| کد خبر: 238203 |

چرا ناوگان هوایی از نوسازی عقب مانده است؟

به صورت عادی هیچ هواپیمایی به ایران فروخته نمی‌شود.

تین نیوز

 نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت: بحث دیگر در خرید هواپیما، دور زدن تحریم‌ها است و باید هواپیمایی با مدل پروازی ایران در بازار وجود داشته باشد که شرکت‌های هواپیمایی داخلی از طریق واسطه‌ها امکان خریداری آن را داشته باشند وگرنه به صورت عادی هیچ هواپیمایی به ایران فروخته نمی‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره مشکلات نوسازی ناوگان هوایی کشورمان اظهار داشت: در حال حاضر تمام ایرلاین‌های داخلی برای افزایش ظرفیت‌ حمل مسافر به دنبال تامین ناوگان هستند اما نوسازی ناوگان و ورود ناوگان جدید به دو عامل مهم بستگی دارد.       

وی ادامه داد :عامل اصلی بحث تامین مالی است که با توجه شرایط تحریم، ارتباط مالی ایران با دنیا ضعیف است و در جریان تامین مالی خرید هواپیماها در حالی که باید پول نقد به فروشندگان هواپیما ارایه دهیم امکان استفاده از وام و فاینانس خارجی را هم نداریم.

این کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان اینکه برای خرید هواپیماهای برجامی هم از وام بانک‌های داخلی استفاده شد و بخشی دیگر از هزینه‌ها را هم به صورت نقد پرداختند، گفت: برای تامین مالی خرید هواپیما فاینانس و وام بین المللی قابل استفاده نیست، از سوی دیگر مکان خرید هواپیما به صورت نقد و اقساط وجود ندارد.  

منظری افزود: تمام شرکت‌های هواپیمایی با مشکل تامین مالی برای خرید هواپیما مواجه هستند و دولت باید در این باره به کمک بخش خصوصی بیاید.

وی با اشاره به عامل مهم دیگر در بحث نوسازی ناوگان هوایی گفت: بحث دیگر در خرید هواپیما، دور زدن تحریم‌ها است و باید هواپیمایی با مدل پروازی ایران در بازار وجود داشته باشد که شرکت‌های هواپیمایی داخلی از طریق واسطه‌ها امکان خریداری آن را داشته باشند وگرنه به صورت عادی هیچ هواپیمایی به ایران فروخته نمی‌شود.  

نماینده اسبق ایران در ایکائو با بیان اینکه هواپیماها عمدتا از طریق فاینانسورهای هواپیمایی  به فروش می‌رسند و بین ان شرکت‌ها  بحث تفحض مباحث تحریمی انجام می‌شود، ادامه داد: این شرکت ها در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها حاضر نیستند که به صورت مستفیم به ایرلاین‌های ایرانی، هواپیما بفروشند بنابراین شرکت‌های هواپیمایی باید بتوانند با دور زدن تحریم ها و از طریق شرکت واسطه هواپیما خریداری کنند که مراحل سخت، پیچیده و هزینه بر در پی دارد بهطوریکه حداقل تا 20 درصد هزینه‌های خرید را بالا می‌برد و این روند هم بسیار کند پیش می‌رود.  

منظری با تاکید بر اینکه می‌توان با خرید قطعه هم نوسازی در ناوگان داشته باشیم و ناوگان زمینگیر را فعال کنیم، افزود: هر چند با خرید قطعه هم می‌توان هواپیمای زمین‌گیر را به مدار پرواز برگرداند اما مشکل این است که تامین آن نوع قطعاتی که باعث زمین‌گیری ناوگان شده به سادگی ممکن نیست. تامین این قطعات بسیار گران تمام می‌شود و با دور زدن تحریم‌ها باید این قطعات را تامین کرد که به همین دلیل تامین این قطعات اساسا برای ایرلاین‌ها صرفه اقتصادی ندارد و ترجیحی می‌دهند که هواپیماها را زمین‌گیر نگه دارند تا در شرایط بهتری قطعات مورد نیاز تامین شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.