| کد خبر: 238365 |

◄ تعویق افتتاح منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا ۱۴۰۲

با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به معنی تاخیر چند باره در افتتاح این بخش از آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۲ است.

تین نیوز

با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به معنی تاخیر چند باره در افتتاح این بخش از آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، منطقه دو آزادراه تهران –شمال از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و پس از بهره‌برداری از منطقه یک این محور آزادراهی توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور وقت، کلید خورد و در آن زمان حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و افتتاح آن پیش‌بینی شد. اما برآوردها به زودی تغییر کرد و افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح مورد نیاز راهسازی، هزینه ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال را دو چندان کرد.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این باره به ایسنا گفته بود: یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه‌ای در تیر ماه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی آن پیش‌بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه و با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد تونل‌های آن آماده شده است و تونل البرز نیز که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و طولی حدود ۶.۵ کیلومتر دارد، آماده بهره‌برداری است، مقرر شد تا در مرحله نخست و تا اوایل تابستان امسال تونل البرز و دسترسی دو طرف آن که حدود دو کیلومتر است و در مرحله بعدی آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسد.

البته همین اتفاق با چند ماه تاخیر افتاد و در مرداد ماه امسال تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر به عنوان بلندترین تونل کشور با دستور رئیس جمهوری و البته در مسیر رفت به بهره برداری رسید.

اما از ابتدای امسال مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها بر این نکته تاکید کردند که تا پایان امسال بقیه باند رفت این منطقه از آزادراه تهران شمال نیز که حدود ۱۴ کیلومتر است، افتتاح  خواهد شد. در حالی که اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی رییس بنیاد مستضعفان در روزهای پایانی هفته گذشته گویای مسئله دیگری است.

چرا که رستم قاسمی در بازدید اخیر خود از فرآیند ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال اعلام کرد که باند رفت آن تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی هفته گذشته در این باره گفت: امروز تصمیم گرفته شد مسیر رفت تهران به شمال در منطقه ۲ تا پایان سال آینده افتتاح شود و همچنین در ۶ کیلومتر باقی مانده مسیر برگشت تونل البرز، با تامین مالی مناسب، کار با سرعت ادامه یابد. همچنین مقرر شد با حمایت‌های صورت گرفته ماهانه ۲.۵ تا ۳ درصد باند رفت در این مسیر پیشرفت داشته باشد و همزمان کار در باند دوم نیز ادامه یابد.

وی همچنین درباره اعتبارات مالی مورد نیاز برای احداث بخش‌های باقی مانده کار در قطعه دو افزود: بر اساس گزارشات ارائه شده، تکمیل قطعه دوم نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است که ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط دولت و ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط بنیاد مستضعفان تامین خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در باند رفت نیز سهم وزارت راه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که برنامه ریزی برای تامین منابع مالی آن دیده شده است و تا امروز قطعه دوم با احتساب تونل، ۷۴ درصد در باند رفت و بدون تونل، ۶۳ درصد در این مسیر پیشرفت داشته که انشالله کار در مسیر رفت این قطعه تا پایان سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد.

در این شرایط و با توجه به اینکه یکبار در سال گذشته و یکبار در سال جاری وعده ساخت و بهره‌برداری از منطقه دو آزادراه تهران-شمال به تعویق افتاده است، تاخیر چندباره در افتتاح این محور آزادراهی نشان می‌دهد که مردم در ماه‌های آتی و ایام نوروز هم نمی‌توانند سفرهای خود را به چالوس به طور کامل تری از طریق این آزادراه انجام دهند و برای عبور از منطقه دو آزادراه تهران-شمال باید تا نوروز سال ۱۴۰۲ منتظر باشند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.