| کد خبر: 237588 |

◄ شهردار قم: مونوریل فاقد کارایی لازم برای جابه‌جایی مسافر است

قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد می شود که فاقد جذابیت است، اگر این پروژه از پردیسان شروع‌شده بود محاسبات تغییر می‌کرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابه‌جایی مسافر ندارد.

تین نیوز

شهردار قم کارکرد مونوریل در قم را به‌اندازه ۳ دستگاه اتوبوس دانست و گفت: قیمت بلیت مونوریل از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برآورد می شود که فاقد جذابیت است، اگر این پروژه از پردیسان شروع‌شده بود محاسبات تغییر می‌کرد، اما در حال حاضر مونوریل در ذات خود کارایی لازم را برای جابه‌جایی مسافر ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مشکلات عدیده‌ای داشته و اینکه این پروژه به سرانجام نرسیده به‌این‌علت این است که مونوریل دیگر ۱۸ کیلومتر نبوده و به حدود پنج کیلومتر کاهش پیداکرده و دیگر در مسیری که برای آن تعریف‌شده مسافر ندارد.

شهردار قم به مباحث حقوقی مونوریل نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات پروژه مونوریل مسائل حقوقی است؛ ازجمله افزایش مساحت ایستگاههای آن از دو هزار متر به سه هزار متر بدون هیچ چهارچوبی که مشکلات بسیاری ازنظر حقوقی ایجاد کرده است.

وی به مساله کمبود بودجه پروژه نیز توجه کرد و اذعان داشت: برای تکمیل پروژه مونوریل نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم که در این شرایط امکان تامین این هزینه نه برای شهرداری و نه برای دولت وجود ندارد و بااین‌همه مسائل و مشکلات ماهیتی، حقوقی، کاربردی و بودجه، تکمیل این پروژه با مشکلات زیادی روبروست.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: بعضی از مدیران تغییر کاربری پروژه را پیشنهاد داده‌اند که آن نیز نیازمند بودجه‌های هنگفت است که باید خیلی شفاف در دولت جدید این موضوع موردبررسی قرار گیرد، زیرا اجرای پروژه مونوریل هزینه‌ای بوده است که مجموعه دولت پرداخت کرده و باید متولیان آن پاسخگو باشند.

وی تکمیل پروژه را نیازمند تضمین دولت دانست و ابراز کرد: با توجه به برآورد هزینه ۱۲۰۰ میلیاردی آیا دولت می‌تواند تضمین دهد و بودجه آن را تأمین کند و اگر نمی‌تواند آن را بر اساس ماده ۱۲۷ به بخش خصوصی واگذار کرده تا بخش خصوصی برای آن کاربری‌هایی ازجمله تفریحی، فرهنگی و توریستی تعریف کند و آن را به سرانجام برساند.

شهردار قم تاکید کرد: شهرداری از عوارض مردم در این پروژه هزینه نکرده و به نظر بنده باید به بخش خصوصی واگذارشده و کاربری‌های فرهنگی متناسب با نیازهای شهر برای آن تعریف کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.