| کد خبر: 237542 |

بهره برداری از محور جهرم- لار- بندرعباس در افق ۱۴۰۴

اتمام و بهره برداری کامل پروژه چهارخطه جهرم- لار- بندرعباس برای چهار سال آینده و تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی و هدف گذاری شده است.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اتمام و بهره برداری کامل پروژه چهارخطه جهرم- لار- بندرعباس برای چهار سال آینده و تا سال ۱۴۰۴ پیش بینی و هدف گذاری شده است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خیرالله خادمی که به دستور وزیر راه و شهرسازی و بدون اطلاع قبلی از این محور ترانزیتی سرزده بازدید کرد، وعده داد که سالانه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر از این محور بهره برداری می‌شود  و زیر ترافیک می رود.

خادمی تصریح کرد: طول محور شیراز – جهرم- لار- بندرعباس ۵۵۰ کیومتر است که استان های فارس و هرمزگان را به هم متصل می کند و در حقیقت این جاده محور شریانی و ترازنیتی از هرمزگان به سمت استان فارس ، مرکز و دیگر استان های جنوبی کشور محسوب می شود.

وی اتمام این جاده ملی را اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی و معاونت توسعه ساخت راه های کشور دانست و تاکید کرد: طول این محور از حد فاصل شیراز به جهرم ۱۶۰ کیلومتر است که به بهره برداری رسیده و زیر ترافیک رفته است.

خادمی یادآور شد: همچنین طول این محور از جهرم به سمت بندرعباس نیز ۳۹۰ کیلومتر است که عملیات اجرایی ۱۱۵ کیلومتر آن از هر دو سمت نیز به اتمام رسیده و زیر ترافیک رفته است.

او گفت که همچنین ۱۵۵ کیلومتر از سمت جهرم- لار – بندرعباس نیز هم اینک در حال اجراست که به عنوان اولویت اصلی وزارت راه وشهرسازی قرار دارد.

خادمی یادآور شد: ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده این محور ترانزیتی و مهم کشور هنوز شروع نشده که مطالعات آن به اتمام رسیده است و به زودی نیز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی برای چهارخطه کردن این محور مهم شریانی کشور این است که سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن را به اتمام برسانیم و زیر بار ترافیک ببریم.

بهره برداری از محور جهرم- لار- بندرعباس در افق ۱۴۰۴

او گفت: بر اساس برنامه زمانبندی نیز طی چهار سال آینده کل طول مسیر این محور به عنوان یک جاده مهم و ملی به بهره برداری کامل می رسد.

وی ابراز داشت: این محور بزرگراهی یکی از خطوط مهم و مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی است و بندرعباس را به عنوان یک از بنادر مهم تجاری و اقتصادی به مرکز کشور متصل خواهد کرد.

البته سفر استانی ۲۲ مهرماه رئیس‌جمهوری به استان فارس در بخش‌های مختلف را می توان نویدبخش گره‌ گشایی از بسیاری مشکلات استان دانست که در مصوبات این سفر نیز به حوزه زیرساختی جاده‌ها، بزرگراه‌، آزادراه و خطوط ریلی توجه ویژه‌ای شده است.

بزرگراه شیراز – جهرم – لار – بندرعباس از محورهای مهم ارتباطی در کریدور شمال به جنوب است که هم اینک در چند قطعه در حال احداث است و بخشی از آن نیز به بهره‌برداری رسیده است؛ تکمیل نهایی این پروژه می‌تواند نویدبخش اتصال و دسترسی بزرگراهی شیراز به دریا و آبهای نیلگون خلیج فارس از مسیر استان هرمزگان باشد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس،  فاصله ۱۶۰ کیلومتری شیراز – جهرم در سال‌های گذشته به صورت بزرگراه به بهره‌برداری رسیده است و هم اینک عبور و مرور در آن در جریان است.

در محور جهرم تا لار حدود ۵۳ کیلومتر در محدوده اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و ۱۰۵ کیلومتر در محدوده مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.

استان فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور با توجه به وسعت و گستره جغرافیایی در حوزه راه و شهرسازی، دارای ۲ اداره کل استان و لارستان است.

این جاده از مسیر لار به سمت سه راهی کهورستان در استان هرمزگان نیز نیازمند ایجاد ۱۵۵ کیلومتر بزرگراه است که ۸۵ کیلومتر از آن در محدوده اداره کل راه و شهرسازی لارستان در جنوب فارس قرار دارد و بقیه آن در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان است. در جنوب فارس، ۲۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه لار - بندرعباس از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است.

تکمیل ۵۰ کیلومتر دیگر از طرح بزرگراهی جهرم – لار در سفر استانی ۲۲ مهرماه هیات دولت به استان فارس به تصویب رسید و در دستورکار قرار گرفت.

از حدود ۱۰۵ کیلومتر طرح بزرگراهی جاده جهرم – لار که در حوزه مسئولیت  اداره کل راه و شهرسازی فارس قرار دارد،  پیش از این ۳۰ کیلومتر ۲ بانده و به بزرگراه تبدیل شده و بقیه این محور نیز در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز در این باره گفت: این طرح هم اینک در پنج قطعه در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی کل محور در هر قطعه متفاوت است اما میانگین کلی پروژه حدود ۴۰ درصد است.

بهره برداری از محور جهرم- لار- بندرعباس در افق ۱۴۰۴

حسن شبانی نژاد تصریح کرد: هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند؛ قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.

این جاده بزرگراهی به ویژه از سمت جهرم-لار- بندرعباس همواره آبستن حوادث ناگواری است و تصادفات هولناک این محور تک بانده سالانه بیش از دهها نفر را به کام مرگ می کشاند.

استان فارس هم‌اینک یک هزار و ۴۶۲ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۹۳۹ کیلومتر راه روستایی دارد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.