| کد خبر: 237082 |

هیچ تحولی بدون حضور مردم ماندگار نیست

شهردار تهران گفت: هیچ کاری بدون حضور مردم و هیچ تحولی جز بر محور مردم، شدنی و ماندگار نیست. تلاش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد و بر مدار نخبگان تحول بزرگی را رقم زند.

تین نیوز

علیرضا زاکانی شهردار تهران و نایب رییس سازمان متروپلیس در نشست مجازی «جایزه جهانی گوانگجو» که با موضوع اهداف توسعه پایدار و مدیریت شهری برگزار شد، با بیان اینکه ما در شهرها دارای یک میراثی هستیم که از گذشتگان برای ما برجای مانده است، گفت: به طبع در احوال گذشتگان تا به امروز که نگاه می‌کنیم، کارهای بسیار خوبی را می‌بینیم که باید بر آنها تکیه کنیم و بر آنها بیفزاییم. عیوب و نقص‌هایی را مشاهده می‌کنیم که به بهترین وجه باید از آنها عبرت بگیریم و پرهیز کنیم. این میراثی که امروز در دست ماست آن فاصله‌ جدی و افقی را که باید به آن سمت و سو حرکت کنیم را برای ما یادآوری می کند که ما در هر کلانشهری یک افق مطلوب داریم، که در آن با عنایت به شعار اجلاس که توسعه‌ پایدار و حکمرانی شهری است، آن مطلوب را باید ترسیم کنیم و بتوانیم گام به گام خودمان را به آن نزدیک کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، زاکانی هرکدام از شرکت کنندگان در این نشست را حامل یک اعتقاد، سنت، باور و میراث بزرگ ملی دانست و افزود: در هر کلانشهری می‌توانیم در جهت تحقق ایده آل‌های آن سنت و میراث بزرگ گام برداریم و مطلوبی را بسازیم به مثابه یک گل در یک گلستانی که در سراسر جهان در کنار هم یک بوستان با طراوتی را به نمایش بگذارد. هر مجموعه‌ای در جهت الگو شدن تلاش می‌کند و در این تلاش و کوششی که انجام می‌دهد، هم می تواند گوی سبقت را از سایر جوامع برباید و هم می تواند یک درس و آموزه‌ای را برای دیگران فراهم کند.

او درس نخست را نیاز متقابل شهرها به یکدیگر معرفی کرد و افزود: بر این اساس هر کداممان برخلاف داشتن اعتقادها، سنت ها، باورها و داشته‌های ملی متنوع می‌توانیم در کنار هم به سمت مطلوبی که به آن باور داریم حرکت کنیم و یک نقش نمای زیبایی را در منظر و مرعای عموم مردم و جهانیان قرار بدهیم. این نوع نگاه یک ضرورت اساسی است و دقیقا درمقابل نگاهی قرار دارد که کسانی که به دنبال استعمار سایر ملت‌ها هستند و استکبار و خوی استکباری را در جهان دنبال می‌کنند، بدنبال این هستند که دیگران را در سیطره‌ خودشان بگیرند و فرهنگ و داشته‌ها و میراث دیگران را به یغما ببرند و آنها را مانند خودشان قرار بدهند و با این یکپارچه سازی دنبال امیال خودشان هستند.

شهردار تهران اضافه کرد: لذا ما ضمن نفی این نوع فکر، توجه به آن فکر برتر را داریم، اینکه هر ملتی یک بوی و عِطری دارد و پیوستگی ملت‌ها باهم امکانی را فراهم میکند که ما بتوانیم در کنار هم یک بوستان باطراوتی را بسازیم و به هم کمک کنیم، از هم درس بگیریم، تا در نهایت بتوانیم یک زندگی بهتر و یک شرایط مطلوبتری را در جوامع خودمان داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه در هر کلانشهری سه جزء شهر، شهروند و شهرداری مورد دقت و مطمع نظر است، گفت: هر شهری در هر نقطه‌ای که ایستاده باشد، یک فاصله‌ معناداری را با نقطه‌ مطلوب و آرمانی خودش دارد و بی شک شهری می‌تواند در مسیر رشد و تکامل گام بردارد که شهروندان در صحنه و با قبول مسئولیت‌های اجتماعی را در درون خودش داشته باشد و مدیران شهری عالم و معتقد و خدمتگزاری را پیرامون خودش ببیند. لذا تلاش ما این  است که شهر را به مثابه یک مجموعه‌ به هم پیوسته در مسیر تکامل قرار بدهیم و با رشد یافتگی یک شهر الگو بسازیم.

او تصریح کرد: ما در تهران قصدمان این است که یک الگوی بزرگی را مبتنی بر اعتقادات، سنت‌ها و داشته‌های ملی خودمان برپا کنیم که خود امکان بزرگی را برای دیگران فراهم خواهد کرد.

او شهروندان را نقطه‌ عطف فعالیت ها معرفی کرد و افزود: هیچ کاری بدون حضور مردم و هیچ تحولی جز بر محور مردم شدنی و ماندگار نیست. تلاش ما این است که مردم را به صحنه بیاوریم و کوشش ما این است که بر مدار نخبگان، با حضور مردم بتوانیم آن تحول بزرگ را رقم بزنیم.

بنا براعلام سایت شهر، او سومین نکته را تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی ابتدایی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی دانست و افزود: باید بتوانیم مدیریت و حکمرانی واحد شهری را آن گونه دنبال کنیم که ماحصل این حرکت، یک پیوستگی جدی بین خدمتگزاران مردم در مدیریت شهری، بین مردم عزیز و بین شهر و جامعه‌ ما برقرار بشود، تا بتوانیم یک الگوی سالم و درستی را برای تقدیم داشته باشیم.

بر اساس این گزارش پنجمین دوره جایزه جهانی گوانگجو (Metropolis) همزمان با کنگره جهانی متروپلیس به صورت آنلاین و به میزبانی شهر گوانگجو با هدف شناسایی نوآوری در بهبود پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در شهرها و ارتقاء رفاه و کیفیت زندگی شهروندان برگزار شد.

جایزه جهانی گوانگجو از سال ۲۰۱۲ به صورت دو سالانه برگزار می‌شود. در پنجمین دوره‌ این مسابقه ۲۷۳ درخواست پروژه از ۱۷۵ شهر در ۶۰ کشور دنیا دریافت شده بود که از برگزیدگان این مسابقه قدردانی شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.