| کد خبر: 236947 |

پرواز، گلوگاه اصلی کارگوترمینال اصفهان

اگرچه کارگو ترمینال به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه صادرات در اصفهان بعد از حدود دو دهه به بهره برداری رسید، اما امروز چالش بزرگ این زیرساخت، نداشتن ایرلاین اختصاصی در این استان است.

تین نیوز

اگرچه استاندار سابق اصفهان اردیبهشت سال ۹۸ وعده داده بود تا سه ماه دیگر ایرلاین اختصاصی اصفهان تاسیس شود، اما این مهم نه تنها تا به امروز راه اندازی نشده، بلکه تاسیس آن در بلاتکلیفی به سر می برد، از سوی دیگر طی چند سال گذشته با وجودی که همواره بر مزیت های صادراتی استان تاکید شده و کارگوترمینال اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت های مهم صادراتی شهریور سال ۹۸ بعد از حدود دو دهه به بهره برداری رسید، اما این زیرساخت صادراتی بدون پرواز بیس دچار مشکلات بسیاری است.

به گزارش تین یوز به نقل از ایسنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان درباره ایجاد ایرلاین بیس در اصفهان به ایسنا، توضیح می دهد: قرار بود در مقطعی فولاد مبارکه به ایجاد ایرلاین بیس اصفهان کمک کند و با وجود گرفتن برخی مجوزها به دلیل برخی مشکلات این کار منتفی شد که بعد از آن از طریق اتاق بازرگانی و دیگر سرمایه گذاری تشکیل ایرلاین اختصاصی را پیگیری کردیم که اکنون نیز به دنبال دریافت مجوزهای لازم هستند.

حسن قاضی عسگر با بیان اینکه اگرچه این کار اندکی زمان می برد، اما قطعا به نتیجه می رسید، تاکید کرد: قطعا یکی از زیرساخت‌های صادرات غیرنفتی از مسیر کارگو ترمینال، ایجاد ایرلاین بیس است، چراکه کارگو یکی از سودآورترین زیرساخت‌های اقتصادی استان است. البته در آینده نزدیک مجوزهای لازم برای ایجاد ایرلاین بیس اصفهان صادر خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره نداشتن ایرلاین اختصاصی اصفهان با وجود ظرفیت صنعتی و گردشگری این استان به ایسنا، می گوید: موضوع اصلی جذب سرمایه‌گذار برای تاسیس ایرلاین اخصاصی است و گویا چند شرکت تمایل به سرمایه گذاری بر ایجاد ایرلاین اختصاصی اصفهان داشته‌اند و برخی مجوزها را دریافت کرده‌اند، اما به دلایل اقتصادی و ... از ادامه کار خودداری کردند.

مهدی طغیانی با اشاره به اینکه اصفهان با توجه به ظرفیت‌های بالای بار و داشتن کارگو ترمینال و همچنین جاذبه‌های گردشگری نیازمند داشتن ایرلاین اختصاصی است، تاکید می کند: به طور قطع تقاضا برای توسعه کارگوترمینال وجود دارد، اما این کار نیازمند توسعه و تنوع مقاصد پروازی کارگو برای کاهش هزینه های صادراتی است.

او با تاکید بر اینکه تنوع مقاصد پروازی کارگو ترمینال نیازمند ایجاد پرواز اختصاصی از اصفهان است، تصریح می کند: به طور قطع باید تمرکز مدیریت اصفهان به سمت تلاش برای صادرات محور شدن استان و صادرات کالاهای سبک با ارزش افزوده بالا از محل کارگو باشد، چراکه به نظر می رسد، امروز کالاهایی که از محل هوایی صادرات می شود کالاهای سنگین با ارزش افزوده پایین است.

کاهش ۷۰ درصدی صادرات از پروازهای کارگو اصفهان

همچنین به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، اگرچه کارگو اصفهان ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات است و امروز بیش از ۲۰ استان کشور از این پایانه استفاده می‌کنند، اما اصفهانی‌ها هنوز از این ظرفیت بهره نبرده‌اند.

احمدرضا همتی به ایسنا، می گوید: براساس آمار گمرک متاسفانه میزان صادرات از پروازهای چارتر کارگو ترمینال اصفهان حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است و در حال حاضر از لحاظ در اختیار قرار گرفتن هواپیمای مخصوص چارتر در مضیقه هستیم و ناچاریم در زمین دیگران بازی کنیم نه در زمین خودمان.

او توضیح می دهد: پیش از این صادرات کارگو از طریق ایران‌ایر انجام می‌شد که بعد از آن به پروازهای قشم‌ایر واگذار شد که دوباره ایران‌ایر با شرایط بهتر پروازهای چارتر کارگو را بر عهده گرفت، اما بعدا به دلایلی این پروازها لغو و امروز تنها از طریق پرواز الجزیره محصولات کارگو به کویت صادر می‌شود که ظرفیت آن نصف هواپیماهای قبلی است و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تا زمانی کارگو اصفهان هواپیما در اختیار نداشته باشد این محدودیت ها برای کارگو وجود دارد، اضافه می کند: البته شرکت پرشین کارگو برای خرید هواپیما اعلام آمادگی کرده است، اما نیازمند دریافت تسهیلات ارزان قیمت از استان است، اما تا زمانی که تغییرات مدیریتی استان ادامه دارد، امکان طرح این موضوع نیست.

کارگو نیازمند هواپیمای اختصاصی چارتر

او تصریح می کند: اگر بخواهیم از این شرایط خارج شویم باید هواپیمای اختصاصی چارتر در اختیار داشته باشیم و اگر این پرواز در اصفهان برقرار شود سبب افزایش صادرات کارگو در مسیرهای بعدی قطر، عمان و روسیه می شود.

همتی با انتقاد بر اینکه متأسفانه استان اصفهان با وجود ظرفیت کارگوترمینال و پتانسیل های بالای صادراتی، بیس پروازی باری و اختصاصی خود را ندارد، می‌گوید: اگر اصفهان بیس پروازی اختصاصی داشت به‌طور قطع ظرفیت صادرات از کارگو ترمینال اصفهان بسیار افزایش می‌یافت.

او با اشاره به اینکه پروازهای چارتر کارگو ترمینال اصفهان تنها به مقصد کویت است، می‌گوید: متاسفانه به دلیل نداشتن هواپیما و پرواز بیس اختصاصی در اصفهان، امکان صادرات کالا از کارگو به دیگر کشورها را نداریم، اگرچه یکی از ویژگی های کارگو اصفهان ایجاد پنجره واحد در آن به معنای واقعی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، درباره فاز دوم توسعه کارگو اصفهان نیز می گوید: تا هواپیما در اختیار کارگو قرار نگیرد و از همه مهمتر پرواز بیس اصفهان ایجاد نشود، نمی‌توان به توسعه فاز دوم کارگو امیدوار بود، اما اگر این اتفاق بیفتد به راحتی می‌توانیم کشورهایی نظیر عمان، قطر روسیه را برای صادرات محصولات خود پوشش دهیم.

فاز دو توسعه کارگو ترمینال نیازمند پرواز اختصاصی

او به عضویت ایران در مجمع شانگهای اشاره می‌کند و می‌گوید: اصفهان باید در منطقه اوراسیا صادرات کارگو را برنامه ریزی کند و با وجودی که طی دو سال گذشته کارگو راه‌اندازی شده، اما بر میزان صادرات اصفهان به اوراسیا اضافه نشده است.

همتی تاکید می‌کند: به‌ طورقطع اوراسیا و آسیای میانه، بازار صادرات آتی ایران است، اما ما همچنان با استانداردهای اروپا فاصله داریم، از سوی دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس را تا حدودی تحت پوشش قرار داده‌ایم، از سوی دیگر باید توجه داشت که بازارهایی همچون افغانستان امروز دچار تلاطم شده و هرلحظه امکان این اتفاق برای عراق وجود دارد، بنابراین باید به سمت بازارهای اوراسیا برویم و اگر هواپیمای مخصوص حمل بار به‌صورت دائم در اختیار اصفهانی‌ها قرار گیرد به‌راحتی کارگو اصفهان امکان صادرات خواهد داشت.

وی با اشاره به بازار خوب صادراتی روسیه، می‌گوید: امروز هواپیمایی که به سمت کویت صادرات کارگو دارد پر می‌رود، اما خالی برمی‌گردد، اما اگر بازارهای صادراتی روسیه را در دست بگیرم و با توجه به مجوزهای کارگو ترمینال اصفهان، از این کشور می‌توان واردات هم داشته باشیم که در این شرایط هزینه‌های صادرات کارگو به نصف کاهش می‌یابد. باید توجه داشت اگرچه فضای واردات کارگو محدود است، اما فضای صادرات آن مناسب است. از سوی دیگر صفر تا صد کار صادرات کارگو در محل خود فرودگاه اصفهان انجام می‌شود.

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان، فاز دو توسعه کارگو ترمینال تنها با ایجاد و اختصاص هواپیمای اختصاصی معنا می‌گیرد، البته هنوز برای فاز دو کارگو اقدامی صورت نگرفته و تنها توافقات شفاهی با مدیر فرودگاه انجام شده و فرودگاه نیز آماده واگذاری زمین است.

نبود پرواز اولین ضربه را به کارگو اصفهان می زند

نماینده شرکت پرشین کارگو در اصفهان نیز با اشاره به اینکه امسال با کاهش چشمگیر صادرات از کارگو اصفهان مواجه شده ایم و نه تنها تعداد پروازهای کارگو کم شده، از سوی دیگر ظرفیت بار پروازها نیز کمتر شده است.

داوود سناراد درباره دلیل کاهش صادرات از کارگو اصفهان به ایسنا، می گوید: اصفهان آغاز کننده پروازهای کارگو از ایران به کشور کویت بود و در آن زمان تعداد رقبای ما کم بود، اما استان های دیگر با الگو گرفتن از کارگو اصفهان اقدام به راه اندازی پروازهای باری در این مسیر کردند، همچنین برای از صادرکنندگان شرایط و حمایت هایی در نظر گرفته شد که این حمایت ها موجب شد آنها در ردیف رقبای کارگو اصفهان قرار گیرند و بازار برای کارگو اصفهان کم شد. در حالی که با توجه به آمار خیره کننده صادرات هوایی از یک کارگوترمینال تازه تاسیس، انتظار حمایت های مالی و ... استانی از صادرکنندگان استان و کارگوترمینال اصفهان را داشتیم.

او درباره نداشتن پرواز بیس اصفهان، اظهار می کند: یکی از دلایل موفقیت استان های دیگر کشور داشتن پروازهای اختصاصی است.

نماینده شرکت پرشین کارگو در اصفهان با اشاره به دو مشکل کارگو اصفهان، می گوید: تعداد پروازهای خارجی از فرودگاه اصفهان کم است، بنابراین نبود پرواز نخستین ضربه را به کارگو اصفهان می‌زند، از سوی دیگر اگر در اصفهان ایرلاین اختصاصی وجود داشته باشد در رقابت با بقیه استان ها موفق‌تر خواهیم بود.

او با بیان اینکه وقتی کارگو اصفهان راه اندازی شد، اعلام کردیم که یکی از گلوگاه ها از بین رفت و گلوگاه های بعدی باید شناسایی شوند، تاکید می کند: امروز نبود پرواز مناسب به سایر کشورها در اصفهان گلوگاه اصلی کارگو اصفهان است.

توسعه کارگو اصفهان بدون پرواز بیس بی اثر است

او با بیان اینکه کارگو ترمینال ها دهانه خروجی بارها برای پروازها هستند، می گوید: حتی اگر فاز دوم کارگو اصفهان را پرقدرت انجام دهیم، اما در اصل پروازها دایر نباشند، توسعه این زیرساخت بی اثر خواهد بود، بنابراین در کنار فاز دو کارگو باید برای بقای اصفهان در سیستم حمل و نقل به فکر احداث پروازهای خارجی و بین المللی باشیم و راه را برای ورود ایرلاین های دیگر به کشور باز کنیم، همچنین در کنار آن اصفهان ایرلاین اختصاصی داشته باشد تا بتواند از ظرفیت های خالی پروازهای آن استفاده کند.

سناراد درباره ورود پرشین کارگو برای خرید هواپیما، می گوید: شاید امکان خرید هواپیما توسط این شرکت وجود داشته باشد، اما باید در این حوزه حمایت های مالی انجام پذیرد، در عین حال بسیار شایسته است که ارگان های دیگر در استان در این مورد ورود کنند تا در مسائل پیش رو از حمایت های این ارگان ها به عنوان سرمایه گذار و حامی استفاده درستی صورت گیرد.

ایرلاین اختصاصی هویتی برای اصفهان

او تاکید می کند: حتی اگر پرشین کارگو یک هواپیمای اختصاصی داشته باشد، خود استان اصفهان نیز باید دارای یک ایرلاین اختصاصی باشد، چراکه این مهم، هویتی برای اصفهان خواهد بود.

نماینده شرکت پرشین کارگو در اصفهان درباره آخرین وضعیت کارگو اصفهان از ابتدای امسال تا ۱۶ آبان ماه، می گوید: در مجموع ۷۹ پرواز باری و مسافری ۹۵۰ هزار و ۸۷۸ تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۵۸ دلار کالا از کارگو اصفهان صادر شده است.

او همچنین با بیان اینکه از مجموع ۷۹ پرواز، ۶۱ پرواز باری و ۱۸ پرواز مسافری از مسیر کارگو اصفهان برقرار شده است، توضیح می دهد: از ابتدای امسال تاکنون ۹۳۶ هزار و ۹۴۷ تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۷۳ دلار از چارتر باری کارگو اصفهان صادر شده است همچنین ۱۳ هزار و ۹۳۱ تن کالا به ارزش ۷۹ هزار و ۵۸۵ دلار از پروازهای مسافری کارگو صادر شده است.

سناراد اضافه می کند: در سال ۹۹ نیز در مجموع ۱۸۸ پرواز باری کارگو ترمینال اصفهان ۳ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۸۹۶ تن کالا به ارزش ۱۳ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۸۹ دلار به مقصد مورد نظر صادر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.