| کد خبر: 238476 |

توسعه صادرات با اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور

استان مرزی ایلام جزو معدود استان‌هایی است که از اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن بی‌بهره مانده است، کوهستانی و سخت‌گذر بودن راه‌، بالا بودن هزینه ایجاد راه‌های اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان، ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه‌آهن کرده است.

تین نیوز

 استان مرزی ایلام جزو معدود استان‌هایی است که از اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن بی‌بهره مانده است، کوهستانی و سخت‌گذر بودن راه‌، بالا بودن هزینه ایجاد راه‌های اصلی و افزایش نیافتن پروازهای فرودگاهی در این استان، ذهن مردم را معطوف به استفاده از شبکه سراسری راه‌آهن کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حمل و نقل ریلی تاثیر قابل توجهی بر توسعه ترانزیت و رشد حجم تجارت ایران با کشورهای منطقه دارد، چشم‌انداز مهمی که با تلاش دولت سیزدهم در حال عملی شدن بوده و عملیات اجرایی آن بعد از گذشت نزدیک به یک دهه در استان مرزی ایلام در حال اجرایی شدن است.

راهبرد دولت سیزدهم در توسعه شبکه ریلی و در عین حال تولید ریل راه‌آهن در کشور به روند توسعه خطوط ریلی شتاب بخشیده و امروز قطار توسعه با سرعت در مسیر رو به جلو در حال حرکت است، دولت سیزدهم با آغاز فعالیت خود تمامی امکانات را بسیج کرده تا از یک سو مسیر توسعه صادرات هموار شود و به دنبال آن درآمدهای ناشی از عواید ترانزیتی و صادرات غیرنفتی افزایش یابد و از سوی دیگر امکان سفر با قطار در نقاط مختلف کشور برای آحاد جامعه فراهم شود.

این در حالیست که با توجه به مرز بین‌المللی مهران و صادرات و واردات کالا و اینکه سالانه بیش از میلیون‌ها نفر از این مرز برای سفر به عراق تردد می‌کنند و به واسطه اهمیت رویداد بزرگ کنگره اربعین، چهره استان ایلام در زمینه زیرساخت‌ها بویژه راه‌های مواصلاتی تاحدودی متحول شده اما دسترسی به شبکه راه‌آهن برای این استان از دید مسئولان امر بسیار مهم بوده است.

اکنون که ایلام با داشتن این مرز مشترک و به واسطه همجواری و نزدیکی با کشور عراق در کانون توجه مسئولان و مردم قرار دارد، بهترین فرصت است که با اجرایی کردن راه‌آهن چهره این استان و به تبع آن سایر نقاط منتهی به مرز مهران متحول شود چرا که بهره‌مندی از این مهم یکی از فاکتورهای اصلی توسعه است و نباید ساده از آن گذشت.

استان‌های همجوار و همسایه ایلام همگی به شبکه ریلی کشور متصل شده‌اند، بیشتر کارشناسان حوزه اقتصادی، نبود راه ارتباطی مناسب و دسترسی نداشتن به شبکه ریلی را از مهم‌ترین دلایل توسعه نیافتگی استان ایلام برشمرده‌اند.

عزم دولت سیزدهم برای حل موانع صادرات با کشورهای حوزه خلیج فارس و افزایش گستره تبادلات تجاری با کشور عراق از جمله در مرز بین‌المللی مهران زمینه‌ساز توسعه صادرات محصولات داخلی و تقویت نقش ترانزیتی راه‌آهن شده و توسعه بیش از پیش منطقه و استان مرزی ایلام را فراهم می‌کند.

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، رییس جمهور در سخنرانی‌های خود به طور مکرر بر توسعه صادرات با گسترش روابط به ویژه همسایگان ایران تاکید کرده و خواستار ریل‌گذاری از سوی هیات دولت برای این مهم شده است.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اساس بررسی‌های انجام شده توان رشد تجاری را طی چهار سال آینده ۷۰ میلیارد دلار برآورد کرده که در این میان رشد ۳۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی هدف‌گذاری شده است.

اهمیت اتصال ایلام به شبکه راه‌آهن

در واقع اتصال ایلام به شبکه سراسری راه‌آهن به دلیل وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی این استان با استان‌های واسط، میسان و دیاله و اینکه کانون تردد زائران و صدور کالای ایرانی کشور همسایه محسوب می‌شود، دارای توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی است.

با توجه به قرار گرفتن استان مرزی ایلام در شریان‌ ارتباطی با کشور عراق این استان نیازمند ایجاد یک منطقه اقتصادی پویا و بهره‌مندی از خط ریلی است، اجرایی شدن راه‌آهن ایلام و بخصوص در مرز مهران برای عراق توسعه می‌آورد و برای ایران مساوی با افزایش ارزآوری و قدرت ترانزیتی و صادرات است.

عراق به احداث راه‌آهن ایلام به سمت مرز و حتی به داخل خاک کشور خود بعنوان بخشی از یک طرح منطقه‌ای و تحقق رویاهای خود برای مبدل شدن به چهار راه ترانزیت و توسعه پایدار می‌نگرد و ایران به عنوان عامل اصلی تحقق رویای دیرینه عراق حالا می‌تواند غرب کشور را برای اتصال ریل به منابع صادراتی خود متحول کند.

ایران و عراق برای توسعه اقتصادی به شدت به این مسیر نیازمند هستند، زیرا کشور عراق اکنون یک کشور وارداتی است و ایران نیز به صادرات تولیدات خود به عراق و کشورهای آسیای حوزه خلیج فارس نیاز دارد. در این میان عراق کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

اینک عزم دولت سیزدهم برای تحقق این مهم مصمم است و این مهم در پروژه ریلی استان ایلام در حال محقق شدن است و دولتمردان همچنان در تلاش هستند تا بخش‌های دیگر این طرح مهم ریلی کشور را قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسانند.

رییس‌جمهور: توسعه صادرات به عراق و کشورهای همسایه ضروری است

رییس‌جمهور گفت: توسعه صادرات به عراق و دیگر کشورهای همسایه ضروری است و در این زمینه باید زیرساخت‌ها آماده شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دوم مهرماه سال جاری در سفر به استان مرزی ایلام افزود: سهم ما از صادرات به کشورهای منطقه نمی‌تواند ۲ درصد باشد و باید از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد که با یک اقدام سریع و کار جهادی امکانپذیر است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان مرزی ایلام با عراق، تاکید کرد: مرز نه تهدید که یک فرصت بسیار خوب برای ارتباط مردم ۲ کشور ایران و عراق بویژه مردم ایلام است که ریشه فرهنگی، اعتقادی و باور و ایده با همدیگر دارند.

رییس‌جمهور خواستار تشکیل کارگروه حقوقی و اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق بویژه استان ایلام و استان‌های همجوار در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان شد.

آیت‌الله رئیسی گفت: باید زیرساخت‌های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده شود و هم زمینه برای صادرات در استان که می‌تواند یکی از بازارهای اصلی تولید کننده کالای ایرانی تبدیل شود و این یک ضرورت است.

معاون وزیر راه: رونق صادرات با تبدیل مهران به منطقه آزاد شتاب می‌گیرد

معاون ‌وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: استفاده حداکثری از مرز با توجه به تصویب منطقه آزاد تجاری مهران در شرایط کنونی اقتصادی و تحریم‌ها اهمیت زیادی دارد و باید از تمام ظرفیت‌های این مرز برای افزایش صادرات در بخش سوخت و کالا بهره گرفت.

داریوش امانی در بازدید اخیر خود از زیرساخت‌های مرز بین‌المللی مهران اظهار داشت: هدف از سفر به استان ایلام و شهرستان مرزی مهران انجام تعهداتی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بحث ستاد اربعین کشور متقبل شده است تا از نزدیک در جریان روند پروژه‌های در دست اجرا و نحوه پیشرفت آن‌ها و مسایل و مشکلات موجود قرار گیریم.

وی افزود: با ریشه کن شدن ویروس کرونا بحث تبادل زائر از مرز مهران با کشور دوست و همسایه عراق در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تصویب منطقه آزاد تجاری مهران یادآور شد: با توجه به این مهم و تاثیر آن در بازارهای ترانزیت کشور با عراق، تلاش ما رفع مسایل و مشکلات موجود است تا بتوانیم از این راه در توسعه صادرات و ترانزیت سوخت و کالا از این مرز به بهترین نحو ممکن بهره ببریم.

امانی از اعزام یک تیم کارشناسی جهت بازدید از مرز مهران و شناسایی مشکلات موجود خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا در مسایل و مشکلات مرز در کارگروه ترانزیت سازمانی بررسی و برنامه‌ها برای افق ۲۰ ساله تهیه شود تا مشکلی در خصوص ترانزیت از مرز مهران با کشور عراق نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: تمامی تلاش این است تا از ظرفیت مرز مهران برای صادرات سوخت و دیگر کالاها به درستی استفاده شود که این کار نیازمند اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه است.

معاون وزیر راه ادامه داد: در صورت تهیه طرح جامع بخش خصوصی نیز تمایل سرمایه‌گذاری را در این حوزه خواهد داشت.

توسعه شبکه ریلی، تراز تجاری ایلام را افزایش خواهد داد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: در هفت ماهه سپری شده از سال جاری ۵۲۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۸۵۷ دلار کالا از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است که این میزان با توسعه شبکه ریلی و احداث منطقه آزاد مهران به طور قطع افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

جمیل شوهانی افزود: همچنین با اقدام‌ها و تدابیر انجام شده توسط مدیریت ارشد استان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های ۲ جانبه با استان‌های همجوار عراقی تلاش می‌شود ضمن برطرف کردن موانع پیش روی میزان صادرات استان از مرز مهران افزایش یابد.

تلاش نمایندگان استان برای اجرایی شدن تحقق راه‌آهن در ایلام

نماینده حوزه شمالی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌آهن و خط ریلی در استانی که به استناد اسناد بالادستی از ضروریات استان‌های نفت و گاز خیز است، به آرزویی دست نیافتنی برای ایلامیان تبدیل شده است.

علی‌اکبر بسطامی افزود: ایلام تنها استان فاقد شبکه ریلی در کشور است در حالی که طبق دستور مقام معظم رهبری باید تمامی استان‌های دارای منابع نفت و گاز به شبکه ریلی متصل باشند.

وی تاکید کرد: پیگیری‌های متعددی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی انجام و مناقصه‌گذاری فاز اول اجرای پروژه راه‌آهن ایلام آغاز شد و اعتباراتی نیز در این خصوص برای آغاز بکار فاز اول این پروژه اختصاص یافته است.

سارا فلاحی دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی درباره اتصال راه‌آهن ایلام به شبکه سراسری گفت: با توجه به اینکه ایلام کریدور اصلی برای رسیدن به مدیترانه، ‌عراق و کشورهای همسایه است، اتصال راه‌آهن استان به شبکه سراسری از طریق شهرهای اسلام‌آباد، ‌ایوان، ایلام، مهران، اندیمشک و نجف اهمیت دارد.

آغاز عملیات اجرایی شبکه ریلی ایلام

استان مرزی ایلام باید از طریق خط راه‌آهن اسلام‌آباد کرمانشاه به اندیمشک خوزستان وصل شود تا در شبکه ریلی کشور قرار گیرد و بر این اساس و با تلاش‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تلاش بی‌وقفه استاندار ایلام و رایزنی‌های متعدد وی با مسوولان ارشد کشور، این طرح ردیف اعتبار ملی گرفت تا عملا وارد فاز اجرایی شود.

این پروژه که از اسلام‌آباد کرمانشاه آغاز می‌شود و به سمت ایلام ادامه یافته و سپس از مهران و دهلران به اندیمشک خوزستان می‌رسد، ۷۴ کیلومتر طول دارد که در این مرحله عملیات اجرایی ۱۷.۵ کیلومتر آن با اعتبار مشخص آغاز شده است.

این پروژه از سال ۹۰ تا کنون بارها کلنگ‌زنی شد، خیلی‌ها اجرایی شدن آن‌را به اسم خود تمام کردند و بنرها در قدردانی و تشکر از آن‌ها بر در و دیوار شهر نصب شد اما نه تنها صدای سوت قطار در ایلام شنیده نشد که امید ایلامیان برای اجرایی شدن این پروژه و تحقق این مطالبه بحق هر روز کمرنگ‌تر شد.

اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان برای اتصال ایلام به راه‌آهن

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از عملیاتی شدن اتصال استان به شبکه ریلی خبر داد و گفت: ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است.

عبدالله بهادری اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه راه استان پروژه راه‌آهن است، این پروژه با توجه به اهمیت و ضرورتی که برای احداث آن وجود دارد از سال ۹۱ استارت خورد اما به دلایل محدودیت‌های اعتباری، این پروژه تا ابتدای سال جاری متوقف بوده است.

وی افزود: در سال جاری از اعتبارات پیوست قانون حدود ۷۰ میلیارد تومان، از اعتبارات متوازن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته حدود ۱۹ میلیارد تومان و در مجموع نزدیک ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: پیمانکار این پروژه انتخاب شده است و طول مسیری که در مرحله اول مورد اجرا قرار می‌گیرد ۸۰ کیلومتراست (ازشهرستان اسلام‌آباد استان کرمانشاه تا شهرستان چوار استان ایلام) که ۱۷ کیلومتر آن قرارداد منعقد شده است.

بهادری تاکید کرد: مبلغ قرارداد این پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است و قریب به سه ماه است که عملیات اجرایی این پروژه از سمت اسلام‌آباد به ایلام آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اهتمام جدی و ضرورتی که دولت برای این پروژه دیده است، عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری روند ثابت و خوبی به خود بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پیش‌بینی شده است با تمهیداتی که دولت دیده و قول مساعد رییس‌جمهور در یک بازده زمانی چهار ساله این پروژه به سرانجام برسد.

راه‌آهن ایلام تا پایان دولت تکمیل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه پیشرفتی بالغ بر پنج درصد دارد، یادآور شد: این پروژه از سمت اسلام‌آباد به ایلام شروع خواهد شد، برای اجرای این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر یک برنامه میان مدت منظور شده است.

بهادری اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت برای اجرای ۱۷ کیلومتر از این پروژه با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار قرارداد منعقد شده است.

به گزارش ایرنا، عزم دولت سیزدهم در حل موانع توسعه تبادلات تجاری با کشورهای منطقه و بخصوص عراق ثمرات پرشماری را به دنبال خواهد داشت، این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی استان مرزی ایلام است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

امید است گام نخست اجرایی شدن این پروژه مهم در استان محروم و مرزی ایلام را که دولت سیزدهم آغاز کرده است در سریعترین زمان ممکن تکمیل شود و به سامان برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.