| کد خبر: 237204 |

◄ رازهای پل خواجو در روزهای خشکی زاینده رود+ فیلم

خواجو فقط پلی برای عبور نبود، بلکه بندی در برابر آب نیز بود که با بستن دریچه های آن با الوار چوبی، آب را پشت پل، سد می کردند تا دریاچه ای مصنوعی در مقابل کاخ های هفت دست و آیینه خانه شکل بگیرد، 2 عمارتی که ضل السلطان حاکم اصفهان در دوره ناصرالدین شاه ( پسر ناصرالدین شاه) هر دوی آنها را خراب کرد.

تین نیوز

پل خواجو توسط شاه عباس دوم در شرق 33 پل که توسط شاه عباس یکم ساخته شده بود، در سال 1060 هجری قمری احداث شد.

به گزارش تین نیوز، عصر ایران فیلمی در مورد مورد این پل منتشر کرده که بر اساس اطلاعات روایت شده در آن، یکی از کارکردهای پل خواجو در آن زمان این بود که از اصفهان به جاده شیراز متصل شده و مسیر تخت فولاد گورستان شهر را ساده می کرد.

البته خواجو فقط پلی برای عبور نبود، بلکه بندی در برابر آب نیز بود که با بستن دریچه های آن با الوار چوبی، آب را پشت پل، سد می کردند تا دریاچه ای مصنوعی در مقابل کاخ های هفت دست و آیینه خانه شکل بگیرد، 2 عمارتی که ضل السلطان حاکم اصفهان در دوره ناصرالدین شاه ( پسر ناصرالدین شاه) هر دوی آنها را خراب کرد.

خواجو با نگهداشت آب کارکرد دیگری هم برای اصفهان داشت، آب های زیر زمینی اصفهان را تقویت می کرد و کشاورزی را رونق می داد.

اما چه اندازه می شد پشت این پل آب نگه داشت آیا آب از روی پل سرریز نمی شد؟ پاسخ این پرسش در سال 1383 پیدا شد. وقتی تیم باستان شناسی موفق شد 2 آبراه را در قسمت شمالی پل پیدا کند. آبراه هایی که سال ها زیر خاک بودند و نشان می دهد که در زمان بستن رود، اجازه خروج به اندازه آب از میان آنها داده می شد تا دریاچه پشت پل همیشه در حد تعادل بماند و به این ترتیب مهندسی پل خواجو باز هم شگفتی پژوهشگران را رقم زد.

این پل که گل سرسبد معماری ایران در پل سازی است ادامه صنعتی است که چند هزار سال در این کشور ریشه دارد. نمونه های به دست آمده از پل های تاریخی ایران گواهی بر این مدعاست.

شاه عباس دوم با دستور ساخت پل خواجو حرکتی نوین راه آغاز کرده بود. به دستور او پل قدیمی حسن بیگ را خراب و به جای آن پلی ساختند که نه فقط محل گذر که سازه ای درخور تماشا باشد.

به گزارش تین نیوز و بر اساس اطلاعات  مندرج در ویکی پدیا، همچنین در زمان افتتاح پل خواجو قصیده ای شامل ۴۵ بیت سروده شد که با این ابیات شروع می شود:

به حکم پادشاه استاد تردست

پلی بر زنده رود اصفهان بست

که ریزد سیل هنگام بهارش

بجوی کهکشان از آبشارش

پلی بر روی دریا تازه بستند

بر اجزای زمین شیرازه بستند

پل از دریاچه بیند جلوه خویش

نهاده چون عروس آیینه در پیش

فیلم پیوست را در مورد پل خواجو این شاهکار معماری ایران ببینید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عادل 0 0

    زاینده رود از اول رودخانه فصلی بوده و وقتی سرچشمه آن خشک باشد چطور میخواهند همیشه آب داشته باشد مدارک واسناد وکتب تاریخی که قدمت بعضی ها به هزار سال پیش میرسد یادشده که رودخانه زاینده از اول رودخانه فصلی بوده و حتی تصاویر استقبال ناصرالدین شاه که مردم اصفهان در زاینده رود خشک نشسته بودند کاملاً این رو ثابت میکند که زاینده رود فصلی بوده و تصاویری از زمان قاجار هم این رو ثابت میکند