| کد خبر: 238160 |

◄ تذکر نماینده مجلس به وزارت مسکن بابت بلاتکلیفی سامانه املاک

سرپرست اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز گفت که ، طرح های اشتغال محور در روستاهای استان مورد حمایت قرار گرفته و برای توسعه آنها تلاش خواهد شد.

تین نیوز

یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم استقبال از سامانه املاک و اسکان کشور، ضعف اطلاع‌رسانی است، گفت: متأسفانه شاهد عدم پیشرفت این سامانه هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس درباره فرآیند ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی هم‌وطنان در سامانه املاک و اسکان گفت: این فرآیند ضروری و حائز اهمیت برای برنامه‌ریزی‌های حوزه مسکن هنوز درحال اجراست، اما هنوز همه مردم در این سامانه اقدام به ثبت اطلاعات سکونتی خود نکرده‌اند.

نماینده مردم تهران با تشریح روند تکمیل اطلاعات در سامانه مذکور گفت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان، از دستگاه‌های اجرایی کشور دریافت می‌شود و وزارت راه به راستی‌آزمایی اطلاعات دریافتی و خوداظهاری می‌پردازد. این دستگاه‌ها بنا بر درخواست وزارت راه‌وشهرسازی موظف هستند، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سامانه املاک و اسکان قرار دهند و درغیر این صورت با پیگیری قضائی و اعمال قانون مواجه می‌شوند.

مردم در جریان کارکرد سامانه املاک و اسکان قرار نگرفتند

شاکری ادامه داد: بخش دیگری از اطلاعات موردنیاز سامانه املاک و اسکان، از طریق خوداظهاری هم‌وطنان تکمیل می‌گردد؛ در همین راستا، دولت بایستی با اطلاع‌رسانی مناسب و توضیح ثمرات تکمیل و نهایی شدن ثبت اطلاعات در این سامانه، مردم را به ثبت اطلاعات خود در این سامانه تشویق کند. طبیعتاً اگر مردم از ثمرات این طرح آگاه شوند، به عنوان یک وظیفه عمومی از آن استقبال خواهند کرد.

وی افزود: امکان ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی هم‌وطنان باید به صورت مستمر وجود داشته باشد تا با تکمیل این اطلاعات و نهایی شدن فرآیندها در سامانه املاک و اسکان، اصلاحات مدنظر در بازار مسکن تحقق یابد. به نظر می‌رسد سامانه املاک و اسکان ابزار مفید و کارآمدی برای دولت درجهت کنترل، مدیریت و سیاست‌گذاری بازار مسکن خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به علل عدم استقبال از ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان در ابتدای این طرح، گفت: فرآیند ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی بدون اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کافی آغاز به کار کرد و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار نگرفت. همچنین دولت قبل اهتمام جدی برای به نتیجه رساندن این طرح نداشت.

تعلل وزارت راه و شهرسازی در خصوص تکمیل سامانه املاک و اسکان

نماینده مردم تهران افزود: آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مستعفی دولت دوازدهم علاوه بر اینکه عزم جدی برای ساخت مسکن نداشت، نیازی هم مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی افراد احساس نمی‌کرد؛ به همین خاطر راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان در دوره‌ای طولانی متوقف شده بود.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید، شناخت خوبی نسبت به اهمیت ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی هم‌وطنان در سامانه ملی املاک و اسکان دارند و مشکلات این طرح را به خوبی می‌شناسند. اما این دستگاه اجرایی آن‌چنان که باید به موضوع ورود نکرده و شاهد تداوم مشکلات و عدم پیشرفت سامانه هستیم.

احضار وزیر راه و شهرسازی به مجلس

شاکری با اشاره به عزم و اراده مجلس به ویژه کمیسیون عمران بر اجرای کامل و نهایی شدن ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، افزود: کمیسیون عمران مجلس با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند و باید با احضار وزیر راه و شهرسازی از وی توضیحات و گزارش پیشرفت سامانه را درخواست کرد.

وی ادامه داد: با توجه به دستور کار دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم، سامانه ملی املاک و اسکان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا نهایی شدن ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی تحقق هدف‌گذاری دولت را میسر می‌کند. همچنین خروجی این سامانه برای اجرای صحیح قانون مالیات بر خانه‌های خالی ضروری است. سامانه املاک و اسکان یک زیرساخت مهم محسوب می‌شود و کمیسیون عمران به صورت مستمر پیگیر پیشرفت و تکمیل اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی است.‌

شاکری در بخش پایانی اظهاراتش با اشاره به نقش سامانه ملی املاک و اسکان در مدیریت بازار مسکن و ثمرات مثبت آن، بیان کرد: از ثمرات نهایی شدن ثبت اطلاعات در این سامانه می‌توان به مشخص شدن تعداد خانه‌های خالی اشاره کرد. با ارجاع خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی کشور و مشمول مالیات قراردادن آن‌ها نیمی از این خانه‌ها احصاء شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.