| کد خبر: 237247 |

◄ دیجیتالی شدن و هوشمند سازی صنعت حمل و نقل و لجستیک

با توسعه فناوری های دیتا محور، فرآیند دیجیتالیزه شدن حمل و نقل طی سال های اخیر از روند پویاتری برخوردار شده است.

تین نیوز

انقلاب دیجیتالی تمام عرصه های اقتصادی و اجتماعی را در بر گرفته و دگرگون نموده است. با توسعه فناوری های دیتا محور، فرآیند دیجیتالیزه شدن حمل و نقل طی سال های اخیر از روند پویاتری برخوردار شده است.

بنابر اعلام بانک جهانی این روند دگرگونی در عرصه حمل و نقل، نوید کاهش ترافیک و ایمنی بیشتر و پاک تر شدن این صنعت با کاهش انتشار گازهای CO2 را می دهد . در دو سال اخیر، درگیر شدن تمامی کشورها در بحران پاندمی کرونا و کمبودهای پدید آمده اخیر در عرضه و تقاضای کالا در سطح جهان، به کاربرد نوآوری های دیجیتالی در تمامی عرصه های این صنعت و هوشمند سازی بیشتر آن سرعت بخشیده است.

دیجیتالی شدن و فناوری های نوین همچنین کلید اصلی استاندارد سازی سیستم ها و پلتفرم های حمل و نقل و بخصوص صدور اسناد مرتبط با حمل ونقل مطابق با استانداردهای بین المللی و درنتیجه افزایش کارآیی بخش خدمات حمل و نقل، و نیز پایداری آن خواهد شد .

در این راستا کشورها برای باقی ماندن در صحنه رقابت باید زیرساختارهای خود در هر دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری را گسترش و توسعه دهند . در غایر اینصورت گزینه ای بغیر از به حاشیه رانده شدن و عدم منتفع شدن و صحنه را به رقبالی خود واگذار کردن، نخواهند داشت .

دیجیتالی شدن با هوشمند سازی حمل و نقل[1] می تواند در کشورهایی مانند ایران، که از کمبود سرمایه و منابع برخوردار هستند، از طریق افزایش بهره وری و راندمان، موجب ارتقاء خدمات در سطح ملی و بین المللی با فعال شدن هر چه بیشتر کریدورهای تزانزیتی شرق – غرب و شمال – جنوب شود. کشورهای دیگر از جمله کشورهای عضو کریدور تراسیکا نیز در حال سرعت بخشیدن به این امر می باشند. لذا این امر اقتضاء می کند که اقدامی عاجل در زمینه سیاست گذاری و بازنگری در قوانین مرتبط در این بخش به منظور ارتقاء بهره وری صنعت حمل ونقل  و همگام شدن با سایر کشورهای جهان صورت گیرد. ضمن آنکه این امر باید سایر ملاحظات از جمله کربن زدائی و روند استفاده از انرژی های پاک را نیز در نظر بگیرد. با توجه به تلاش ها برای تدوین «برنامه جامع حمل و نقل کشور»، این موضوع باید مد نظر گرفته شوند.

باید در نظر داشت حمل و نقل هوشمند همانند سایر نوآوری های دیجیتال ، واجد فرصت ها و تهدیدهای چالش آمیز از جمله؛ مشکل حملات سایبری می باشد که توجه به تولید نرم افزارها و تدابیر لازم را اقتضاء می کند. در نهایت آنکه باید اظهار داشت؛ که توفیق صنعت حمل و نقل و لجستیک در آینده در گرو دو موضوع دیجیتالی شدن و کربن زدائی قرار دارد .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.