| کد خبر: 238253 |

◄ تردد ۶۰۰۰ اتوبوس فرسوده در پایتخت

از ابتدای سال تاکنون بیش از سه میلیون خودروی دودزا در تهران جریمه شده اند.

تین نیوز

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از اعزام بیش از ۳۰۰۰ خودروی دودزا در تهران به تعمیرگاه در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از سه میلیون خودروی دودزا در تهران جریمه شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی در رابطه با اتوبوس ها و کامیون هایی که دیزل هستند و سهم زیادی را در آلودگی دارند و بصورت کاملا مشهودی مردم این آلودگی ها را می بینند، افزود: ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی در سطح شهر تهران فعالیت دارند و کار انجام می دهند که میانگین عمر آنها ۱۳ سال است، در حالی که ۱۰ سال حداکثر عمر آنهاست و تمام اتوبوسهای ما در شهر تهران که دیزل مصرف می کنند فرسوده هستند.

اکثر کامیون های پیمانکاران و بخش های دولتی دیزل مصرف می کنند

حمیدی با بیان اینکه اکثر کامیون های پیمانکاران و بخش های دولتی دیزل مصرف می کنند و فرسوده هستند و مشکلات متعددی در این خصوص دارند، گفت: تعداد زیادی از این خودروهایی که دارای نقص فنی هستند را همکاران بنده متوقف و با اخذ پلاک و فک آنها به پارکینگ منتقل کرده‌اند؛ ولی ما نمی توانیم تاکسی را مدام متوقف و به پارکینگ منتقل کنیم؛ چرا که باید سرویس عمومی بدهد و مسافران را جابجا کند.

حمیدی اضافه کرد: سه میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تاکنون در بحث آلودگی هوا در سطح شهر تهران جریمه شده اند که ممکن است البته یک خودرو چندین بار جریمه شده باشد.

وی گفت: در آبان ماه امسال ۳۲۳۶ دستگاه خودروی دودزا متوقف و با اخذ پلاک به تعمیرگاه اعزام شده اند که پس از بازگشت توسط همکاران بنده بازدید و اگر مشکل آن حل شده بود اجازه تردد را به آن می دهیم.

تردد ۴ میلیونی موتورسیکلت ها در پایتخت

رییس پلیس راهور تهران در ادامه از تردد ۴ میلیونی موتورسیکلت ها در پایتخت خبر داد و گفت: موتورسیکلت ها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشد تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد می کنند.

هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد

وی گفت : ما حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران داریم که اغلب در سن فرسودگی هستند و هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد این در حالی است که کشورهای توسعه یافته دنیا این سیستم از موتورسیکلت ها را استفاده نمی کنند و از موتورسیکلت های برقی و موتورهایی که آلودگی نداشته و خیلی محاسن دیگری دارند، استفاده می‌شود.

وی گفت: صنعت ما نیز باید به این سمت و سو بیاید ولی الان ۱۰ درصد اقدامات جهت برقی شدن و استفاده از موتورسیکلت های پاک در حال به جریان افتادن می باشد و هنوز ۹۰ درصد جای کار و اقدام دارد تا ناوگان موتورسیکلت نیز پاک و از حالت آلایندگی دربیاید.

حمیدی افزود: باید مکانیزم مرقوم به صرفه بودن خرید این موتورسیکلت های برقی و تبدیل به احسن شدن  فرایند واگذاری به شهروندان فراهم شود.

وی ‌گفت: هر موتورسیکلت ۳ تا ۷ برابر بیشتر از دیگر خودروها آلودگی ایجاد می کند و ۶۵ درصد از سهم آلایندگی منابع متحرک هستند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه آلودگی هوا ارتباط خیلی نزدیکی با ترافیک دارد از سهم ۶۵ درصدی آلایندگی منابع متحرک مانند  تاکسی، سواری و وانت ها که عمدتا بنزینی هستند در آلایندگی هوای شهر تهران و سهم عمده موتورسیکلت ها در این خصوص خبر داد و گفت: ۳۵ درصد از کل مجموع آلاینده های محیط زیست در بحث آلودگی هوا مربوط به منابع ساکن مانند خانه ها و کارخانجات است و ۶۵ درصد یا به نوعی تا ۸۰ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک و وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت و سواریها و کامیون ها است که در سطح شهر در حال ترددند.

سردار حمیدی گفت: در این بین از ۶۵ درصد سهم آلایندگی منابع متحرک سهم تاکسی ، سواری  و وانت ها که عمدتا بنزینی هستند ۱۹ درصد، اتوبوس هایی که سوخت دیزلی مصرف می کنند ۱۸ درصد و ۱۶ درصد هم سهم کامیون ها می باشد و موتورسیکلت ها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشد تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: در شهر تهران ۸۲ هزار دستگاه تاکسی داریم که ۴۱ هزار دستگاه از آنها فرسوده می باشند که این یعنی حدود  نصف این ناوگان فرسوده است که مسئولین در مقطعی اقدام به نوسازی این ناوگان کردند ولی این فرایند  متوقف شد، چرا که تولید داخل پاسخگوی نیاز نیست و الان نه تنها در شهر تهران بلکه در شهر های دیگر هم برای نوسازی دچار مشکل هستیم و ۵۰ درصد از تاکسی ها که در حال تردد هستند در سن فرسودگی اند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: معاش رانندگان تاکسی با این وسیله است و چون فرسوده هستند در بحث نقص فنی و آلایندگی هم جریمه می شوند که جا دارد مسئولین امر در جلساتی که ما با آنها می گذاریم و این مطالب را بیان می کنیم  برای نوسازی این ناوگان تصمیمات جدی بگیرند و اگر این جلسات می توانست اثر گذار باشد می بایست در چند ساله اخیر جوابگو می بود چرا که در این جلسات وزارت صنعت ، محیط زیست مجموعه تاکسیرانی ، وزارت کشور وهمه نیز حضور دارند و اگر می خواست اقدام مثبتی در این حوزه صورت بگیرد می بایست تا الان این اتفاق می افتاد.

مسئولین اجازه واردات تاکسی های نو را بدون گمرکی و با برند بهتر  وسوخت هیبریدی بدهند

حمیدی  گفت: مسئولین امر می توانند اجازه واردات تاکسی های نو را بدون گمرکی و با برند بهتر  وسوخت هیبریدی بدهند و ناوگان را نوسازی کنند .

برگه معاینه فنی خودروهای دودزا باطل می شود

وی در ادامه با بیان اینکه برگه معاینه فنی خودروهای دودزا باطل می شود، گفت: پلیس با سیستمی که در اختیار دارد خودروهای دودزای دارای برگه معاینه فنی را بررسی کرده و در صورت نقص، برگه معاینه فنی آنها باطل می‌شود.

حمیدی در خصوص ابطال برگه معاینه فنی خودروهای دودزا  توسط سیستم در اختیار پلیس راهور گفت:  در خصوص بازدید و کنترل خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند نیز اقداماتی صورت گرفته است چرا که تا قبل از این خودروهایی که معاینه فنی اخذ می کردند دیگر کنترل نمی شدند و نظارتی بر آنها نبود.

ابطال معاینه فنی ۹۷۵ خودرو که معاینه فنی اخذ کرده بودند

وی ادامه داد: سامانه ای طراحی شده و هم اکنون در اختیار پلیس است به نام سامانه متحرک معاینه فنی که معاینه فنی خودروها را بررسی می کند و تاکنون با این سامانه ۹۷۵ دستگاه که معاینه فنی گرفته بودند، معاینه فنی آنها را باطل اعلام کرده ایم واین سامانه پرتابل است و در اختیار پلیس قرار دارد.

وی گفت: کار این سامانه بدین صورت است که پلیس خودروهایی که در ظاهر دارای نقص فنی هستند و با چشم دودزا بودن آنها را می بیند  متوقف و آنها را  بررسی می کند و اگر خودرویی دچار نقص باشد  و دوربین ها بخاطر داشتن معاینه فنی این خودرو را جریمه نمی کنند پلیس با این دستگاه و سیستم آنرا بررسی کرده و معاینه فنی خودروی مذکور باطل می گردد و این اقدام با یک دستگاه انجام می‌شود و اگر تعداد این سیستم ها افزایش یابد تعداد خودروهایی که دارای نقص فنی بوده و دارای برگه معاینه هستند بیشتر شناسایی و برگه آنها باطل می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.