| کد خبر: 237874 |

طرح راه‌آهن بوشهر–شیراز همچنان خاک می‌خورد

طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز به سان کتابی می‌ماند که هر از چندگاهی از طاقچه برداشته، گردوخاک‌هایش پاک می‌شود و دوباره سر جایش می‌گذارند تا بار دیگر خاک بگیرد.

تین نیوز

طرح راه آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم بود که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ شروع شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند و در بیشتر ایام سال‌های گذشته نیز متوقف شده بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، با روی کار آمدن هر دولت وعده به‌سرانجام رسیدن طرح راه‌آهن بوشهر-شیراز داده می‌شود. طرحی که همچنان لاک پشتی پیش ‌می‌رود و تاکنون به گفته معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر تنها حدود ۸ درصد آن هم در حوزه زیرساختی پیشرفت فیزیکی داشته است، در طول همه این سال‌ها دولت‌ها و مسئولان مختلف دولتی وعده‌های متعددی را به مردم استان بوشهر دادند اما این خواسته و آرزوی دیرینه رنگ واقعیت به خود نگرفت. در واقع طرح راه‌آهن بوشهر به سان کتابی می‌ماند که هر از چندگاهی از طاقچه برداشته، گردوخاک‌هایش پاک می‌شود و دوباره سر جایش می‌گذارند تا بار دیگر خاک بگیرد.

به گزارش ایسنا، پروژه راه‌آهن بوشهر به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده است و از شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت می‌گذرد اما در طول چند سال‌گذشته با تزریق اعتبارات قطره چکانی باعث شده پیشرفتی صورت نگیرد.

امید بوشهری‌ها به تکمیل طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز

۱۵ مهر امسال با سفر هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر و همچنین سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشبرد راه‌آهن از بوشهر- شیراز داشت باردیگر بوشهری‌ها صدای سوت قطار را نزدیک به خود احساس کردند، چرا که رستم قاسمی در بندر دیر گفته بود که تلاش می‌شود این پروژه اساسی با تامین اعتبار لازم فعال شود.

۱۶ مهر نیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به تنگستان رفت و از قطعه ۱۰ این پروژه بازدید کرد و گفت: باید اعتبارات این پروژه در بودجه سال آینده گنجانده ‌شود.

باید منتظر وزارتخانه راه و شهرسازی و هیات دولت ماند

معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶ مهرماه جاری انجام شد، جلساتی در سطح وزارت خانه تشکیل شد تا تامین منابع مالی مورد نیاز قطعه‌های پروژه  خط ریلی بوشهر - شیراز  از منابع مختلف بررسی شود.

عبدالحسن مشایخی اضافه کرد: در آخر مقرر شد ۲۰۰ میلیون یورو از محل تهاتر نفت برای سال‌ها ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به پروژه تزریق شود.

وی تصریح کرد: کل اعتبار مورد نیاز برای طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز ۱/۴ میلیارد دلار است اکنون منتظر تعیین تکلیف ۲۰۰ میلیون یورو هستیم تا وارد مناقصات جدید انجام و قطعات جدید راه‌اندازی شود.

معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر در خصوص وضعیت فعلی تامین ۲۰۰ میلیون یورو از طریق تهاتر نفت برای پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز بیان کرد: اکنون باید منتظر وزارتخانه راه و شهرسازی و هیات دولت ماند چرا که این تصمیمات و اقدامات در حوزه اختیارات استان بوشهر نیست و ما نمیدانیم کی و چگونه منابع تامین خواهد شد.

تهاتر نفت تنها راه باقی مانده

مشایخی خاطر نشان کرد: تهاتر نفت اکنون تنها روش قابل اجرا برای طرح راه‌آهن بوشهر-شیراز است. پیش از این فایناس، سرمایه‌گذاری داخلی و اعتبارات معمول راه به جایی نبرد.

وی عنوان کرد: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر مسافت طرح راه آهن بوشهر - شیراز، ۱۴۰ کیلومتر در استان بوشهر و مابقی در استان فارس قرار دارد که در زمان حاضر قطعه ۴ این پروژه در بوشهر و ۷ قطعه نیز در فارس در حال کار است.

معاون مهندسی ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر یادآور شد: شروع طرح راه آهن بوشهر - شیراز قرار بود با مشارکت وزارت نفت باشد اما با بروز اختلافاتی این وزارتخانه کناره‌گیری می‌کند، پیشنهادی به وزارت نفت داده شده تا به جای اینکه لوله پروپیلن به سمت مرودشت در استان فارس احداث شود اعتبارات آن به طرح راه آهن بوشهر - شیراز اختصاص یابد اما هنوز نفتی‌ها موافقتی نداشته‌اند و معاون اول رئیس جمهور دستور داده است که آن طرح نیز راکد بماند تا تصمیمات جدید گرفته شود.

مشایخی برآورد کنونی با بیان اینکه برای طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز ۴۴ هزار میلیارد تومان است، عنوان کرد: انتظار می‌رود در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه در مدت چهار سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی بیان کرد: اکنون تنها قطعه ۱۰ پروژه راه آهن در حد فاصل شهر اهرم به کلمه به طول ۲۵ کیلومتر با ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی فعال است و برای این قطعه ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

راه‌آهن احداث نشود بنادر بوشهر زیان ده می‌شوند

یک کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  استان بوشهر یکی از مهم ترین بنادر استراتژیک اقتصادی کشور تاکنون از داشتن خط ریلی محروم بوده که با تکمیل این پروژه گام بزرگی در جهت توسعه حمل و نقل و صادرات در سراسر کشور برداشته خواهد شد.

عاطفه باژدان اضافه کرد: پیش‌تر گفته شده بود که طرح طرح راه آهن شیراز-بوشهر قابلیت جابه جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن در ۱۰ سال، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر در ۱۰ سال پیش‌بینی می‌شود همین موضوع به یقین می‌تواند موجب رونق اقتصادی با گشترش حمل و نقل و ترانزیت برای استان بوشهر شود.

وی بیان کرد: تاخیر تکمیل طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز بیشترین آسیب را به اقتصاد بنادر و تولید استان بوشهر وارد می‌کند تاجایی که در چند سال آینده بنادر استان زیان‌ده شوند و رغبت به سرمایه‌گذاری در این استان کمتر خواهد شد.

این کارشناس اقتصاد عنوان کرد: خط ریلی در استان بوشهر هزینه تمام شده صادرات و واردات را کاهش می‌دهد، قدرت رقابت‌پذیری برای استان ایجاد می‌کند و در پی آن صادرات، سرمایه‌گذاری و رونق کسب و کار و اشتغال‌زایی به همراه دارد.

باژدان تصریح کرد: بی‌شک با اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور علاوه بر اتصال این استان به کریدور شمال و جنوب و راه جدید ابریشم، سرمایه گذاری در حوزه‌های پایانه کانتینری، صادرات و ترانزیت اقتصادین نیز رشد خواهد داشت و امکان جذب سرمایه گذار برای دیگر پایانه‌ها نیز سرعت می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به اجرای منطقه آزاد تولیدی صنعتی بوشهر، زیرساختی مثل راه آهن می‌تواند انگیزه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این منطقه و به دنبال آن تولید و اشتغال در استان ایجاد کند.

رونق اقتصادی بوشهر با ورود قطار از راه می‌رسد

 باتوجه به اینکه در سفر رئیس جمهور و دولت سیزدهم به استان بوشهر یکی از اصلی‌ترین موضوعات اتصال بوشهر به خط ریلی بود، اکنون این امیدواری وجود دارد تا جهش در تولید و اشتغال و رونق اقتصادی بوشهر با ورود قطار از راه برسد که البته در این بین نیاز است مسئولان استانی عزمی جدی داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.