| کد خبر: 236848 |

◄ آخرین خبرها از قیمت بلیت هواپیما

در حالیکه بر اساس پروتکل‌های ابلاغ‌ شده محدودیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی برداشته شده است و پیش از این بسیاری از ایرلاین‌ها و حتی مسئولان دلیل افزایش قیمت‌های صورت گرفته را شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های به وجود آمده اعلام می‌کردند اما حالا هم خبری از کاهش قیمت نیست.

تین نیوز

قیمت بلیت هواپیما از ابتدای تیر ماه به دلایلی نامعلوم از سوی شرکت‌های هواپیمایی تا بیش از ۳۰ درصد در مسیرهای داخلی افزایش یافت و تا کنون هم کسی توضیح مشخصی در این باره نداده است. در این ماه‌ها هشدارها، تهدیدها و دستورهای متعددی برای بازگشت قیمت به نرخ قانونی سابق (نرخنامه آبان ماه سال گذشته) از سوی مسئولان دستگاه‌های مختلف از وزارت راه و شهرسازی تا سازمان هواپیمایی و حتی نمایندگان مجلس مطرح شد اما هیچ کدام کارساز نبود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حتی مقرر شد تا جلساتی بین شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان این وزارتخانه تحت عنوان شورای عالی هواپیمایی کشوری برگزار شود تا تعیین تکلیف شده و نرخ مشخصی در نظر گرفته شود اما هر بار تصمیم‌گیری نهایی در این باره به جلسه بعد موکول می‌شد و نهایتا با همین بلاتکلیفی سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی به عهده رستم قاسمی گذاشته شد.

البته رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی-در نخستین برنامه خبری خود و در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که چرا تاکنون تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص نشده و ایرلاین‌ها بدون داشتن مصوبه و اختیار قانونی اقدام به افزایش نرخ پروازهای داخلی کرده‌اند، اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.

بیشتر بخوانید:

پایان بهانه برای گران فروشی قیمت بلیت هواپیما

وی اضافه کرد: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده که هم اکنون در جلسات این ستاد در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که در پروتکل اخیر ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است که از ابتدای آذرماه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای آذر ماه برداشته می‌شود و ایرلاین‌ها می‌توانند برای ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در پروازها بلیت‌فروشی کنند.

و از سوی دیگر آن‌طور که از گزارش‌های مردمی و اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا بر می‌آید بسیاری از پروازهای داخلی با ۱۰۰ درصد ظرفیت انجام شده و از هم اکنون این محدودیت کرونایی برداشته شده است اما خبری از کاهش قیمت نیست. چرا که به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد همچنان تا یک میلیون ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است و برخی ایرلاین‌ها به بهانه‌های مختلف این نرخ را افزایش هم می‌دهند.

قیمت بلیت هواپیما به کام ایرلاین‌ها به زیان مسافران

 

البته اخیرا این مسئله سبب شد تا هفت ایرلاین متخلف به گفته سازمان هواپیمایی کشوری جریمه شده و مجوز برخی پروازهای‌شان لغو شود. همچنین صدای نمایندگان مجلس هم برای چندمین بار درآمد اما باز هم خبری از اصلاح قیمت‌ها نیست.

صدیف بدری –نایب رییس کمیسیون عمران- با بیان اینکه کوتاهی سازمان هواپیمایی در گرانفروشی ایرلاین‌ها مشهود است، در این باره به ایسنا گفت: کمیسیون عمران تاکنون جلسات متعددی در خصوص رشد بی رویه قیمت بلیت هواپیما برگزار کرده است، اما مجری و ناظر اصلی این امر سازمان هواپیمایی کشوری است. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند تا با اعمال نظارت دقیق با ایرلاین های متخلف برخورد کنند.

وی افزود: لازم است سازمان هواپیمایی کشوری قیمت تمام شده پرواز را در مسیرهای مختلف به صورت کارشناسی و دقیق استخراج کند و ایرلاین‌ها نیز بر اساس قیمت تعیین شده بلیت را به فروش رسانند؛ اینگونه هر ایرلاینی که گران فروشی کند نیز مشخص خواهد شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: زمانی که قیمت ها در هر مسیر شفاف باشد دیگر هر ایرلاینی نمی تواند به صورت سلیقه ای و هفته ای قیمت را تغییر دهد. کوتاهی سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه مشهود است. کمیسیون عمران مجلس این موضوع را دنبال خواهد کرد تا جلوی فروش بلیت ها با قیمت های سلیقه ای گرفته شود.

حالا باید دید با انتخاب رییس جدید برای سازمان هواپیمایی کشوری و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی قیمت بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت یا آنکه ایرلاین‌ها به گرانفروشی خود و متولیان به سکوتشان ادامه خواهند داد؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.