| کد خبر: 237875 |

◄ قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز امضا شد

قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز امروز با حضور مسوولان وزارت صمت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد.

تین نیوز

قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز امروز با حضور جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این قرارداد براساس مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای عمومی، تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به سی‌ان‌جی‌سوز و به‌منظور افزایش درآمدهای حاصل از فروش بنزین، رعایت حقوق شهروندی و الزام‌های محیط زیستی به امضا رسید.  

برپایه این قرارداد همکاری، ۴۵ هزار خودرو پایه گازسوز در شرکت ایران خودرو تولید می‌شود که از این تعداد ۴۰ هزار خودرو تولیدی تاکسی و ۵ هزار خودرو نیز وانت خواهد بود.

معادل پرداختی وزارت نفت به شرکت خودروساز ۵۰۵ دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه سوز و ۴۲۵ دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه سوز خواهد بود که شرایط تولید نیز براساس نسل‌های ۴ و ۵ است.

صرفه‌جویی ٨٠ میلیون دلاری

جلیل سالاری - معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در مراسم امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی گازسوز اظهار کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تولید گازوئیل یورو در کشور ۳۰ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. هم‌اکنون بیش از ۷۵ درصد تجهیزات تولید سوخت در کشور بومی‌سازی شده است.

به گفته او از طریق جایگزینی سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) با بنزین، در مصرف روزانه ۱۸۰ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی شده است. مقدار صرفه‌جویی حاصل از جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین در کشور به‌دنبال اجرای مصوبه شورای اقتصاد حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از سنوات گذشته، وزارت نفت تکالیف خود را در حوزه تامین سوخت ناوگان حمل و نقل به نحو احسن انجام داده است، اظهار کرد: برای ارتقاء کیفیت سوخت ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفت که نتیجه‌بخش بوده و اکنون بخش عمده سوخت کلانشهرها دارای استانداردهای یورو است.

وی با بیان اینکه همچنین در حوزه حمل و نقل سنگین مقرر شده که ۳۰ میلیون لیتر به نفت و گاز باکیفیت اضافه شود، گفت: در تولید داخل توانستیم ۷۵ درصد تجهیزات را بومی کنیم، همچنین سعی کردیم تا در حوزه پژوهش، تولیدات دانش‌بنیان و محصول محور باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه جایگزینی CNG با بنزین و ظرفیت‌سازی در این حوزه در دستور کار قرار گرفته و اکنون ظرفیت ایجاد شده در بخش CNG بیش از ناوگان است، گفت: البته اقداماتی هم انجام شد که تعداد خودروهای حمل و نقل سبک اضافه شود.

سالاری با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن تبدیل کارگاهی ۱۴۶۰ خودرو به CNGسوز، گفت:  بالغ بر ٣٠٠ کارگاه فعال است، ۱۵۰ هزار خودرو تبدیل شد. همچنین ۶۵۰ هزار دستگاه نیز در دست اجرا قرار گرفته است که از این مسیر ۱۸۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

وی با بیان اینکه در بخش تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه سوز پیش‌بینی می‌شود از محل بند ق تبصره ۱۲ تولید ۴۵ هزار خودرو عملیاتی شود و برای این منظور ما بابت دوگانه سوز کردن تاکسی‌ها ۴۲۵ دلار و به تولید وانت ۵۰۵ دلار کمک پرداخت کردیم، اظهار کرد: مسائل زیست محیطی میز در برنامه‌ها گنجانده شده و در چینش سبد سوخت مد نظر قرار گرفته است که برای تحقق این امر در برنامه چهارم و پنجم توسعه، تولید ۵ درصد خودروی پایه دیزلی و هیبریدی دیده شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.