته در پنج هزار صفحه رونمایی کرد؛ در این راستا با استفاده از ۸۰ استاد خبره داخلی و ۲ مشاوره خارجی ظرف ۵ سال گذشته توانسته‌ایم آن را با همکاری سازمان راهداری و کمیسیون ایمنی راه و معاونت حمل و نقل آماده و اکشن پلن ایمنی را تعریف کنیم.

وی تاکید کرد اگر اکشن پلن ایمنی به تصویب هیئت وزیران برسد و ابلاغ شود با اجرای کامل آن میتوانیم سالانه ۱۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای را داشته باشیم.

شکرچی زاده با بیان اینکه کاهش تلفات جاده ای یکی از تکالیف ایران است گفت: در برنامه‌های جهانی ایران مکلف شده است سالانه ۱۰ درصد از تلفات جاده ای خود را کاهش دهد.

وی با یادآوری اینکه زمانی میزان تلفات جاده بیش از ۲۰ هزار نفر بود که با اقدامات دولت های قبلی این رقم به حدود ۱۸ هزار نفر رسید افزود: ولی امروز روی این میزان ثابت مانده ایم و کم کردن آن به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند عزم عمومی است.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه نزدیک ۴ تا ۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور به خاطر تلفات جاده‌ای هدر می‌رود تصریح کرد: همچنین بیش از ۲۰ درصد از تخت های بیمارستانی به خاطر تلفات جاده‌ای اشغال می‌شوند و خسارت‌های اجتماعی و مالی زیادی بر کشور تحمیل می شود.

وی اظهار امیدواری کرد در دولت به این موضوع به صورت جدی پرداخته شود.

شکرچی زاده همچنین درباره نهضت تولید مسکن گفت: در حوزه نهضت تولید مسکن نیز اقداماتی را انجام داده ایم که مهمترین آن مکان یابی دقیق احداث برای انبوه سازی بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: توقف ساختمان ها، سازه ها و بلندمرتبه سازی ها در مناطق دارای گسل انجام شده است و در حال تسریع و الزامی شدن آن هستیم.

شکرچی زاده اظهار داشت: در زمینه فرونشست زمین نیز تحقیقات در حال انجام است و بسیاری از مناطق مانند فرودگاه‌ها، راه‌های اصلی و شریانی بررسی شده‌اند.

وی یادآور شد: برنامه‌های مرکز تحقیقات، توسعه نرم افزارها و هوش مصنوعی، توسعه روسازی بتنی با توجه به افزایش روز افزون قیر، توسعه نرم افزارها و حرکت در مسیر طراحی سازه ها در مقابله با سیلاب‌هاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.