| کد خبر: 237494 |

◄ 7 مشکل برقی سازی خطوط ریلی در کشور

عدم وجود مدیریت استراتژیک و برنامه محور اقدامات برقی سازی خطوط ریلی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

تین نیوز

در حالی که از ۲۱ مرداد سال گذشته کار گروه جهادی برقی سازی خطوط ریلی و کارگروه ناوگان برقی در شرکت راه آهن ایجاد شده، یک کاربر تین نیوز می گوید عدم وجود مدیریت استراتژیک و برنامه محور  اقدامات برقی سازی خطوط ریلی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش تین نیوز، این کاربر در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری افزود: برقی کردن خطوط ریلی در کشور با مشکلاتی اساسی شامل: ۱- عدم بومی سازی ۲-عدم تجربه ۳-عدم انتقال فناوری ۴- تعریف پروژه های بزرگ ۵- وجود نداشتن رقابت و وابستگی به کشورهای خاص ۶- عدم وجود مدیریت استراتژیک و برنامه محور ۷-وجود نداشتن جسارت و ریسک پذیری، مواجه است.

 وی عنوان کرد: باید توجه داشت که اگر کشور ما در سدسازی و ساخت نیروگاه و مترو به پیشرفت رسید این دستاورد، یک فرایند تدریجی بود که همراه با تجربه های محلی و انتقال فناوری صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

او گفت: اگر همان ابتدا پروژه های کوچک برقی سازی مثل راه آهن تهران- قم یا تهران-اراک یا تهران- قزوین یا تهران گرمسار تعریف می شد با کسب تجربیات و شناخت مشکلات و محدودیت ها،  دانش برقی سازی خطوط ریلی به دست می آمد و الان شاید حداقل راه آهن تهران سمنان با اتکا به همان دانش و تجربیات اجرا می شد.

این کاربر تین نیوز، ادامه داد: حتی اگر در مورد فرایند علم و اجرای پروژه ها در تاریخ اروپا مطالعه شود، مشخص می گردد بخشی از آن تجربی بوده است.

وی با بیان این که بهره مندی از دانش و تجربه موجب می شود مذاکرات با کشورهای صاحب فناوری از موضع بالاتری انجام و امتیاز و تخفیف های بیشتری به دست آید، گفت: باید برای کسب این دانش، نسبت به طراحی پروژه های کوچک در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر اقدام گردد  سپس با کسب دانش و تجربه، در برقی سازی پروژه های بزرگ مثل تهران مشهد مشارکت شود.

این کاربر با تاکید بر این که لزوما بومی سازی ۱۰۰ درصدی قطعات مورد نیاز نیست، کسب دانش ساخت و طراحی سیستم برقی سازی خط ریلی را مهمترین موضوع در این فرآیند ذکر کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    با سلام و احترام- در باره برقي كردن خطوط كه اهميت و فوريت و توجيه بالايي دارد زياد صحبت شده است. بند يك مشكلات مذكور در اين متن يعني "بومي‌سازي" تا حد زادي انجام شده است در راه آهن ايران پروژه پايلوت برقي كردن تبريز - آذرشهر اجرا شده و در خطوط مترويي هم برقي سازي خطوط صورت مي گيرد كه تجربه كرج - هشتگرد تجربه قابل توجهي در بومي سازي است

  • سعید قمری 2 1

    برقی سازی خطوط ایده ای با سابقه طولانی در راه آهن ایران است که بدلایل متعدد اجرایی نشد. وضعیت شبکه برق سراسری کشور و خاموشی های تابستان و در ادامه قطعی گاز نیروگاهها در زمستان از یک طرف، و هزینه های نجومی موردنیاز برای برقی سازی خطوط ریلی در کشور، دورنمای این موضوع را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

    • ناشناس 1 0

      این بحران انرژی هست ، اما ما از ۱۰ سال پیش بحران انرژی برق نداشتیم چرا پس برقی سازی خط اهن شکل نگرفت؟ ، این مشکل دانش طراحی خطوط برقی راه اهن جداست.


      توی نیروگاه ها و مترو اعتماد بنفس ما بالا رفته است الان کل کلانشهر ها یک پروژه مترو دارند . با اینکه ۱۰۰ درصد داخلی نیست.


      اما کدام خط برقی را میتوانیم خودمان به اجرا کنیم ؟؟ مشکل برق تا ابد که نخواهد ماند . چین هم در استان های شرقی خود بدلیل زغال سنگ دچار بحران برق شده، اما توسعه خطوط برقی و سریع السیر متوقف نشده است.

      مشکل اصلی برقی سازی خط اهن ایران این هست هنوز این دانش بومی نشده، پروژه آذر شهر تبریز روسها فکر کنم اجرا کردند. اگر این دانش مثل نیروگاه سدسازی مترو تا حدی بومی میشد مطمئن باشید اکثر خطوط برقی درحال اجرا بودند.