| کد خبر: 238447 |

◄ ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محور جدید در حال اجراست

معاون وزیر راه گفت: ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجرا است.

تین نیوز

معاون وزیر راه گفت: ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجرا است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، خیرالله خادمی در نشست خبری حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور در حال اجرا است گفت: از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید است و ۱۱۵۰ کیلومتر از آزادراه‌ها در حال اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق قانون بودجه برای اتمام این پروژه‌ها ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: متوسط برای پرداخت اعتبارات بین ۸ تا ۱۰ است و پروژه‌های قراردادی هم در حال اتمام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰۰ قرارداد پیمانکاری منعقد شده که ۹۵۰ قرارداد از این پروژه‌ها به مرحله انعقاد رسیده است، توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۴۰ درصد است و عملیات اجرایی آنها هم در حال اجرا است. برای تکمیل این ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از بزرگراه و راه‌های اصلی حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار است و باتوجه به‌ آنکه اجرای این پروژه‌ها در دست ساخت است حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان لازم است.

خادمی یادآور شد: باتوجه به پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها امیدوار هستیم مجلس شورای اسلامی برای پروژه‌های راه و بزرگراهی مصوبه قیر را تصویب کند و قیرهای لازم را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.

وی توضیح داد: ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است و با تأمین منابع مورد نیاز که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است امیدوار هستیم امکان بهره‌برداری در بخش آزادراهی صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره نرخ عوارض آزادراه‌ها هم گفت: نرخ آزادراه‌ها بر اساس درآمد هزینه شرکت‌های آزادراهی هست که پایان هر سال این شرکت‌ها پیشنهاد می‌دهند و ما هم نظر خود را به کمیته اعلام می‌کنیم. در حال حاضر نرخ عوارض افزایش پیدا نکرده اما پیش‌بینی می‌شود تا پیش از دهه فجر نرخ عوارض را اعلام کند.

خادمی یادآور شد: هرچقدر نرخ عوارض کمتر باشد میزان نگهداری آسفالت‌ها و رویه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور همچنین درباره راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان هم گفت: این پروژه حدود ۱۳.۶ میلیارد یوآن چین ال‌سی مطرح بوده که از این میزان تنها ۲.۷ میلیارد یوآن جذب شده و برای اتمام آن نیازمند برنامه‌ریزی هستیم در حال حاضر این مسیر ریلی قم تا اصفهان ۶۰ درصد در زیرسازی پیشرفت داشته و پیشرفت کل پروژه حدود ۲۰ درصد بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار زاهدان هم گفت: این مسیر ریلی حدود ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۰۰ کیلومتر می‌رسد و پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۷۰ درصد و در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۵۶ درصد بوده و ما امیدوار هستیم محدوده زاهدان تا خاش که حدود ۵۵۴ کیلومتر است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به آخرین وضعیت تخصیص قیر هم گفت: طبق مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شد در ۶ ماه دوم قیر به پروژه‌ها تزریق شود بنابراین در ۶ ماهه ابتدای امسال ما هیچ حواله‌ای برای دریافت قیر نداشتیم. در حال حاضر ۶۰۰ کیلومتر از پروژه‌های ‌آزادراهی آماده آسفالت است که به دلیل کمبود قیر هنوز بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها آسفالت نشده. در حال حاضر که در ۶ ماهه دوم سال هستیم سهمیه کمی به ما ابلاغ شده که ما آن را در اختیار پیمانکاران قرار دادیم. در حال حاضر نیاز سالانه ما ۳۵۰ هزار تن قیر است که تنها ۱۱۵ هزار تن که معادل یک سوم از پروژه‌ها می‌شود ابلاغ شده و امیدوار هستیم اقدامات لازم برای افزایش سهمیه قیر صورت گیرد.

خادمی همچنین درباره آخرین وضعیت منطقه ۲ آزادراه تهران شمال هم گفت: این پروژه ۲۲ کیلومتر است که ۶ کیلومتر ‌آن به بهره‌برداری رسیده و ۶ و نیم کیلومتر آن باقی مانده که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد و با همکاری بنیاد مستضعفان و همچنین به شرط تأمین مالی بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ یک باند از آن را به بهره‌برداری برسانیم.

وی گفت: کل باند این آزادراه ۱۶ کیلومتر است که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و ۵۰ درصد توسط دولت باید پرداخت شود و تا کنون ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار این پروژه قرار داده شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر و همچنین ادامه همت-کرج نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی مسیر تهران کرج داشته و در آزادراه همت یک پل بر روی کنارگذر آن وجود دارد که باید این پل هم تکمیل شود تا ما شاهد سرویس‌دهی بهتری در مسیر تهران کرج باشیم.

خادمی گفت: در حال حاضر استقبال بسیار خوبی از مسیر آزادراهی غدیر شده است.

وی در پایان گفت: ۴۷۲ کیلومتر از مسیرهای ریلی کشور از ریل ملی استفاده شده و همچنین ۲۰۰ دستگاه سوزن که نقش مؤثری در پروژه‌های ریلی داشته است هم توسط تولید داخل تأمین شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.