| کد خبر: 237380 |

◄ متروی پرند معطل ۷۵۰ میلیارد تومان

بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی کامل متروی پرند با دو خط عبوری اعتبار نیاز داریم

تین نیوز

مجری پروژه خط مترو فرودگاه امام – شهر جدید پرند در خصوص سرانجام امتداد خط مترو به پرند توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی کامل متروی پرند با دو خط عبوری اعتبار نیاز داریم، با این حال راه اندازی اولیه با ۷۵۰ میلیارد تومان امکان پذیر خواهد بود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به متروی تهران – پرند نگاه ویژه ای داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا کردرستمی در مورد سرانجام خط متروی پرند گفت: خط متروی تهران – پرند از جنوب خط یک از ایستگاه شاهد منشعب شده و به طول ۵۰ کیلومتر و ۵ ایستگاه به پرند می رسد.

وی با بیان این که ایستگاه شهر آفتاب ، واوان ، فرودگاه شماره یک ، فرودگاه شماره ۲ و پرند ۵ ایستگاهی هستند که برای این خط ۵۰ کیلومتری در نظر گرفته شده بود، ادامه داد: اما از این ۵ ایستگاه تنها ۲ ایستگاه یعنی شهر آفتاب و فرودگاه شماره ۱ ساخته شده است.

مجری پروژه خط متروی پرند با اشاره به اینکه ایستگاه متروی واوان اصلا ساخته نشده، گفت: ایستگاه فرودگاه شماره ۲ نیز فعلا نیازی به احداث ندارد. چرا که در طرح توسعه شهر فرودگاهی این ایستگاه کاربرد دارد و تا زمانی که فرودگاه توسعه نیابد احداث این ایستگاه نیز بی معنا است و در آخر ایستگاه پرند است که ۸۰۰۰ متر وسعت دارد و در مرحله نازک کاری است.

وی با بیان این که ۴ کیلومتر اول این خط یعنی حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب در سال ۹۵ احداث شد و ۲۶ کیلومتر مابقی آن یعنی از شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) نیز به بهره برداری رسیده است، گفت: تنها ۱۹ کیلومتر از ایستگاه فرودگاه شماره یک تا پرند باقی مانده که عملیات ساختمانی بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیر سازی نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است و ریل گذاری یک خط تنها دو کیلومتر باقی مانده است.

کرد رستمی با بیان این که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده فعلا سرویس دهی در یک خط مترو انجام می شود، افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در فاز اول در فاصله حرکت قطارها به شرط تامین ناوگان ۲۰ دقیقه تعیین شده اما در افق طرح در فاصله حرکت قطارها ۶ دقیقه است.

وی در مورد هزینه های تکمیل خط متروی تهران – پرند با بیان این که برای راه اندازی یک خط مترو و تکمیل زیر ساختهایی همچون برق ، گیت ها ، سیگنالینگ و ریل سوم حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، اظهار کرد: امسال دولت در قالب بودجه عمرانی تنها ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که تخصیص ۲۱۲ میلیارد تومان با اسناد خزانه اسلامی با سررسید سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است یعنی سه سال دیگر.

مجری پروژه خط متروی پرند با بیان این که هزینه های ما نسبت به پارسال حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: هر چقدر تامین اعتبار برای راه اندازی متروی پرند عقب بیفتد عدد مورد نیاز ما درشت تر می شود.

کرد رستمی در مورد وعده زمینی که شرکت عمران پرند به مترو داده بود نیز گفت: با محوریت استانداری نیز جلسه ای بین ذی نفعان پروژه برگزار شد که تصمیم گرفته شد شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید یک زمین ۲۵ هکتاری را که در کنار ایستگاه مترو پرند قرار دارد با تغییر کاربری در اختیار شهرداری قرار دهد تا در عوض شهرداری با منابع خود کار را تمام کند اما این زمین هنوز تحویل داده نشده است و قرار بود بحث تعدیل کاربری از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود ، اما هنوز این زمین تحویل شهرداری نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی یک خط مترو این خط افتتاح نشده است؟ گفت: مدل متروی پرند همچون تهران است که به صورت برق زمینی از طریق ریل سوم تغذیه می شود چرا که برنامه این بوده قطار پرند مستقیما وارد خط یک شده و تا تجریش حرکت کند. پس شبکه برق متروی پرند از طریق ریل سوم تغذیه می شود که حدود ۱۱۵ میلیارد تومان هزینه برای تامین ریل سوم که ۱۰ کیلومتر آن باقی مانده، نیاز داریم و نمی توانیم یک خط مترو را بدون دیوار و تعیین حریم ریلی افتتاح کنیم و برای ۹۰ هزار متر مربع دیوار بتنی در دو طرف خط حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه لازم است و برای کابل کشی نیز ۹۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و با این که آیتم های زیادی باقی نمانده اما از نظر مالی پر هزینه هستند.

مجری پروژه خط متروی پرند با بیان اینکه متاسفانه بزرگترین مشکل ما کندی تامین نقدینگی است، به طوری که بعد از سال ۹۶ امیدی به تکمیل  این خط نداریم، گفت: نسبت به سال گذشته هزینه های ما ۴۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که دولت تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به ما بودجه داده است و با این پولها چندین سال طول می کشد که ۱۹ کیلومتر متروی پرند تکمیل شود مگر این که بحث تغییر کاربری آن زمین ۲۵ هکتاری درست شود.

وی با بیان اینکه که ۱۹ کیلومتر متروی پرند معطل ۷۵۰ میلیارد تومان است، گفت: ارزش کل پروژه متروی تهران  -پرند ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است اما برای تخصیص ۶۵۰ میلیارد تومان معطل مانده ایم این در حالی است که طبق امکان سنجی طرح متروی پرند که در دهه ۸۰ توسط وزارت مسکن انجام شده روزی ۴۰ هزار تردد از شهر پرند به تهران می شود که اگر این خودروها حداقل روزی ۸ لیتر بنزین مصرف کنند حدود ۳۵ میلیون لیتر بنزین تنها در مسیر خودروهای پرند به تهران صرف می شود و این در حالی است که ظرفیت ۷۰۰ هزار نفری پرند هنوز تکمیل نشده و اگر دولت به توسعه مترو کمک کند در مصرف این ۳۵ میلیون لیتر بنزین در سال کمک می کند.

کرد رستمی با بیان این که بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی کامل متروی پرند با دو خط عبوری اعتبار نیاز داریم، گفت: با این حال راه اندازی اولیه با ۷۵۰ میلیارد تومان امکان پذیر خواهد بود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه به متروی تهران – پرند نگاه ویژه ای داشته باشد؛ چرا که شعار این دولت عدالت محوری است و مترو نیز نماد وسیله عدالتی است که همه می توانند از آن استفاده کنند و امیدوارم سازمان برنامه و بودجه اعتبار مناسب را تخصیص دهد و وزارت شهرسازی نیز زمین ۲۵ هکتاری که قولش را داده بود عملیاتی کند.

مجری پروژه خط متروی پرند با بیان این که از طریق مجلس نیز پیگیر هستیم تا در بودجه ۱۴۰۱ دولت اعتبار خوبی به متروی پرند بدهد، گفت: ۳۰ کیلومتر اولیه این خط مترو در زمان قالیباف افتتاح شده و قطعا نگاه رئیس مجلس به مترو مثبت خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.