| کد خبر: 238489 |

◄ چه تعداد ناوگان زمین‌گیر در بخش لکوموتیو کشور وجود دارد؟

در حال حاضر 950 دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 دستگاه از این تعداد از 20 سال گذشته زمینگیر بودند و از آنها به عنوان برداشت قطعه استفاده می‌شد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر 950 دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 دستگاه از این تعداد از 20 سال گذشته زمینگیر بودند و از آنها به عنوان برداشت قطعه استفاده می‌شد. همچنین کمتر از 200 دستگاه دیگر در طول 3 سال اخیر زمینگیر و حدود 60 لکوموتیو هم در 7 ماه اول امسال زمینگیر شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، میعاد صالحی در مراسم ورود 526 ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: امروز با عقب‌ماندگی‌های قابل توجهی در بخش ریلی نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مواجه هستیم که باید برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها تلاش مضاعف داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ناوگان زمین‌گیر در بخش لکوموتیو کشور گفت: در حال حاضر 950 دستگاه لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 دستگاه از این تعداد از 20 سال گذشته زمینگیر بودند و از آنها به عنوان برداشت قطعه استفاده می‌شد. همچنین کمتر از 200 دستگاه دیگر در طول 3 سال اخیر زمینگیر و حدود 60 لکوموتیو هم در 7 ماه اول امسال زمینگیر شدند.

صالحی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر کل شبکه ریلی با حدود 500 دستگاه لکوموتیو در حال گردش است و در این حدود دیزل گرم داریم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال تحقق اسناد بالادستی و سهم 20 درصدی مسافر و 30 درصدی بار از شبکه ریلی هستیم، باید بگوییم که بی‌تعارف فاصله زیادی با این اهداف داریم و امروز باید در حوزه ریلی در بخش عمل و سرمایه‌گذاری، اقدامات انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سن ناوگان لکوموتیوی یادآور شد: هرچند که عمر لکوموتیو در بخش مسافری کمتر از 10 سال است اما در بخش باری با اعداد بسیار بالایی مواجه هستیم که این هزینه‌های تامین و نگهداری را افزاش می‌دهد.

صالحی با بیان اینکه امروز شرکت راه‌آهن با بدهی 2000 میلیارد تومانی به تعمیرکاران مواجه است، گفت: در بخش تعمیر و نگهداری خط هم با عقب‌ماندگی 3000 میلیارد تومانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت‌ها در این بخش توضیح داد: در 7 ماه اول امسال هفته‌ای 1.5 سانحه خروج قطار از خط را مواجه بودیم این در حالی است که ایمنی خط قرمز راه‌آهن جمهوری اسلامی است و باید برای رفع این مشکلات، بخش تعمیر و نگهداری را فعال کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان کرد: امیدواریم این مشکلات با کمک ائمه اطهار و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی حل شود و از همین جا تلاش‌های مردانه آقای رستمی در میدان حمل و نقل تشکر می‌کنم.

صالحی با اشاره به وضع موجود راه‌آهن اضافه کرد: در این بخش به جایی رسیده بودیم که از ابتدای سال تا 6 ماه اول، ماهی 5 لکوموتیو از رده خارج می‌شد اما در حال حاضر این مسیر برعکس شده است و شاهد ورود لکوموتیو جدید هستیم اما بهبود این شرایط با چنگ و دندان انجام شده و با تلاش‌های شبانه روزی توانستیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان رجا اظهار داشت: زمانی رجا می‌تواند نوسازی ناوگان داشته باشد که اقتصاد مناسبی داشته باشد و وقتی که اقتصاد در گردش نداشته باشد طبیعتا قادر نخواهد بود که سفارش خرید ناوگان مسافری به تولیدکنندگان داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بتوانیم از مزیت مصرف پایین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی استفاده کنیم، اذعان کرد: متاسفانه مطالعات دقیقی در بخش باری در حمل و نقل ریلی انجام نشده به طوری که در جایی ریل داریم، بار نداریم و در منطقه دیگر بار داریم اما ریل نداریم و در منطقه‌ای هم ریل و بار داریم اما لکوموتیو نداریم که باید این موضوعات و مشکلات برطرف شود.

صالحی افزود: هرچند که ما ممنون‌دار مدیران قبلی هستیم اما در 10 سال گذشته عقب‌ماندگی در این حوزه بسیار بالا بوده است و قراردادهای بین‌المللی مناسبی نداشتیم و بسیار معطل شدیم.

وی اضافه کرد: ما به دنبال به‌روزرسانی این قراردادها و استفاده از توان داخل هستیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه در بخش ترانزیت اقداماتی انجام شده که امروز میوه‌های این تلاش‌ها چیده شده، گفت: اولویت ما همکاری با کشورهای همسایه است هرچند در سمت شمال و شرق کشور اتصالات ریلی داریم اما درواقع نداریم چرا که ریل در این مناطق یا نرمال نیست یا یکپارچه و کامل نیست و یا اینکه با مشکل بار محوری مواجه هستیم.

صالحی تاکید کرد: در 2 ماه گذشته به واسطه حمایتی که دولت از بخش ریلی داشت، شاهد اتفاقات خوب در ترانزیت بودیم و با ترکمنستان تفاهم‌نامه‌های خوبی داشتیم که هم مرز شمالی و هم شرقی بازگشایی شده و هم اینکه توانستیم لطف‌آباد را بازگشایی کنیم و به همین دلیل امروز شاهد افزایش چشم‌گیر تبادلات واگن در 2 مرز سرخس و اینچه‌برون هستیم به طوری که تبادلات واگن دو برابر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.