| کد خبر: 238345 |

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری داخلی

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در دو روز نخست بازدید عمومی ندارد

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از عدم امکان بازدید عمومی طی دو روز نخست پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران خبر داد و گفت: توجه ویژه به گردشگری الکترونیک، خوراک و کشاورزی در این دور از نمایشگاه بین‌المللی مدنظر است.

تین نیوز
 محمد قاسمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که قرار است از ۹ تا ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود، گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری امسال برای نخستین بار تبدیل به یک نمایشگاه تخصصی خواهد شد چنانکه دو روز نخست برگزاری این نمایشگاه بازدید عمومی نخواهد داشت تا اهالی گردشگری بتوانند به صورت تخصصی با یکدیگر دیدار داشته باشند. در دو روز نخست شاهد برگزاری نشست‌های BTOB خواهیم بود و دو قشر اجازه بازدید خواهند داشت. غرفه داران و افرادی که در محیط نمایشگاه حضور دارند و افرادی که در حوزه‌ها و شاخه‌های گردشگری فعال هستند اما غرفه ندارند. فعالان گردشگری که غرفه ندارند، باید برای حضور در دو روز نخست، ثبت نام کنند و با دریافت کارت مجوز ورود را دریافت کنند. البته دو روز بعد بازدید عمومی امکان‌پذیر خواهد بود.

قاسمی ادامه داد: دومین رویکردی که برای نمایشگاه گردشگری امسال در نظر داریم آن است که رویکرد از استان‌محور بودن به فعالیت و موضوع‌محور بودن تغییر کرده است. هرچند این مهم در سال‌های دور انجام می‌شد اما طی چند سال گذشته شاهد استان محور شدن نمایشگاه گردشگری بودیم چنانکه یک استان غرفه‌ای داشت که در هر گوشه آن یکی از فعالان بخش گردشگری یا صنایع دستی آن استان فعال بود. اینگونه شاهد خارج شدن نمایشگاه از محور تخصصی آن بودیم. اما امسال سالن‌های متفاوتی را بر اساس گروه‌های کالایی و خدماتی گردشگری درنظر گرفته‌ایم. به این شکل که بر اساس موضوع فعالیت هر صنف، سالن مجزا داریم. اقامتی‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، گردشگری الکترونیک و…هرکدام سالن مجزای خود را خواهد داشت.

توجه ویژه به گردشگری خوراک و کشاورزی یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی گردشگری امسال خواهد بود چنانکه به گفته قاسمی قرار است یک سالن به این حوزه اختصاص داده شود. دراین میان شاهد شکل گیری شبکه کارشناسان گردشگری خوراک هستیم که در گام نخست متشکل از کارشناسان خوراکی است که در ادارات کل استان‌ها فعال هستند. چیستی و چرایی گردشگری خوراک برای آن‌ها تبیین شده است. از آنجا که رشت و کرمانشاه به عنوان شهرهای خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده‌اند سایر شهرها می‌توانند از الگوهایی که این شهرها استفاده کرده‌اند، بهره‌مند شوند. البته گردشگری کشاورزی نیز مد نظر قرار گرفته است.

او همچنین از راه‌اندازی سامانه صدور مجوز برای گردشگری کشاورزی خبر داد و گفت: تور آشناسازی برای مزارع گردشگری استان گلستان برای کارشناسان خوراک برگزار شده چراکه بین گردشگری کشاورزی و گردشگری خوراک، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد از این رو تلاش بر آن است که در سالنی مشترک به این دو شاخه گردشگری بپردازیم. همچنین سالنی به گردشگری الکترونیک و استارت‌آپ‌های این حوزه اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درحالی از لزوم توجه به گردشگری الکترونیک خبر داد که سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ (گردشگری و تحول دیجیتال) را به عنوان شعار روز جهانی گردشگری انتخاب کرده بود. ضمن آنکه این سازمان بین‌المللی (گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه) را به عنوان شعار سال ۲۰۱۷ و (گردشگری و مشاغل؛ یک آینده بهتر برای همه) را به عنوان شعار سال۲۰۱۹ انتخاب کرده بود و (گردشگری و توسعه روستایی) به عنوان شعار سال ۲۰۲۰ برگزیده شد. و (گردشگری برای رشد فراگیر) به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد. اینگونه به نظر می‌رسد که مسئولان گردشگری ایران با ۳ تا ۴ سال تاخیر به یاد تاکیدات بین‌المللی در عرصه گردشگری می‌افتند و شعارهای روز جهانی را با تاخیر چندین‌ساله مورد توجه قرار می‌دهند.

قاسمی درخصوص چرایی توجه به گردشگری الکترونیک آن هم با گذشت بیش از ۳ سال از تاکید سازمان جهانی گردشگری درخصوص لزوم توجه به جریان توسعه و تحول دیجیتال، گفت: امسال یکی از کمیته‌های تخصصی کمیته گردشگری الکترونیک و استارت‌آپ‌ها بود که مسئولیت آن به همراه کمیته آموزش به بخش خصوصی واگذار شده است. گردشگری الکترونیک این روزها روند غالب در گردشگری است. استفاده از IT، فضای مجازی و دیجیتال سال‌هاست که تبدیل به روندی در حوزه گردشگری شده است. سال گذشته نیز سالن‌هایی به گردشگری الکترونیک اختصاص می‌یافت اما امسال قصد داریم تا یک سالن خاص با حضور تمامی فعالان این حوزه از سازندگان اپلیکیشن و طراحان و برنامه نویسان صنعت گردشگری گرفته تا OTA‌ها داشته باشیم.

او در پاسخ به این سئوال که آیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و احساس نیازی که طی دو سال اخیر درخصوص توسعه گردشگری الکترونیک بوجود آمده، امسال قرار است توجه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشند، گفت: بله، این امر نیز بی‌تاثیر نبود. کرونا تا حدودی به علایق کاربران و گردشگران سمت و سو داد و آن‌ها را به استفاده از فضای الکترونیک کشاند. در این میان بحث پلتفرم‌هایی است که باید بسترهای آن در حوزه گردشگری ایجاد شود. قابلیت‌های استارت آپ‌های گردشگری و شرکت‌های مرتبط با گردشگری را باید فعال کرد به گونه‌ای که آژانسداران، هتلداران و… از این بسترها استفاده کنند. از رزرواسیون و فروش تور گرفته تا گارانتی و… را دربرمی‌گیرد. نیاز است تا بخش خصوصی از حالت سنتی خارج و به سمت فناوری‌های نوین روی آورند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.