| کد خبر: 237962 |

◄ سیاست ما توسعه خطوط مترو است

فعالیت‌هایی که در ساخت خطوط مترو آغاز شده، باید به سرعت پیش رود و در حداقلی ترین حالت لازم است خطوط مترو به حرم مطهر به عنوان مرکز شهر و همچنین پایانه‌های مسافربری، راه آهن و فرودگاه متصل شود تا زائری که قصد تشرف به حرم مطهر را دارد، به مترو دسترسی داشته باشد.

تین نیوز

شهردار مشهد با بیان اینکه سیاست مسلم مدیریت شهری توسعه خطوط مترو است، اظهار کرد: فعالیت‌هایی که در ساخت خطوط مترو آغاز شده، باید به سرعت پیش رود و در حداقلی ترین حالت لازم است خطوط مترو به حرم مطهر به عنوان مرکز شهر و همچنین پایانه‌های مسافربری، راه آهن و فرودگاه متصل شود تا زائری که قصد تشرف به حرم مطهر را دارد، به مترو دسترسی داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید عبدالله ارجائی در آیین تودیع و معارفه معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: یکی از تفاوت‌های مشهد با سایر شهرها وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و زائرپذیر بودن آن است. توفیق خدمت در مشهد با سایر نقاط کشور فرق می‌کند زیرا تنها در مشهد است که زمینه و توفیق خدمت به زائر امام رضا(ع) فراهم است.

وی افزود: تغییر و تحول‌ها در مدیریت برای ایجاد ابتکار و خلاقیت انجام می‌شود و این رفت و آمدها از این باب است که نیروی تازه نفس با طرحی جدید بیاید و فعالیت تازه‌ای شکل بگیرد. خلیل‌الله کاظمی، معاون پیشین، زحمات زیادی در دوران حضور خود در شهرداری مشهد چه در معاونت خدمات شهری و چه معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک کشیده‌ است؛ به ویژه در خدمات شهری که باعث تحولات خوبی در زمینه توسعه پارک‌ها، فضای سبز، رفت و روب و نظافت شهری شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه نظافت و تمیزی مشهد در کشور یک برند شده و این شهر را به نظافت و خدمات آن می‌شناسند، خاطرنشان کرد: این نتیجه زحمات تمام معاونان خدمات شهری به ویژه جناب کاظمی بود که هم‌اکنون نیز با تلاش‌های آقای یعقوبی که از همان بدنه است،  با شدت و قدرت ادامه دارد.

ارجائی ادامه داد: خوشبختانه شهرداری مشهد نیروهای بسیار خوبی در بدنه دارد و در زمینه خدمات شهری بسیار خوب عمل می‌کند اما انصاف این است که بگوییم دکتر کاظمی در ریل‌گذاری فعالیت‌ها نقشی کلیدی داشت.

وی گفت: زمانی که در فرمانداری حضور داشتم، مدتی همکارشان بودم؛ انصافا در عملیات‌های آتش نشانی زحمات طاقت‌فرسایی می‌کشید؛ در حالی که تخصص آتش‌نشانی نداشت اما حضور معاون شهردار در عملیات‌ها قوت قلبی برای نیروها بود. همچنین در حوزه عمران و حمل و نقل و ترافیک نیز تلاش‌هایی داشت؛ هر چند مدت آن کوتاه‌تر از خدمات شهری بود اما تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای در این حوزه داشت. آثار این فعالیت‌ها در توسعه معابر، اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز و نقاط مختلف شهر مشهود است.

شهردار مشهد به سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه عمران، حمل و نقل و ترافیک اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره ششم در حوزه عمران و حمل و نقل بسیار مفصل و متعدد است. در این مسیر نیاز بود از خدمات فردی متخصص، باتجربه و شناسنامه‌دار در سطح استان استفاده کنیم که مهندس منبتی، خادم امام رضا(ع)، افتخار داد که در این راه به مدیریت شهری کمک کند.

وی با بیان اینکه سازمان در حوزه حمل و نقل و عمران بسیار گسترده است، گفت: این معاونت شامل بخش‌هایی مثل ناوگان ریلی، ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل و نقل بار درون شهری، برون شهری و ترافیک است. همچنین در حوزه عمرانی این معاونت سرفصل‌های مفصلی وجود دارد که قسمت اعظم بودجه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

ارجائی ادامه داد: امروز شهرداری مشهد در زمینه توسعه قطار شهری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و صاحب سبک است. در بخش اتوبوسرانی، حمل و نقل بار و تاکسیرانی نیز همین گونه است. امیدواریم با حضور جناب منبتی شاهد جهش بیشتری در این حوزه‌ها باشیم. انتظار این است که توسعه زیرساخت‌های حیاتی حمل و نقل مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: پیش از این سرعت شهرداری مشهد در احداث مترو بسیار خوب بود که لازم است دوباره به آن روزها بازگردیم.

ارجائی ادامه داد: در حال حاضر زائران به دلیل ترافیک سنگین به فرودگاه، راه آهن و پایانه‌های مسافربری با تاخیر می‌رسند. به همین دلیل آنان ناچار هستند چند ساعت زودتر به این اماکن مراجعه کنند. وقت ارزشمند شهروندان در ترافیک تلف می‌شود؛ لذا باید توسعه خطوط مترو سرعت گیرد و در اولویت کاری ما قرار داشته باشد. همچنین ترافیک هسته مرکزی و آلودگی هوای ناشی از آن اولویت دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

وی به توسعه ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت شهری در این دوره اشاره و تاکید کرد: ناوگان اتوبوسرانی باید با تکنولوژی روز و در نظر گرفتن قابلیت‌های استفاده برای معلولان نوسازی شود. اگر قرار است خطوط BRT به ناوگان کنونی اضافه شود، لازم است این اقدام با سرعت بیشتری انجام شود اما اگر هم قرار نیست این پروژه انجام نشود، بهتر است از دستور کار خارج شود.

ارجائی اضافه کرد: در کنار این لازم است سیستم‌های انبوه‌بر دیگری علاوه بر اتوبوس و مترو نیز مورد استفاده قرارگیرد زیرا به اعتقاد من می‌توان سیستم‌های جدید انبوه‌بر را در مشهد راه‌اندازی کرد. توسعه حمل و نقل عمومی کرامت محور ادبیاتی است که شورای شهر آن را مد نظر قرار داده و نیاز است بیشتر به آن پرداخته و تبدیل به پروژه شود. همچنین حمل و نقل انسان محور نیز باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

هوشمندسازی پارکینگ‌های حاشیه‌ای ضرورت دارد

وی به ساماندهی و هوشمندسازی پارکینگ‌ها به ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر اشاره کرد و گفت: امروز مردم از پارک‌های حاشیه‌ای ناراحت هستند که باید در رابطه با آن راهکارهای مناسبی اندیشیده شود و هوشمندسازی در این بخش ضرورت دارد. انتظار می‌رود پارکینگ‌های شهر به ویژه پارکینگ‌های محدوده حرم مطهر ساماندهی و مدیریت شود که بهترین راه هوشمندسازی آن است.

شهردار مشهد با بیان اینکه بر انجام مطالعات و برنامه‌ریزی‌های دقیق قبل از اجرای پروژه‌های عمرانی تاکید داریم، خاطرنشان کرد: هر چه مطالعات و نیازسنجی‌ها دقیق‌تر انجام شود، از هزینه‌های بیشتر و دوباره کاری‌ها پیشگیری خواهد شد. گاهی مشاهده می‌شود پروژه‌هایی تعریف شده که ضعف در مطالعه و طراحی دارد و جبران آن دشوار است.

ارجائی افزود: همچنین انتظار است بر کنترل پروژه‌ها چه از نظر هزینه و چه زمان اتمام کار اهتمام جدی شود. بعضی وقت‌ها در بررسی پروژه‌ها مشاهده می‌شود اجرای آن بسیار زمان بر شده و مردم را خسته کرده است.  یکی دیگر از موارد مهم کیفیت اجرای پروژه‌ها و استفاده از مصالح با کیفیت در آن است. همچنین تاکید می‌کنم در اجرای پروژه‌ها از ظرفیت‌های پیمانکاران و مشاوران بومی استفاده شود.

شهردار مشهد بر الزام پروژه‌ها به داشتن پیوست‌های مورد نیاز تاکید کرد و گفت: طرح‌های شهری باید پیوست‌های مورد نیاز فرهنگی، زیست محیطی و خصوصا مناسب‌سازی را داشته باشد. پیوست‌های مناسب‌سازی پروژه‌ها برای ما بسیار مهم است زیرا ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت شهر را معلولان تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد وی افزود: در مجموع برای اجرای سیاست‌های عمرانی و حمل و نقل بسیار جستجو کردیم تا به مهندس منبتی که فردی با تجربه و پرکار است، رسیدیم. لذا از همه همکاران می‌خواهم که برای تحقق اهداف مورد نظر با وی همکاری داشته باشند.

خلیل منبتی، معاون جدید عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این شهر مد نظر قراردادن پیوست‌های مورد نیاز پروژه‌های عمرانی به ویژه مناسب‌سازی برای معلولان است.

وی با اشاره به تخصص خود در ساماندهی حاشیه شهر تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به تجربیاتی که در اختیار دارم، پروژه‌های مناسبی در مناطق حاشیه‌ای شهر با توجه به نیازهای این مناطق طراحی و اجرا خواهد شد.

منبتی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در اجرای پروژه‌های عمرانی باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع پدافند غیر عامل است که در طراحی پروژه‌ها به آن توجه ویژه خواهد شد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از تاکیدات شهردار انجام مطالعات دقیق قبل از اجرای پروژه‌هاست؛ لذا همه پروژه‌های عمرانی دارای مطالعات دقیق و نیازسنجی مورد نیاز خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.