| کد خبر: 237371 |

ناوگان هوایی کشور را به تجهیزات اطفای حریق مجهز کنید

جمعی از مردم خواستار تجهیز ناوگان هوایی کشور به به امکانات اطفای حریق جنگل‌ها شدند.

تین نیوز

جمعی از مردم خواستار تجهیز ناوگان هوایی کشور به به امکانات اطفای حریق جنگل‌ها شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، کمبود هواپیماهای آتش‌نشان در ایران باعث شده هر ساله هکتارها جنگل در آتش بسوزند. بر همین اساس جمعی از مردم با راه‌اندازی کارزاری از رئیس دولت و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواسته‌اند ناوگان هوایی کشور را به تجهیزات اطفای حریق مجهز کنند.

در متن این کارزار آمده است:

«با گذشت بیش از چهار دهه تجریه مدیریتی در حوزه محیط زیست کشور، نه تنها مسئله حراست و حفاظت از ذخایر و گنجینه‌های جانوری و گیاهی کشورمان محقق نشده است، بلکه مدیران بی‌تجریه و ناکارآمد با تکیه زدن بر مسند سازمان حفاظت محیط زیست، ویرانی و تخریب زیست‌بوم‌ها، مناطق حفاظت‌شده، پوشش‌های گیاهی و گونه‌های در معرض خطر جانوری را موجب شده‌اند؛ مدیرانی که بدون برنامه و بودجه‌های مشخص و عینی با سازوکاری درهم‌شکسته، نیت به اصلاحات اساسی و تاریخی در عرصه محیط زیست داشتند، توان تحقق جزئی‌ترین وعده‌های خود را نداشته و ندارند.

تنها مدافعان بی‌یاورِ این نبرد نابرابر، محیط‌بانان و جنگل‌بانان در خط مقدم و نیروها و گروهای مردمی خودجوش هستند. امسال نیز مانند سالیان گذشته به دلایل متعدد آتش‌سوزی‌هایی بسیار گسترده و پراکنده در مناطق و استان‌های مختلف، بخش عمده‌ای از زیست‌بوم‌ها و پوشش‌های گیاهی کشورمان را درنوردیده و این در حالی است که مدیران رده بالای سازمان متبوع اقدامی عملی در این میان از خود نشان نداده‌اند.

تأسف‌بارترین بخش این تراژدی خانمان‌سوز آن است که مردم عادی و پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست بدون یاری و حمایت و تنها با داشتن ابتدایی‌ترین وسایل نظیر ظروف آب، آتش‌کوب‌های دستی و شاخه‌های درختان به ستیزه با شعله‌های مهارنشدنی آتش شتافتند و در این راه شهدای عزیزی همچون مختار خندانی، یاسین کرمی و بلال امینی نیز به این آب و خاک گران‌سنگ تقدیم داشتند.

در این روزها که بلوط‌های مظلوم زاگرس گاه و بی‌گاه در آتش این بی‌تدبیری می‌سوزد، شگفت آن است که همین مسئولین، با تجهیز و ارسال ناوگان هوایی به آن‌سوی مرزها در حال کمک به مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور همسایه هستند اما در مواقع اضطراری این امداد را از کشور خود دریغ داشتند. ما خواستار پاسخ‌گویی صریح و بی‌درنگ مدیران و مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست هستیم و تحقق موارد ذیل را در اسرع وقت خواستاریم:

۱. تخصیص بودجه مشخص و مداوم به منظور تجهیز و پشتیبانی ناوگان هوایی کشور با به‌روزترین هواپیماهای اطفای حریق، تهیه نقشه مناطق بالقوه و در خطر آتش‌سوزی و پایش دوره‌ای آن‌ها

۲. بررسی علل و عوامل سهل‌انگاری در اطفای آتش‌سوزی‌ها در پوشش‌های گیاهی زیست‌بوم کشور به خصوص منطقه زاگرس

۳. برخورد قاطع با مسئولین و مدیران خاطی و سهل‌انگار»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.