| کد خبر: 237648 |

چانه‌زنی‌ بر سر قیمت تورهای ورودی ادامه دارد؛

گردشگران خارجی بعد از شیوع کرونا به دنبال مقصدی جذاب هستند و وجهه ایران بعد از ماجراهای سال ۱۳۹۸ با توجه به شیوع کرونا و مصائبی که برای دنیا اتفاق افتاد در ذهن جهانیان تغییر کرده و دیگر اثری از آن ماجراها نیست.

تین نیوز

نائب رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه همچنان چانه زنی بر سر قیمت تورهای ورودی به ایران با ارائه دهندگان خدمات ادامه دارد، گفت: اگر اتفاق جدیدی نیفتد، گردشگری رونق خواهد یافت.

پس از باز شدن مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی امید به بهبود شرایط صنعت گردشگری نیز بیشتر شد. در این میان فعالان گردشگری معتقد هستند اگر اتفاق خاصی نیفتد البته با توجه به شیوع مجدد کرونا و سویه جدید آن اگر شاهد بسته شدن مجدد مرزها و ایجاد محدودیت‌های جدید نباشیم، می‌توان به رونق دوباره گردشگری امید داشت.

افت شدید سفرهای خارجی و تورهای داخلی در نوروز ۱۴۰۰

۸۰ هزار تومان سهم گردشگری از عوارض ناشی از سفر!

به گزارش تین نیوز ، سیدمحمدعلی اشرف واقفی (نائب رییس جامعه تورگردانان ایران) با اشاره به آنکه گردشگری این روزها شروع نسبتا خوبی را داشته، گفت: تقریبا می‌توان گفت تعداد محدودی از مسافران از کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند. در این میان از کشورهای اسپانیایی زبان، اتریشی و کشورهای اروپایی مسافرانی داریم. البته نباید فراموش کرد که ممنوعیت‌های سفر گردشگران خارجی به ایران از اوایل آبان ماه برداشته شده و در خوشبینانه‌ترین صورت ممکن، تورهای ورودی برای ۲۰۲۲ و ژانویه و دسامبر بسته خواهند شد.

او ادامه داد: درحال حاضر هم شاهد حضور تعدادی از گردشگران به صورت انفرادی و گروهی در ایران هستیم. بیشتر این گردشگران فرهنگی هستند و تعدادی از آن‌ها تلفیقی از گردشگران فرهنگی و طبیعتگرد هستند.

واقفی درخصوص برگزاری تورهای ورودی از کشورهای آفریقایی آن هم با توجه به شیوع سویه جدید کرونا در این کشورها گفت: تعداد اندکی از فعالان گردشگری در این حوزه کار می‌کنند چراکه اکنون بعد از گذشت ۲ سال تازه شاهد رونقی هرچند اندک در حوزه گردشگری هستیم و اگر اتفاق جدیدی بیفتد و دوباره شیوع کرونا را شاهد باشیم ممکن است دوباره محدودیت‌های ورود گردشگران اعمال شود.

نرخ‌هایی که در کشاکش چانه زنی است

این فعال گردشگری در خصوص نرخ‌های تورهای ایران نیز گفت: این تورها تازه راه افتاده است و هنوز نرخ‌های نهایی استخراج نشده. ضمن آنکه بخش‌های مختلف زنجیره خدمات گردشگری از حمل و نقل گرفته تا هتل‌ها و… هنوز نرخ‌های نهایی خود را برای تورهای خارجی اعلام نکرده‌اند که بتوان قیمت نهایی برای تورهای خارجی را اعلام کرد. می‌توان گفت همچنان چانه زنی بر سر قیمت‌ها ادامه دارد. البته طرف‌های خارجی نیز اصرار دارند که بعد از دو سال، تغییری در نرخ‌ها اتفاق نیفتد تا بتوانند گردشگر جذب کنند. آن‌ها زیر بار افزایش قیمت تورهای ایران چه در سال ۲۰۲۲ و چه ۲۰۲۳ نمی‌روند.

به گفته این آژانسدار، در سال ۹۸ کرایه اتوبوس حدود ۸۰۰ هزار تومان بود این درحالی است که امسال ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است. این افرایش نسبت به افزایش نرخ دلار خیلی بیشتر است. اگر نرخ اقامت و خوراک و… هم محاسبه شود، قیمت تورهای ورودی سر به فلک خواهد گذاشت. اما این موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست با این نوسانات درگیر هستیم. سعی ما برآن است تا قیمت تورهای ایران افزایش چندانی نداشته باشد تا بتوانیم گردشگر جذب کنیم. اگر همه به دنبال زیاده خواهی نباشند، گردشگری ضرر نخواهد کرد.

واقفی تاکید کرد: اگر روال به حالت عادی ادامه یابد، وضعیت بهتر از آن چیزی خواهد شد که انتظار داریم. گردشگران خارجی بعد از شیوع کرونا به دنبال مقصدی جذاب هستند و وجهه ایران بعد از ماجراهای سال ۱۳۹۸ با توجه به شیوع کرونا و مصائبی که برای دنیا اتفاق افتاد در ذهن جهانیان تغییر کرده و دیگر اثری از آن ماجراها نیست. اگر اتفاق جدیدی نیفتد، شاهد حضور گردشگران به صورت گروهی خواهیم بود. هرچند ممکن است مانند سابق گروه‌های ۳۰ و ۴۰نفره نیایند اما تورها برقرار خواهند شد.

اسپانیا و فیتور و هاله‌ای از ابهام

در آخرین خبرها آمده است، ایران با مجموع شش میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۰۱ ابتلا و ۱۲۹ هزار و ۵۴۹ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در رتبه هشتم در بین ۱۰ کشور دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار گرفته است. در حال حاضر در ۱۷ کشور، شمار مبتلایان از رقم سه میلیون نفر عبور کرده است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که همچنان سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای انگلیس، روسیه، ترکیه، فرانسه، ایران، آلمان، آرژانتین، اسپانیا، کلمبیا، ایتالیا، اندونزی، مکزیک، لهستان و اوکراین نیز بیش از سه میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

واقفی با اشاره به آنکه ممکن است شیوع مجدد کرونا و البته شیوع سویه‌های جدید آن سبب بروز نگرانی‌هایی در میان فعالان گردشگری شود، گفت: اکنون که حدود یک ماه و نیم از باز شدن مرزهای ایران به روی گردشگران می‌گذرد، بیم آن می‌رود که با شیوع مجدد کرونا و ایجاد تغییر در روند بهبود شرایط، مجدد شاهد اعمال محدودیت‌هایی در حوزه گردشگری باشیم.

می‌توان گفت این نگرانی‌ها بی‌دلیل نیست چراکه به تازگی مقام‌های اسپانیا اعلام کرده‌اند که در پی نگرانی‌ها از شیوع سویه جدید ویروس کرونا برای سفر از بریتانیا به این کشور محدودیت اعمال می‌کنند.

نائب رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه چند ماه دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه فیتور خواهیم بود، گفت: چند ماه پیش به اسپانیا سفر کرده بودم و شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر بودیم چنانکه به گفته مسئولان بیش از ۴ میلیون گردشگر به این کشور سفر کرده بودند. شاید با وقوع اتفاقات جدید شاهد اخذ تصمیمات جدید نیز باشیم. نباید فراموش کرد که در ماه‌های آینده نمایشگاه فیتور در اسپانیا برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، چهل و یکمین دوره این نمایشگاه مقرر بود همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ برگزار شود که به دلیل همه‌گیری کرونا، تا بهار امسال به تعویق افتاد و با پنج ماه تأخیر، از ۲۹ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۴۰۰ با بهره‌گیری از نسخه ویژه فیتور لایو و برگزاری همزمان حضوری، برپا شد. البته گفته شده که فیتور ۲۰۲۲ قرار است همچون سال‌های گذشته از ۱۹ تا ۲۳ ژانویه برگزار شود. ایران نیز قصد دارد در این دوره از فیتور حضور داشته باشد. در این راستا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمینه حضور فعالان گردشگری کشور در این رویداد جهانی را فراهم می‌کند. چهل‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور از ۲۹ دی‌ماه تا ۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در مرکز نمایشگاه‌های شهر مادرید برپا خواهد شد.

سفر گردشگران عمانی به ایران

نائب رییس جامعه تورگردانان ایران درخصوص تبلیغاتی که به تازگی درخصوص سفر ۲۵ ریالی از عمان به ایران مطرح شده‌است، گفت: چنین چیزی وجود ندارد و ساختگی است. درواقع شیطنت است. قبل از شیوع ویروس کرونا نشست‌های مختلف با فعالان گردشگری عمان داشتیم. ضمن آنکه ذائقه عمانی‌ها برای سفر به ایران با سایر گردشگران تفاوت دارد. آن‌ها بیشتر به منظور گردشگری سلامت و طبیعتگردی به ایران سفر می‌کنند.

واقفی اذعان داشت: گردشگران عمان بیشتر برای درمان بخصوص در حوزه عمل چشم به ایران سفر می‌کنند و در موارد دیگر نیز برای استفاده از طبیعت ایران سفر می‌کنند. بعید می‌دانم که تور فرهنگی از عمان به ایران بیاید از این رو می‌توان گفت، تورهای عمان به ایران ارزان نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.