| کد خبر: 236928 |

◄ آخرین وضعیت تردد در مرزهای زمینی کشور

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از بازگشایی مرز زمینی مسافری ایران و ترکیه از هفته آینده خبر داد.

تین نیوز

محمد جواد هدایتی درباره مذاکرات ایران و آذربایجان برای لغو دستورالعمل‌های جدید باکو نسبت به تردد کامیون‌های ایرانی از مناطق تازه الحاق شده به خاک این کشور اظهار کرد: تا کنون اتفاق تازه ای رخ نداده و دستورالعمل‌های قبلی دولت باکو در خصوص اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی، همچنان در حال اجراست.

هفته آینده کمیته‌ای از سازمان راهداری برای بررسی مشکلات کامیون‌های ایرانی، به باکو می‌رود

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، وی افزود: احتمالاً یکی دو هفته آینده کمیته کارشناسی دو کشور نشستی در باکو برگزار کنند. نشست‌های این کمیته‌ها در سطح نمایندگان سازمان‌های حمل و نقل ایران و آذربایجان خواهد بود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابراز امیدواری کرد: این نشست‌ها نتایج خوبی برای تردد کامیون‌های ایرانی از خاک آذربایجان در پی داشته باشد.

رانندگان ایرانی بازداشتی در باکو؛ هم خودشان آزاد شدند هم کامیون‌هایشان

هدایتی یادآور شد: دو راننده کامیون ایرانی که از سوی آذربایجان بازداشت شده بودند، آزاد شده و به کشور بازگشته اند؛ همچنین توانسته اند کامیون‌های خود را هم تحویل بگیرند. دیگر در این مدت توقیف کامیون یا بازداشت رانندگان نداشته ایم؛ از مذاکرات سیاسی هم پالس های مثبت به ما می‌رسد و امیدواریم روابط به سمت کاهش تنش و عادی شدن پیش برود.

علت ایجاد محدودیت برای ورود کامیون‌های ایرانی به افغانستان چه بود؟

وی درباره ایجاد محدودیت برای ورود کامیون‌های ایرانی به افغانستان و رفع فوری آن از سوی کابل تصریح کرد: طرف افغان نامه رسمی به ما ارسال کرد که خودروهای سنگین ایرانی هر ۲۵ روز یک بار بتوانند به افغانستان ورود کنند؛ در غیر این صورت اجازه ورود به ایرانی‌ها داده نمی‌شود.

هدایتی درباره علت این نامه ارسالی از سوی ولایت هرات افغانستان به سازمان راهداری بیان کرد: بعد از شرایط جدید سیاسی افغانستان، دولت جدید این کشور با اموال بلوکه شده مواجه شده است و امکان عادی شدن تجارت‌ها وجود ندارد؛ لذا حجم تجارت در این کشور کاهش یافته است که به کاهش فعالیت رانندگان افغانستانی منجر شده است؛ عمده کسب و کار ساکنان غرب افغانستان نیز در حوزه حمل و نقل و کار با کامیون است؛ از همین رو رانندگان افغان به والی هرات اعتراض کردند که فعالیت ما کم شده و ما ماهی یک بار می‌توانیم به ایران برویم؛ در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که ورود کامیون‌های ایرانی به افغانستان محدودتر شده تا کامیون‌های افغان بیشتر بتواند به حمل کالا به این کشور اقدام کنند.

وی تأکید کرد: سازمان راهداری نیز به طرف افغان اعلام کرد اگر این مقررات جدید اعمال شود، ما نیز آن را به عنوان رفتار غیر سازنده تلقی کرده و اقدام متقابل خواهیم کرد و ورود رانندگان افغان را محدود می‌کنیم.

والی هرات از دستورالعمل خود عقب نشینی کرد

این مقام مسئول در وزارت راه گفت: در نتیجه اعتراض سازمان راهداری به والی هرات، آنها نیز عقب نشینی و اعلام کردند جلوی هر رفتاری که بخواهد به روابط دوستانه ایران و افغانستان ضربه بزند، خواهیم گرفت که به نوعی عقب نشینی از موضع قبلی آنهاست و شرایطی که اعلام کرده بودند، اجرایی نخواهد شد.

امکان ورود عراقی‌ها به ایران هست اما ایرانی‌ها نمی‌توانند زمینی به عراق بروند

وی درباره تردد مسافری با جنوب عراق از مرزهای چزابه و شلمچه گفت: تردد مسافری ایران و با عراق قطع نشده بود؛ عراقی‌هایی که ویزای ایران دریافت می‌کنند یا دوتابعیتی ها یا دارندگان ویزای درمان امکان ورود به ایران را دارند؛ اما اتباع ایرانی‌هایی که زمینی به عراق می‌روند، باید روادید دریافت کنند؛ اما الزام به دریافت روادید برای مسافران هوایی به عراق لغو شده است.

ویزای سفر زمینی به عراق تا ۲ ماه آینده برداشته می‌شود

به گفته هدایتی، ویزای عراق قرار است ظرف یکی دو ماه آینده برای مسافران زمینی مانند مسافران هوایی برداشته و لغو شود.

آغاز تردد اتوبوس‌های ایرانی به ارمنستان

وی درباره سفر زمینی مسافری به ارمنستان اظهار کرد: سفر اتباع ایرانی به ارمنستان که با ایران قرارداد لغو روادید دارد، علاوه بر حمل و نقل شخصی با حمل و نقل عمومی زمینی هم برقرار شده است؛ از مرداد ماه سرویس‌های منظم اتوبوسی به این کشور برقرار شده است.

فعلاً سرویس منظم اتوبوسی به آذربایجان نداریم

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در حال حاضر امکان سفر زمینی به آذربایجان به دلیل اینکه باکو هنوز صدور روادید گردشگری را آغاز نکرده، وجود ندارد و امکان برقرار سرویس‌های منظم اتوبوسی با این کشور را نداریم.

از سر گیری تردد زمینی مسافری به ترکیه از هفته آینده

وی درباره سفر زمینی به ترکیه اضافه کرد: با توجه به ابلاغ پروتکل‌های اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ترددهای جاده‌ای با حمل و نقل عمومی مبنی بر الزام به ارائه پی سی آر منفی یا کارت واکسیناسیون از یک سو و همچنین با اعلام آمادگی ترکیه برای بازگشایی مرزهای مسافری زمینی از سوی دیگر، قرار شد هفته آینده نشستی با شرکت‌های حمل و نقل مسافری برگزار کرده از همان هفته آینده ترددهای منظم اتوبوسی به ترکیه را از سر بگیریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.