| کد خبر: 237581 |

ایران می تواند به قطب تعمیرات و نگهداری هواپیما تبدیل شود

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اعلام کرد ایران می تواند به قطب تعمیرات و نگهداری هواپیما به واسطه شرکتهای دانش بنیان تبدیل شود.

تین نیوز

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در کشور این ظرفیت را دارد تا به هاب تعمیرات و نگهداری هواپیما در کشور و منطقه تبدیل شود. هدفی که معاونت علمی و فناوری به دنبال تسهیل مسیر تحقق آن است.

به گزارش تین نیوز  به نقل از معاونت علمی و فناوری، صنعت هوایی و هوانوری در ایران نیازمند استفاده از توانمندی و تخصص‌هایی است که می‌توانند مسیر توسعه آن را هموار کنند. صنعتی که در کشور به دلیل برخی مشکلات و چالش‌های ملی و بین‌المللی چندان جای رشد نداشته و سال‌های طولانی با وجود توانایی‌های تخصصی و دانشی درجا زده است. هرچند که با شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چند سالی است که اخبار دلگرم‌کننده‌ای از دستاوردهای این صنعت کاربردی در کشور به گوش می‌رسد.

هرچند که سهم ایران از بازارهای صنعت هوایی و هوانوردی مناطق مختلف جهان، بسیار ناچیز است اما اگر از این توانمندی در کشور درست استفاده شود، سهم قابل توجهی از اشتغالزایی و ثروت آفرینی را از آن خود خواهد کرد. یکی از حوزه‌های درآمدزا و راهبردی در این صنعت، بخش تعمیرات و نگهداری هواپیما است که به گواه آمارها بازار جهانی این عرصه به اندازه بازار فروش هواپیماهای تجاری، ارزشمند و گسترده است.

کشورهای صنعتی و پیشرفته هر سال مبلغ قابل توجهی برای توسعه این بخش از صنعت هوایی هزینه می‌کنند در ایران نیز چند سالی است که با استفاده از توان تخصصی و دانشی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، این حوزه پیشرفت‌های دلگرم‌کننده‌ای کرده است. به طور مثال قرار است فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به زودی به عنوان هاب تعمیرات و نگهداری هواپیما معرفی خواهد شد.

این کار با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شکل‌گیری هسته تعمیر و نگهداری برای استقرار در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به مرحله اجرایی شدن نزدیک شده است. کاری که می‌تواند ایران را به نقطه اتصال کشورهای منطقه به خدمات مناسب و منطبق با استانداردهای ملی و جهانی تعمیرات هواپیما منجر شود.

در این برنامه ملی قرار است اقداماتی چون آغاز به کار مجموعه تعمیر و نگهداری یکپارچه در فرودگاه حضرت امام (ره) با محوریت بخش دانش‌بنیان انجام گیرد. این کار به معنای استفاده و کاربردی شدن توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است. زیست‌بومی که تاکنون بسیاری از چالش‌های فناورانه کشور را پاسخ داده‌اند و نقشی موثر در توسعه صنایع بزرگ و مادر کشور ایفا کرده‌اند.

اما اجرایی شدن این کار با موانع و چالش‌هایی مواجه است. نواقصی که با تلاش‌ها و پیگیری‌های بازیگران این حوزه مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری و رفع شدن است. به طور مثال محدودیت در فضای اختصاص یافته برای این کار یکی از چالش‌ها است که به زودی مرتفع خواهد شد.

راهبردی که برای این کار در نظر گرفته شده گسترش فضای تعمیر و نگهداری با جذب شرکت‌های تعمیراتی مستقر در فرودگاه حضرت امام (ره) به وسیله حمایت‌های هدفمند است. کاری که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عملیاتی خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.