| کد خبر: 238337 |

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت:

برای تامین داخلی قطعات مترو هیچ ریسکی را از نظر ایمنی نمی‌پذیریم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: هر قطعه ای که برای مترو می‌خواهد تولید شود، باید همه استانداردها و گواهینامه‌های اطمینان را داشته باشد.

تین نیوز

سید جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره اظهارت مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو درخصوص تامین قطعات و تجهیزات مترو از تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: اینکه انقدر خودمان را ناتوان و ضعیف بدانیم که هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و تنها خارجی‌ها می‌توانند پذیرفته نیست. 

او ادامه داد: هم اکنون و طی سال‌های گذشته توانسته‌ایم بسیاری از قطعات را توسط صنعت‌گرهای ایرانی تولید کنیم. در نتیجه اصل این قضیه یک امر خوبی است که سازنده ایرانی اگر می‌تواند قطعه‌ای را تولید کند حتما از آن استقبال می‌کنیم. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شور‌ای شهر تهران افزود: اما برای انجام این کار هیچ ریسکی را از لحاظ ایمنی نخواهیم پذیرفت. هرچه برای مترو می‌خواهد تولید شود باید همه استانداردها و گواهینامه‌های اطمینان را داشته باشد. 

تشکری هاشمی تاکید کرد که بدون اطمینان از قطعات و تجهیزاتی که ساخته می‌شود هرگز از آن‌ها استفاده نخواهد شد.تا زمانی که گواهینامه‌ها و استانداردهای لازم را بتوانند اخذ کنند، هر قطعه ای را که بتوانیم در داخل تولید کنیم از آن استقبال و حمایت می‌کنیم. ما در بسیاری از صنایع‌های تک توانستیم کارهای بزرگی را در کشور انجام دهیم و در برخی نیز پیشرفت خوبی نداشتیم. 

به گزارش تین نیوز، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو امروزه در معرض انتخاب صنعتگران ایرانی قرار گرفته است، اظهار کرد: صنعتگران ایرانی می‌توانند توانایی خود را عرضه کنند، بررسی و ارزیابی شود و مراکز مجاز که استانداردها را بررسی می کنند اگر تایید کردند، ما از آن قطعات استفاده خواهیم کرد. 

او با تاکید مجدد بر اینکه به هیچ عنوان کمترین ریسکی درباره استفاده از تجهیزاتی که به ایمنی مردم باز می‌گردد، نخواهیم داشت افزود: مواردی استفاده خواهد شد که اطمینان لازم را از قبل کسب کرده باشند. 

تشکری هاشمی تصریح کرد: هر بخشی که لازم باشد تا از خارج تهیه شود حتما دریغ نخواهیم کرد و حتما این کار انجام خواهد شد. بنابر این خرید داخلی برای قطعه هایی که در ایران تولید نمی‌شود یا اگر تولید شده، تولید قابل اعتماد نیست همچنان از خارج از کشور خریداری خواهد شد. هربخشی نیز که در داخل امکان تولید داشته باشد با افتخار از آن استفاده خواهد شد. 

او در واکنش به اینکه نظارت بر پذیرش استانداردهای داخلی انجام خواهد شد گفت: هم مترو و هم شورا این مساله را می‌داند و بر آن تاکید دارد که از صنعتگر ایرانی حمایت شود و تمام استانداردها رعایت شود به گونه‌ای که کمترین ریسک درخصوص ایمنی و سلامت مردم نپذیریم و هرجایی که کسری در قطعات و تجهیزات داریم را بتوانیم از سازندگان معتبر دنیا تهیه کنیم و این از اصول پذیرفته شده ما است. 

رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مدیر عامل شرکت بهره برداری اعلام کردند ترکیه در ارائه تجهیزات بهانه تحریم را آورد و بعد از اینکه به خودکفایی رسیدیم، گفتند با هر قیمتی که می‌خواهید قطعه می‌دهیم و ایران قبول نکرد چرا در شرایطی که امکان خرید با هر قیمتی فراهم بود ایران آن را نپذیرفت، اظهار کرد: به فضای رقابتی اعتقاد داریم و اگر قرار شد کالایی در داخل تولید شود حتما باید رقابتی باشد. نمی‌توانیم کالایی را در داخل ایران خریداری کنیم در حالی که قیمت آن چند برابر نمونه‌های دیگر باشد. تولیدکننده باید بتواند هم کیفیت را رقابتی کند و هم استانداردهای لازم را پاس کند و به علاوه قیمت نیز رقابتی باشد. 

او افزود: بنابراین تاکید می‌کنم هر کالایی که این شروط را داشت از داخل تامین و اگر نشد از سازندگان معتبر دنیا تامین خواهد شد. باید اجازه دهیم کارها پیش برود. مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو نگاه آرمانی خود را گفتند و خیلی محترم است که به امید روزی باشیم صنعتگر داخلی ما تجهیزات را خود تامین کند. 

تشکری هاشمی گفت: برای مثال در بحث سیگنالینگ، که یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌ها در مترو است توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود. بخش زیادی از واگن‌ها نیز تولید ایران هستند و سال هاست که تجهیزات و قطعات داخلی استفاده می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.