| کد خبر: 236908 |

◄ افزایش حق بیمه رانندگان از آذر ماه+ توضیحات یک مقام صنفی

دبیر کانون سراسری انجمن‌ های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور از افزایش جزئی در میزان حق بیمه رانندگان عمومی در جهت افزایش مبلغ حق بازنشستگی خبر داد.

تین نیوز

دبیر کانون سراسری انجمن‌ های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور از افزایش جزئی در میزان حق بیمه  رانندگان عمومی در جهت افزایش مبلغ  حق بازنشستگی خبر داد.

به گزارش تین نیوز، حمید حسین زاده به خبرنگار ما گفت: ماه گذشته جلسه ای  میان تشکلات کارگری رانندگان با مسئولان سازمان تامین اجتماعی برگزار و در این جلسه  مقرر شد از آذر ماه جاری حق بیمه رانندگان دارای گواهینامه  پایه دوم  بر مبنای ۱.۴ درصد و پایه یکم ۱.۶ پرداخت شود که این درصد طی 2 سال گذشته به ترتیب ۱.۳  و ۱.۵ بوده است.

وی افزود: در توضیح این افزایش و رقم مذکور باید گفت از آنجا که میزان و مبلغ  بازنشستگی بیمه رانندگان بسیار پایین و تا چند سال  پیش  برابر  با حداقل حقوق بوده طی چند سال اخیر  و بنا به درخواست تشکلات در چند نوبت افزایش جزئی در میزان حق بیمه به جهت افزایش مبلغ حق بازنشستگی اعمال شده است.

بیشتر بخوانید:

عدم تناسب میزان افزایش حق بیمه با درآمد رانندگان

این فعال صنفی عنوان کرد: اکنون با در نظر گرفتن افزایشی که در حق بیمه ایجاد شده است میزان درصد بازنشستگی بیمه رانندگان پایه دوم (سواری کرایه) از آذر ماه به بعد ۱.۴ حداقل حقوق محاسبه و پرداخت خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، حسین زاده تاکید کرد:  با وجود فشارهای مالی،  بالا بودن هزینه های معیشت و  بالا بودن حق بیمه ها،  به خصوص برای رانندگان جدید الورود که حق بیمه خود را  آزاد و بدون کمک دولت پرداخت می کنند اما به خاطر منافع  و آتیه اکثریت افراد جامعه رانندگان، این افزایش های جزئی با در نظر گرفتن اینکه پرداخت نیمی از مبلغ افزوده شده به عهده دولت است در واقع به نفع رانندگان بوده و مورد استقبال است.

وی گفت: نفع آن هم در این است که به مرور میزان و مبلغ بازنشستگی رانندگان به مبلغ بازنشستگی اقشار دیگر نزدیک تر و تا حدودی برای امرار معاش حداقلی دوران بازنشستگی قابل اتکا خواهد شد. 

دبیر کانون سراسری انجمن‌ های صنفی رانندگان سواری کرایه کشور در عین حال تاکید کرد: البته ناگفته نماند که متاسفانه هرگونه افزایش نرخ حق بیمه فشار را بر دوش رانندگان جدیدالورود بیشتر کرده و ظلمی که در حق آنان به واسطه عدم بهره مندی از یارانه دولتی روا  می شود را مضاعف می کند.

وی افزود: جای تاسف فراوان است که هیچ ارگانی به فکر حل مشکل  این نوع رانندگان نیست و تمام وعده های داده شده از سوی وزیر راه گرفته تا تامین اجتماعی و ...  مبنی بر اختصاص یارانه بیمه برای رانندگان جدید الورود تاکنون  رنگی از واقعیت به خود نگرفته و همه تو خالی از آب درآمده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 1


    باسلام
    درصورتی که خبر تصمیم افزایش ده درصد به مبنای محاسبه حق بیمه صحت داشته باشد .

    این فعال صنفی عنوان کرد :
    اکنون با در نظر گرفتن افزایشی که در مبلغ حق بیمه ایجاد شده است ،محاسبه حق بیمه برای رانندگان پایه دوم برمبنای ۱.۴ حداقل حقوق ماهیانه یک کارگر ساده که همه ساله در اسفند ماه توسط شورای عالی کار تعیین میگردد محاسبه خواهد شد وبرای رانندگان پایه یکم این مبنا ۱.۶ حقوق یک کارگر ساده براساس تصویب شورای عالی کار خواهد بود و چون رانندگانی که از کمک دولت برای پرداخت حق بیمه استفاده میکنند فاقد کارفرما هستند وحق استفاده از بیمه بیکاری را ندارند .لذا حق بیمه آنها ۲۷ درصد این مبنای اعلام شده خواهد بود که نیمی از آن طبق ضوابطی .


    ایشان خبر داده آند که مبنا از ۱.۳ به ۱.۴ واز ۱.۵ به ۱.۶ افزوده شده

    تا امروز مبنای محاسبه حقوق رانندگان همین توضیحات من بوده است
    یعنی راننده پایه یکم هرساله که حداقل حقوق یک کارگر ساده را در اسفند شورای عالی کار تعیین می‌کرد حالا فرض میشد راننده پایه یکم یک ونیم برابر یک کارگر ساده حقوق میگیرد و چون راننده کارفرما نداشت این حقوق فرضی را ۲۷ درصد حق بیمه اش را نیمی خودش میداد نیمی دولت .

    با فرض اینکه خبری که خبر منتشر شده صحت داشته باشد واز اول آذر سال جاری اجرایی شود

    راننده پایه یکم در طول هشت ماه اول سال ۱۴۰۰ معادل یک ونیم برابر حداقل حقوق کارگر ساده دراین سال را بعنوان حقوق فرضی راننده پایه یکم تعیین کرده اند وحق بیمه اش را بر مبنای ۲۷درصد با کمک دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرده اند.
    این خبر میگوید تشکلات صنفی با تامین اجتماعی توافق کرده اند مبنا از ۱.۵ به ۱.۶ افزایش یابد .

    ضمنا در اسفند ماه امسال که حداقل حقوق برای سال ۱۴۰۱ تعیین خواهد شد ، هرمبلغی راکه شورای عالی کار بعنوان حداقل پرداختی به یک کارگر ساده تصویب کند آنگاه مبنای حقوق راننده پایه یکم هم برای سال آینده برمبنای ۱.۶ این عدد اعلام و محاسبه میشود .

    لذا انتظار میرود در فروردین ماه سال آتی حق بیمه سهم رانندگان افزایشی داشته باشد که واقعا پرداخت آن درتوان آنها نباشد .

    از طرفی پرداخت حق بیمه رانندگان حمل ونقل جاده ای بدلیل اینکه از کمک دولت استفاده میکنند ظالمانه ترین شیوه اجرا را دارد زیرا از یکطرف سنوات و سابقه کار رانندگان حرفه ای شاغل در بخش حمل ونقل جاده ای هیچ نقشی در محاسبه حقوق وحق بیمه آنها ندارد واز طرفی کمک دولت بجای اینکه بجیب رانندگان فاقد کارفرما برود به نفع کامیونداران وکارفرمایانی شده است که حق بیمه راننده شاغل روی کامیون شأن را پرداخت نمی‌کنند و راننده مجبور است برای فعال نمودن پروانه کسب اش (کارت هوشمند رانندگی) خود مستقلاً حق بیمه اش را بپردازد و این بشود کامیوندار است نه راننده کامیون


    لذا من معتقدم رانندگان واقعی که بر روی کامیون دیگران اشتغال دارند باید کارفرمای آنها، اعم از اشخاص و یا شرکتها شناسایی شوند و مکلف بشوند حق بیمه سهم کارفرما رانندگان خود را پرداخت کنند
    تا حق بیمه سهم راننده بجای سیزده ونیم درصد به میزان هفت درصد کاهش یابد .

    یکی از راهکارهایی که بار ها وبارها توسط فعالان صنفی مستقل ارائه شده است این است که مشخصات مالک کامیون (اعم از شخصیت حقیقی یا حقوقی) توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بارنامه منعکس شود تا رابطه میان راننده ومالک کامیون دراین سند افشاء گردد و ملاک شکایت راننده برای طرح دعوا از کارفرمایان قرار گیرد و بدلیل اینکه این رانندگان با داشتن کارفرما مشمول قانون کار خواهند بود، باید ساز وکار طرح دعوا و احقاق حقوق آنها در هیات های حل اختلاف اداره تعاون وکار وامور اجتماعی فراهم آید .

    افزایش ده درصد به پایه حقوق فرضی رانندگان حمل ونقل جاده ای برای دریافت حق بیمه آنها نه مشکلی را از راننده کم میکند و بعکس میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی برای حق بیمه سهم کارفرمای رانندگان بدون کارفرما افزایش خواهد داد .
    حل این معضل ایجاد ساز وکار برای اجرای درست قانون بیمه رانندگان مصوب ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی است .زیرا روح حاکم براین قانون وتحمیل این هزینه به دولت در طول بیست سال گذشته با این فرضیه بوده است که راننده حمل ونقل جاده ای فاقد کارفرمااست که بسیاری از کارفرمایان کامیوندار از این موضوع کمال سوء استفاده را کرده اند وسود برده آند .

  • راننده 2 0

    ای کاش سنوات 72تا80وسختی کارباگرفتن چهاردرصد از خودراننده درست می شد راننده گان درمجلس باید نماینده داشته باشند تامشکلات خود به خود حل شود

    • حمید صالحی 0 0

      فکری به حال سنوات 72 تا 80 بایدبشود سختی کار را دنبال کنید

    • حمید صالحی 0 0

      چرا دستمزد وانت بار ک اکثرا درون شهر هستند و کاربرد شخصی دارند با رانندگان کامیون برابر است؟

  • حمید حسین زاده 0 0

    با سلام خدمت کارکنان محترم و شریف تین نیوز و جناب اقای متقین
    قابل عرض میباشد که خبر صحت دارد و بنده با حضور در جلسه مذکور در جریان آن بودن و از بخش حمل کالا هم جناب خدایی حضور داشتند
    و اینکه افزایش مذکور ده درصدی نبوده بلکه یک درصدی میباشد و صرفا در جهت خارج نمودن و یا کاستن از حقوق حداقلی رانندگان صورت گرفته و از سوی تشکلات پذیرفته شده است و متاسفانه ارتباطی به افزایش های سالانه حق بیمه رانندگان که از سوی تامین اجتماعی بعمل می اید ، ندارد و افزایش نرخ های که سالانه یکی دو نوبت از سوی سازمان تامین صورت می گیرد هیچ تاثیری در افزایش درصد حقوق بازنشستگی ندارد
    با تشکر

  • عنایت اله بکرانی 1 0

    باسلام خدمت تمام همکاران عزیزوهمچنین مسوولین دلسوزکه هرازگاهی یکی دوگریزمیزنندوبرای صنف رانندگان زحمتکش نسخه میپیچند! اولاحق بیمهءرانندگان هم مثل بقیهءاقلام واجناس که جبران هزینهءآن گردن دولت بوده ودولت خیلی شیک وبااقتداروشیب ملایم اززیربارآن شانه خالی میکند، دومامابه نوبهءخودازافزایش پرداخت حق سازمان وبیمهءتکمیلی به دردنخوروکمیسیون شرکتهاکه به هیچ عنوان گریبان این صنف رارهانمیکندوغیره .. هزینه های جانبی راپرداخت کرده ایم.! گران کردن ۱/۶حق بیمه رانندگان باعث فقیرترشدن قشرزحمتکش وهمچنین کوچکترشدن شدن سفرهء زحمتکشان صنف میشود. این سفسطه که بکاررفته که اضافهءپرداختی حق بیمه به حساب بازنشستگان صنف میرودبه نظرمن کاملااشتباه است. مثل اصفهان که حق آبهءآن راگرفتندکه یزدراآبادکنند! یعنی سبزی وخرمی اصفهان رافدای کویرستانی یزدکردند! من نمیخواهم تفرقه ایجادکنم اماآب اصفهان اگربرای مصارف خانگی یزدبودخوب خیلی هم عالی امامصرف آب اصفهان برای یزد، صرف فولادسازی وکارخانه های بزرگ شد! همین حق بیمه راهم اگربرای بازنشستگان باشداشکال نداره اماهمه میدانیم اول حقوق مسوولیین صنف بالاترخواهدرفت! درکل من مخالف چنین طرحی هستم.

  • محمدرضا اصغریان 0 0

    بسیارمفیداست

  • بندخدا 0 0

    باسلام بنده 27نیمه راننده تریلی هستم الان با54 سال سن پیرچشمی وشنواییم دیگه جواب نمیده ایا با 40تن بارباسرعت 90کیلومتر با این وضعیتی که من وامسال من دارن یک بمب هرلحظه ای جاده نیستم بعد حادثه افسرتون بگه ناتوانی راننده فقط همین خدارا درنظربگیرید این تفریح مارانندگانه نه فهمیدیم کی پیر شدیم نه فهمیدیم فرزندانمان با افسردگی کی بزرگ شدن

  • راننده 0 0

    امروز بعنوان یک راننده عرض میکنم که از راننده بدبخت‌تر و کم‌برخوردارتر از حقوق اجتماعی و شهروندی وجود نداره و راننده‌ای که همیشه توی بیابون درگیره رو جزو مردم عادی محسوب نمیکنند البته شرایط مالکین محترم بسیار متفاوته .. اما بهرحال تا زمانی که روئسای بی عرضه بر مسند قدرت تکیه زده باشند این صنف جایگاه خودش رو پیدا نمیکنه

  • صادق عطایی 1 0

    درود
    من راننده پایه یکم هستم با سابقه دوسال و نیمه بیمه ک ابتدا مبلغ حق بیمه 500هزار و خورده بوده ولی درسال جدید 1401حق بیمه من شده 1749390تومن در عرض دو سال سه برابر شده و طی ده سال آینده جونمونم میگن باید بدی شرم اوره این مبلغ با حقوق شیش ملیون اجاره خونه هزینه هنگفت مخارج خوراکی چرا کسی جواب گو نیست

  • محمد حمیدی یکتا 0 0

    چرا تبعیض چرا یارانه دولت به نصفی از رانندگان برون شهری تعلق نمیگیره مگه ما جزیی از این وطن نیستیم اینه حکومت علی وار .از کجا بیارم دو میلیون سیصدوشست هزار ماهیانه بریزیم تا آذر ماه که هم گرونتر شده

  • حسین خوش نیت 0 0

    واقعا جای تاسف دارد که در این اوضاع اقتصادی چه ظلمی به این قشر زحمتکش وارد می شود