| کد خبر: 237649 |

اعتبار به تپه باستانی سیلک نیامد، کارگاه‌های مرمتی شکل نگرفت

نگهداری ۸۰۰ شی از تپه سیلک در لوور

گردشگری راه افتاده هرچند به رونق گذشته نیست اما تقریبا هر روز بازدیدکننده داریم ضمن آنکه تعداد بازدیدکنندگان در آخر هفته‌ها بیشتر می‌شود و حتا گاها میزبان تورهای دانشجویی و دانش آموزی نیز هستیم.

تین نیوز

مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه سیلک کاشان از عدم تزریق اعتبار به این مجموعه خبر داد و گفت: اعتبار نداریم و کارگاه‌های مرمتی شکل نگرفتند اما با توجه به حضور نیروهای مستقر، اگر موردی پیش بیاید آن را ضرب‌العجل رفع خواهیم کرد.

به گزارش تین نیوز، جواد حسین زاده (مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه سیلک کاشان) با اشاره به آنکه درهای سیلک به روی بازدیدکنندگان گشوده شده، گفت: گردشگری راه افتاده هرچند به رونق گذشته نیست اما تقریبا هر روز بازدیدکننده داریم ضمن آنکه تعداد بازدیدکنندگان در آخر هفته‌ها بیشتر می‌شود و حتا گاها میزبان تورهای دانشجویی و دانش آموزی نیز هستیم.

او ادامه داد: علاوه بر راهنمای گردشگری، تلویزیون و سایر وسایل برای معرفی سیلک در محوطه در نظر گرفته شده. حتا جلسات داستانگویی برگزار می‌کنیم و کودکان را به سیلک علاقه‌مند می‌کنیم.

حسین زاده با اشاره به آنکه همچنان پیگیر تملک عراضی عرصه و حریم سیلک هستیم، اذعان داشت: هرچند این تملک‌ها کمی طولانی شد اما جریان دارد. بیش از ۹۰ درصد منابعی که دولت سال ۱۳۹۴ در اختیار پایگاه سیلک گذاشته بود، هزینه شده و موفق شدیم حدود ۳ هکتار زمین را آزاد کنیم و اکنون بر اساس مصوبه هیات وزیران زمان آن رسیده که از دولت اعتبارات جدید را درخواست کنیم و وزارت راه و وزارت جهاد موظف هستند که به ما کمک کنند تا این منابع را جذب کنیم و بخش‌های دیگر عرصه و حریم سیلک را آزاد کنیم.

به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه سیلک کاشان ، طی دو ماه گذشته دو حکم در این مجموعه اجرا شد که مربوط به خانه باغ‌هایی می‌شد که در محدوده عرصه ساخته شده‌بودند. زمین‌هایی که ملی هستند و سیلک درخصوص آن‌ها دارای سند است اما مالکان این خانه باغ‌ها با وجود تذکرات حاضر به تخریب نشدند از این رو پایگاه با حکمی که در دست داشت درصدد اجرای حکم برآمد.

او درخصوص وضعیت کارگاه‌های مرمتی و اینکه کار خود را در مجموعه سیلک آغاز کرده‌اند یا خیر، گفت: به دلیل آنکه اعتبارات نداریم، کارگاه‌ها نیز فعال نشدند. البته کارهای مرمتی بیشتر شامل کاهگل کردن و هدایت آب‌های سطحی است که با توجه به آنکه نیروهایی در محوطه مستقر هستند، از آنها برای خاکریزی و هدایت آب‌های سطحی آن هم در موارد اضطراری استفاده می‌کنیم. به این صورت که اگر نیاز شود، خاکریزی انجام می‌گیرد و آبراه ساخته می‌شود و… این فعالیت‌ها به صورت ضرب‌العجل و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی آن‌هم در صورت نیاز انجام می‌شود و در قالب فعالیت‌های از پیش تدبیر شده نیست. اما سعی می‌کنیم با توجه به موقعیت‌هایی که پیش می‌آید آماده باشیم.

فصل جدید کاوش در سیلک

حسین زاده از تعریف برنامه کاوش باستان‌شناسی در سال جاری خبر داد و گفت: همچنان برای تحقق این فصل از کاوش در انتظار تزریق اعتبارات هستیم تا با بهره‌گیری از باستان‌شناسان پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، کار را پیش ببریم. بخش صفه جنوبی کنار بخش‌هایی که صادق ملک شهمیرزادی کاوش کرده بود را در نظر داریم همچنین تپه شمالی را به منظور تبدیل به سایت موزه، برای کاوش در فصل جدید در نظر گرفته‌ایم.

به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه سیلک کاشان، فصل‌های جدید کاوش در این محوطه با حضور باستان‌شناسان ایرانی برگزار خواهد شد و در مواردی مانند آزمایش‌های DNA باستانی و آزمایش‌های ایزوتوپ سایر آزمایش‌هایی که نیازمند تاریخگذاری هستند، از منابع خارجی استفاده خواهد شد. مدت‌هاست که اطلاعات جدیدی از سیلک بدست نیاورده‌ایم و تحقق این مهم نیازمند یافته‌های جدید است.

برگزاری نمایشگاه با کمک موزه لوور

او درخصوص برگزاری نمایشگاهی از یافته‌های گریشمن که قرار بود با همکاری موزه لوور و پایگاه میراث فرهنگی محوطه سیلک برگزار شود، گفت: قرار بود، نمایشگاهی بسیار مهم و هیجان‌انگیز، از یافته‌های تپه سیلک در معرض دید عموم قرار گیرد و دست نوشته‌های گریشمن که در موزه لوور نگهداری می‌شود در این نمایشگاه به نمایش درآید. اما از یک سو فوت ملک شهرمیرزادی و از دیگر سو شیوع ویروس کرونا برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداخت. از این رو امیدواریم در سال ۱۴۰۱ همزمان با ۹۱ سالگرد تپه سیلک بتوانیم این نمایشگاه را برگزار کنیم. باتوجه به آنکه فعلا امکان ورود و خروج آثار وجود ندارد، احتمال دارد که این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شود.

به گفته این باستان‌شناس، حدود ۸۰۰ شی از تپه سیلک در موزه لوور نگهداری می‌شود که نمونه‌هایی از آن‌ها در ایران نیز وجود دارند و می‌توان گفت به جز دستنوشته‌های گریشمن، سایر آثار سیلک که در لوور نگهدار می‌شوند، نمونه‌های مشابهی از آن چیزهایی است که در ایران نگهداری می‌شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.