| کد خبر: 238091 |

قفل آزادراه ارومیه-تبریز دراختیار وزارت راه/استان آزاد راه ندارد

آذربایجان غربی با وجود هم مرزی با سه کشور خارجی، قرارگرفتن در شاهراه ارتباطی ایران و اروپا و ظرفیت های بی شمار بخش راه، ترانزیت و حمل و نقل در حال حاضر فاقد آزادراه است.

تین نیوز

آذربایجان غربی با وجود ظرفیت‌های کم نظیر در حوزه راه و حمل و نقل یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های گذشته به ویژه در حوزه راه به شمار می‌رود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در حال حاضر، آذربایجان غربی ۱۰ هزار و ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی، روستایی و مرزی دارد، اما این استان مرزی نه تنها یک کیلومتر آزادراه ندارد، بلکه راه‌های استان نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

آزادراه ارومیه - تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود؛ این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ارومیه خواهد شد.

هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه - تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالش‌های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

آزاده راه ارومیه - تبریز در ۵ قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است، قطعه دوم به طول ۱۵.۵ کیلومتر در خاکریز میان‌گذر دریاچه ارومیه قرار دارد و قطعه سوم نیز به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) واقع شده است.

مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است، البته انتخاب گزینه کوهستانی با رویکرد احداث تونل، طول قطعه سوم را از ۲۹ به ۱۹ کیلومتر کاهش داده است.

قطعه چهارم آزادراه تبریز ارومیه به طول ۲۹ کیلومتر از سه راهی سرای تا سه راهی خاصبان است، در این قطعه با احداث یک باند دو خطه جدید به موازات مسیر ۲ خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا می‌یابد، قطعات پنجم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر از سه راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند) است.

قفل آزادراه ارومیه-تبریز دراختیار وزارت راه/استان آزاد راه ندارد

آذربایجان غربی یک کیلومتر هم آزادراه ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت آزادراه ارومیه – تبریز به خبرنگار مهر گفت: در دولت دهم سال ۹۱ در راستای برخورداری استان از آزاده مقرر شد ادامه آزادراه زنجان – تبریز در استان آذربایجان غربی تحت عنوان آزادراه ارومیه - تبریز ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در این راستا با ترک تشریفات توسط وزارت راه این طرح به بنیاد تعاون ناجا سپرده شده و در قالب سه قطعه عملیات اجرایی آن آغاز شد، عنوان کرد: قطعه اول این طرح از سه راهی ابوذر تا ابتدای جاده شهید کلانتری، قطعه دوم جاده شهید کلانتری بر روی دریاچه ارومیه و قطعه سوم نیز با گذر از پل میان‌گذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی و با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود.

جلال زاده با بیان اینکه با عملیات اجرایی آزادراه ارومیه به تبریز از سال ۹۱ در دولت دهم توسط بنیاد تعاون ناجا آغاز شده است، گفت: این سرمایه‌گذار نواقص موجود از سه راهی ابوذر تا دریاچه ارومیه را مرتفع کرده و برطرف کردن مشکلات این جاده از سوی تبریز، حدفاصل بین خاصبان و سرای نیز در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قطعه یک و دو این آزادراه هر چند با نواقص متعددی اجرایی شده اما با بالا رفتن هزینه‌های ساخت و ساز رغبت سرمایه‌گذاران و پیمانکار این پروژه نیز برای ادامه کار کاهش یافته است و روند کار نیز با تأخیر انجام می‌گیرد.

جلال زاده با اشاره به طولانی شدن روند اجرای این طرح بر اثر اهمال و بی توجهی وزارت راه خاطرنشان کرد: در قطعه سوم، این طرح در ماه‌های اخیر قفل شده است.

وی گفت: در ادامه مسیر و در قطعه سوم برای اینکه طول مسیر آزادراه کوتاه‌تر شود مسیر میانبر انتخاب شد، طول آزاده راه ارومیه - تبریز ۱۵۲ کیلومتر است و طول قطعه سوم این آزادراه ۳۵ کیلومتر بوده که با هدف کاهش طول این مسیر راه میانبری انتخاب شد که مسیر قبلی را ۱۷ کیلومتر کاهش می‌دهد.

قفل آزادراه ارومیه-تبریز دراختیار وزارت راه/استان آزاد راه ندارد

مهمترین مشکل آزادراه ارومیه – تبریز در قطعه سوم این طرح است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: برای احداث قطعه سوم دو تونل در حال احداث است، که تاکنون یک هزار متر حفاری انجام گرفته اما به دلیل اهمال وزارت راه و شهرسازی این طرح هنوز بلاتکلیف مانده است.

جلال زاده با اشاره به جلسه هفته گذشته استاندار و مجمع نمایندگان آذربایجان غربی با وزیر راه و شهرسازی گفت: در این نشست به شدت پیگیر حل موانع پیش روی آزادراه ارومیه – تبریز بودیم و مقرر شد در عرض یک ماه موانع پیش روی این طرح برطرف و روند اجرای آن تسریع یابد.

متأسفانه به دلیل اهمال وزیر راه سابق از بهمن ماه سال گذشته تاکنون هر ماه وزارت راه به بهانه مختلف از خلع ید پیمانکار سر باز می‌زند، که این اقدام موجب تأخیر در روند اجرای طرح شده است وی با بیان اینکه پیمانکار فعلی این طرح توانایی ادامه کار را ندارد و قرار بود پیمانکار خلع ید شده و سرمایه گذار جدید روند کار را ادامه دهد، افزود: بر اساس وعده وزیر سابق راه و شهرسازی در بهمن ماه سال گذشته مقرر شد که در کمتر از یک ماه پیمانکار خلع ید شده و سرمایه گذار جدید پای کار بیاید.

جلال زاده خاطرنشان کرد: اما متأسفانه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون هر ماه وزارت راه به بهانه‌های مختلف از خلع ید پیمانکار سر باز می‌زند، که این اقدام موجب تأخیر در روند اجرای طرح شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جلسه اخیر با وزارت راه و شهرسازی تاکید شد در یک ماه آینده مشکل خلع ید پیمانکار برطرف شده و با تسریع در روند اجرای آن شاهد رونق و توسعه اقتصادی در منطقه باشیم.

وی با بیان اینکه با اتمام آزادراه ارومیه – تبریز که به مرز سرو منتهی می‌شود فعالیت‌های ترانزیتی در استان افزایش می‌یابد، گفت: ضمن کاهش مسیر دسترسی استان به تبریز، مشکل تصادفات و ایمنی این مسیر نیز برطرف می‌شود.

قفل آزادراه ارومیه-تبریز دراختیار وزارت راه/استان آزاد راه ندارد

اتمام آزادراه ارومیه – تبریز ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است، افزود: اتمام و تداوم روند اجرایی آن ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اگر روند اجرای آن به سال آینده موکول شود حجم اعتبارات مورد نیاز نیز افزایش خواهد داشت.

آذربایجان غربی به دلیل ظرفیت‌های مرزی نیازمند توجه بیش از پیش وزارت راه به وضعیت راه‌های استان و خروج استان از بن بست اقتصادی است جلال زاده مجموع پیشرفت فیزیکی آزادراه ارومیه – تبریز را ۳۵ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی به دلیل ظرفیت‌های مرزی نیازمند توجه بیش از پیش وزارت راه به وضعیت راه‌های استان و خروج استان از بن بست اقتصادی است.

وی با بیان اینکه مدیریت صفر تا صد این پروژه در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان هیچ مسئولیتی در روند اجرای طرح ندارد که این موضوع پیگیری و تسریع در روند اجرای طرح توسط استان را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، افتتاح این پروژه آزادراهی جزو اولویت‌های بنده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز وزیر راه و شهرسازی به دنبال سرمایه‌گذار جدید برای ادامه روند حفر تونل ارومیه به تبریز است.

قفل آزادراه ارومیه-تبریز دراختیار وزارت راه/استان آزاد راه ندارد

آزادراه ارومیه – تبریز چشم انتظار سرمایه گذار جدید است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص روند اجرای آزادراه ارومیه – تبریز گفت: تسریع در روند اجرای این طرح و خروج از وضعیت بلاتکلیفی آن نیازمند انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار جدید است.

آیدین رحمانی با بیان اینکه قطعه یک و دو این آزادراه در حال بهره برداری است، افزود: به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و عدم اخذ عوارض و درآمدزایی، پیمانکار فعلی این پروژه تمایلی به ادامه روند کار ندارد و درخواست داده‌ایم وزارت راه پیمانکار و سرمایه گذار جدیدی برای این پروژه انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه این طرح حفاری در دو دهنه پل‌های طرح در حال انجام است که امیدواریم با انتخاب پیمانکار و سرمایه گذار جدید روند کار تسریع یابد.

رحمانی با اشاره به وجود معارض در قطعه یک این آزادراه گفت: در دیدار اخیر با وزیر راه، قرار است مشکلات پیش روی پروژه هر چه سریع‌تر برطرف شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه روند عملیات عمرانی آزادراه ارومیه - تبریز باید تسریع یابد، اظهار کرد: قطعات یک و ۲ آزادراه در استان ما قرار دارد، باید توجه شود مسیر و تأثیرات اقتصادی این آزادراه در این استان نمود می‌یابد بنابراین انتظار داریم هرچه زودتر نواقص رفع شود.

آزادراه ارومیه – تبریز از پروژه‌های مهم در دست اجرا برای توسعه آذربایجان غربی است و مسیر دو مرکز استان را کوتاه‌تر می‌کند، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در آذربایجان شرقی است.

با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز - ارومیه می‌تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.

طی سال‌های اخیر برقراری روابط اقتصادی و تجاری عمیق و با ثبات با این کشورها و به ویژه ترکیه و عراق جزو سیاست‌های اصلی مسئولان بوده است و افتتاح این آزادراه یکی از مهمترین گام‌هایی است که در این مسیر می‌تواند برداشته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.