| کد خبر: 237567 |

بارش‌ها از اواخر پاییز افزایش می‌یابد

مهر و آبان امسال بارندگی‌ها زیر نرمال (میانگین بارش بلند مدت) بود به طوری که در بیشتر استان‌ها کم‌بارشی ثبت شد، اما از اواخر آذرماه و فصل زمستان شرایط بارندگی به وضعیت عادی (معادل متوسط بلند مدت) باز می‌گردد.

تین نیوز

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: مهر و آبان امسال بارندگی‌ها زیر نرمال (میانگین بارش بلند مدت) بود به طوری که در بیشتر استان‌ها کم‌بارشی ثبت شد، اما از اواخر آذرماه و فصل زمستان شرایط بارندگی به وضعیت عادی (معادل متوسط بلند مدت) باز می‌گردد.

به گزارش تین نیوز به نق از ایرنا، احد وظیفه درباره پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها در آخرین ماه پاییز، افزود: تاکنون بارندگی‌ها زیر نرم (کمبود بارش) بوده و فقط در استان‌های اصفهان، تهران، قزوین، البرز و استان‌های ساحلی خزر بارندگی عادی و کمی بالاتر از میانگین بلند مدت بوده است.

وی توضیح‌داد: امسال در استان اصفهان در مقایسه با سال های گذشته، وضعیت بارش‌ها عادی بوده و در گیلان و مازندران بارش‌ها بیشتر بوده است، اما در بقیه استان‌ها به‌ویژه در جنوب غرب، کم‌بارشی داریم.

به گفته وظیفه در استان‌هایی مثل لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، کردستان و آذربایجان غربی بارش‌ها زیر نرم هستند و در استان‌هایی مثل بوشهر و هرمزگان اصلا بارش نداشتیم. البته جنوب کشور در این ماه‌ها بارش ندارد و به تدریج که به طرف زمستان پیش می‌رویم سامانه‌ها به عرض‌های جنوبی می‌روند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: در مهر و آبان امسال برای گیلان و مازندران و تا حدی هم برای قم، اصفهان و استان مرکزی بارندگی از حد انتظار فراتر بوده است، اما سایر نقاط کشور کم بارشی شدید دارند و این وضعیت در استان‌های جنوب غرب که سرچشمه رودهای بزرگی مثل دز، کرخه و کارون هستند، نگران کننده است.

وی توضیح داد: مدل‌های عددی که نشان دهنده پیش بینی فصلی است نشان می‌دهد برای فصل زمستان و اواخر آذر، شرایط به وضعیت عادی و نرمال نزدیک می‌شود که البته در مقایسه با دوره خودش، وضعیت عادی است، نه اینکه کمبودهای سال قبل یا فعلی جبران شود بلکه در دوره خود بارندگی‌ها در حد نرمال خواهد شد. البته از نظر پیش بینی‌های هواشناسی همین میزان بارش هم مناسب است، زیرا در سال گذشته شرایط بسیار بد بود که امیدواریم امسال شرایط به نرمال نزدیک شود.

به گزارش ایرنا، معمولا  ۴۵ درصد از بارش‌های سالیانه در زمستان اتفاق می‌افتد و بر این اساس پیش بینی این است که وضعیت سال آبی امسال،  به شدت خشکی سال قبل نباشد.

 گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی گذشته (مهرماه ۱۳۹۹ ) تا تابستان امسال، ۱۲۹.۹ میلی‌متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت ۲۲۴.۳ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده است که کاهشی به میزان ۴۲.۱ درصد را نشان می‌دهد.

این میزان کاهش بارش، اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سدها گذاشته و سبب کاهش بیش از ۴۹ درصدی آب موجود در مخازن سدها شده که همین امر تامین آب را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.