| کد خبر: 236843 |

◄ حاشیه های یک جلسه در شورای شهر اصفهان

به گزارش تین نیوز، همه چیز از آنجا شروع شد که در نخستین نشست هم اندیشی مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان مهمان این نشست در بخشی از سخنان خود گفت: به نظر می‌رسد اصفهان در آینده با مسیری که در پیش‌گرفته به شهری مانند دبی تبدیل شود و شهری صرفا گردشگر پذیر و دور از هویت اسلامی باشد.

تین نیوز

حاشیه های یک جلسه در شورای شهر اصفهان حدود یک ماهی است که ادامه دارد تا حدی که موجب پاسخگویی و صدور بیانیه از سوی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر به عنوان کانون اصلی حواشی به وجود آمده شد.

به گزارش تین نیوز، همه چیز از آنجا شروع شد که در نخستین نشست هم اندیشی مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به عنوان مهمان این نشست در بخشی از سخنان خود گفت: به نظر می‌رسد اصفهان در آینده با مسیری که در پیش‌گرفته به شهری مانند دبی تبدیل شود و شهری صرفا گردشگر پذیر و دور از هویت اسلامی باشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، ساخت سیتی‌سنترها در اصفهان را نشانه‌ ای از فاصله‌ گیری این شهر از مبانی اسلامی دانست و گفت: اگر واقعا قرار است اصفهان به سمت شهر اسلامی پیش برود باید این نگاه‌ها اصلاح شود. اگر قرار است مگامال و کارخانه‌های بزرگ ساخته شود، پس مفهوم عدالت در اقتصاد چه می‌شود؟ اسلام اقتصاد را بر مبنای الگوی تجارت و الگوی تولید غیر متمرکز پایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش تین نیوز، اما این تمان ماجرا نبود چرا که پس از انتشار این اظهارات کاربران شبکه های اجتماعی از آن به عنوان حمله به کارآفرین اصفهانی یاد کرده و اشتغالزایی 25 هزار نفری مسعود صرامی در مجموعه سیتی سنتر اصفهان را تحسین و این گونه اظهارات را نکوهش کردند.

در ادامه مسعود صرامی (کارآفرین) در مطلبی به شرح زیر که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، نوشت:

«من مسعود صرامی بابت اشتباهاتی که برای بهتر زیستن مردم  در طی ۵۹ سال فعالیت تولیدی، اقتصادی، رفاهی، درمانی، گردشگری و اشتغال جوانان شهرم انجام داده ام از تمام انان که این خدمات را مناسب مردم نمیدانند معذرت می خواهم.

بابت اینکه اجازه ندادم باتری خارجی وارد کشور شود و سالانه 2 میلیون باتری تولید نمودم معذرت می خواهم، به دلیل آن که نگذاشتم بیمار سرطانی اصفهان برای دریافت خدمات درمانی به ترکیه، تهران، شیراز، کاشان و شهرکرد برود طلب بخشش می کنم.

به دلیل آن که هیچیک از مجموعه های تجاری‌، گردشگری و رفاهی را در چهارباغ‌، آمادگاه و شیخ مفید نساختم عذر خواهی می کنم.

به خاطر ایجاد ۲۵ هزار شغل پایدار بدون استفاده از رانت و وام بانکی معذرت می خواهم. به دلیل اینکه روزانه ده ها هزار اتومبیل را از هسته شهر به پوسته شهر انتقال می دهیم تا به سهم خود بار ترافیکی شهر را کاهش دهیم طلب بخشش می کنم.

از اینکه جهت ساخت و راه اندازی تاسیسات و فضای سبز در پروژه های ساخته شده از آب شرب مردم استفاده ننمودیم و جهت تبدیل آب های خاکستری سرمایه گذاری جهت ایجاد تصفیه خانه کردم معذرت می خواهم.

از اینکه برای دختر و پسر دانشجوی شهرستانی که توان تامین هزینه خود را ندارد کار ایجاد نمودم معذرت می خواهم. از این که دلیلی شدیم تا مسافر بیشتری به شهر اصفهان بیاید و آب و نان و هوای شهر اصفهان را استفاده کند و خرید سوغات اصفهان را با خود به همراه ببرد معذرت می خواهم.

به دلیل انکه امکاناتی ایجاد نمودیم که مردم کاوه‌، چمران و ملک شهر از این پس در سرما و گرما با اتوبوس و یا ماشین شخصی کرایه به دروازه دولت و‌ چهار راه تختی نیایند و در زمان برگشت بعد از ساعت کار اتوبوس شهری در شب با اتومبیل های ناشناس به خانه برگردند و‌ مورد نگاه احتمالی ناپاکان قرار گیرند معذرت می خواهم.

از این که برای روزهای تعطیل مردم شهرم که هیچ مکانی برای گذراندن وقت آزاد خود ندارند امکاناتی فراهم نمودم که جمع خانواده با همدیگر به مکان هایی که زمستان گرم و‌ تابستان سرد با هوای تازه و پارکینگ رایگان است را فراهم نمودم معذرت می خواهم.

از اینکه برای بیماران شهرستانی که برای درمان سرطان به اصفهان می آیند هتل و‌ کمپ اقامتی ساخته ام تا در کنار پارک‌ پشت بیمارستان و یا عقب وانت شب را صبح نکنند معذرت می خواهم.

از اینکه ده ها هزار جوان شهرم را شاغل نمودم تا از نبود نان شب به خدا گله نکند معذرت می خواهم. از اینکه با ساخت این مراکز در پوسته شهر به جای کنار زاینده رود و پل های تاریخی نماد شهرم را حفظ نمودم تا به اصفهان آسیب نرسد معذرت می خواهم. از اینکه به جای شعار دادن و و‌عده آینده تلاش نمودیم‌، ساختیم و آن را به خدمت مردم در آوردیم معذرت می خواهم. از اینکه آخر ماه حقوق پرسنل خود را پرداخت نمودیم تا مجبور نشود کالای یک میلیونی را با اقساط ۱.۳ میلیون بخرند معذرت می خواهم.

از اینکه روزانه هفتاد تن زباله مجموعه های ایجاد شده را به همراه چند تن کاغذ و کارتون که آلوده نشده بسته بندی می کنیم و‌ بار مسئولیت این مهم را از روی دوش شهرداری برداشته ایم معذرت می خواهم.

از اینکه هر ساله چند صد میلیارد مالیات های پنهان شهری را آشکار می نماییم و خود اظهاری می کنیم و به دارایی و شهرداری  پرداخت می کنیم معذرت می خواهم. از اینکه هر ساله ده ها میلیارد تومان عوارض و سهم مالیات ارزش افزوده به شهرداری تقدیم می کنیم معذرت می خواهم.

از اینکه واسطه های بین تولید کننده و مصرف کننده را حذف نمودیم تا کالای مصرفی مردم ارزانتر به دستشان برسد و هر خانواده بین ۳۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان هزینه کمتری برای سبد خانواده پرداخت کند معذرت می خواهم.

از اینکه امکاناتی ایجاد نمودیم تا یک بیمار مستاصل نشود و شرایطی فراهم شده تا او یک بیمار عزت مند دیده شود معذرت می خواهم. به دلیل انکه برای تخلیه و بارگیری کالاهای مجموعه در ساعات پیک ترافیک کامیون حمل بار را در لاین دوم خیابان متوقف ننمودم تا ترافیک ایجاد شود و هوا آلوده شود و بیمار بیشتری ایجاد شود معذرت می خواهم.

به خاطر اینکه بیماران به دلیل نبود تخت بیمارستانی در چادر های صحرایی بستری نکنند ساخت بیمارستان هزار تختخوابی را انجام داده ام معذرت می خواهم. از اینکه نتوانستم شیطان درونم را حفظ نمایم تا بدبختی و‌ غمگینی جامعه را ترویج دهم و شادی و نشاط به جامعه هدیه دادم معذرت می خواهم.

از اعراب و ترک ها معذرت می خواهم که نگذاشتم ایرانیان ارز کشورمان را برای خرید به کشورهای آنان انتقال دهند و سپس مورد تعرض آنان قرار گیرند.

از  اینکه مدارس آموزشی را بنیان نهادم که از ٨ صبح تا 13 بعدازظهر عیناً سیلابس های درسی آموزش و پرورش اجرا وپس از ان ساعت١:٣٠ تا٤:٣٠ زمان دانش اموزان به کلاس های فوق برنامه در زمینه های

-کارآفرینی

-اقتصاد

-مهارت اموزی

-روابط عمومی

-خلاقیت

-شناخت توانایی ها

-استعدادیابی

-سبک زندگی و روش های ارتقای آن

-کامپیوتر

-کشف

-حقوق

اختصاص داده می شود تا فرزندانی با اخلاق وابسته به ریشه تاریخی تحویل اجتماع دهم معذرت می خواهم.

ما آمده ایم تا بر اساس ارزش هایی که خداوند متعال انسان را به جانشینی خود برگزید آینده را بسازیم و از خداوند تشکر می کنم بابت گذشتی که در مقابل نامهربانی های بعضی از مسئولان به ما هدیه داد.

از خداوند متشکرم که شرایط خدمت به خلق او نسیب مان شد تا در روز قیامت با بانگ بلند بگوئیم ما هر چه در توان داشتیم برای مردم شهرمان انجام دادیم.»

به گزارش تین نیوز، اما مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر نیز  در خصوص حاشیه اخیر فضای مجازی بیانه ای به شرح زیر منتشر کرد:

«چنانچه شهروندان فهیم اصفهان استحضار دارند، نخستین نشست هم‌ اندیشی مرکز پژوهش‌ های شورای اسلامی شهر اصفهان در روز ١٢ مهر با موضوع محوری «شهر اسلامی» برگزار و با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. مرکز پژوهش‌ها ضمن تقدیر از توجه و پرداخت گسترده حقیقی و مجازی به مباحث این نشست، ذکر برخی نکات را درباره حواشی ایجادشده الزامی می‌داند:

١. همواره از سوی اکثر صاحب ‎نظران کمبود گفت‌ و گو به عنوان یکی از مهم‌ ترین معضلات کشور مطرح شده و می‌شود. هدف مرکز از برگزاری این جلسات نیز ایجاد بستری برای گفت‌ و گو بوده است. در بیان اهتمام مدیریت شهری جدید به گفت‌ و گو همین بس که شخص شهردار، رئیس شورا و چهار عضو دیگر شورا در این جلسه حضور داشته‌ اند.  

٢. بدیهی است نظراتی که در جلسات بحث و بررسی تخصصی مطرح می‌شوند، نظر رسمی نهاد برگزارکننده نیستند. برای اظهار نظر نهادهای رسمی، درگاه‌های رسمی تعریف‌ شده وجود دارند. صحبت‌ های مهمان محترم جلسه با عبارت «مطالبه ما این است» آغاز می‌شود. همین عبارت به خوبی نشان می‌دهد که نظرات مطرح‌شده، مطالبه یک فرد صاحب‌ نظر در حوزه شهر اسلامی است، نه بیانیه رسمی مرکز پژوهش‌ های شورا. در این مورد، ما نمایندگان مردم شریف اصفهان در شورای شهر خود را پاسخگوی شهروندان می‌ دانیم و در مقام مطالبه نیستیم، مگر برای استیفای حقوق مردم اصفهان از نهادهای بالادستی.

٣. توجه به مباحث جلسه به خوبی نشان می‌دهد که اکثر نقد های مطرح‌ شده مستقیما متوجه دستگاه مدیریت شهری بوده‌اند: «نقد برنامه‌ ریزی حمل‌ونقل بر اساس TOD»، «نقد باغ گل‌ها به عنوان الگوی تفریح»، «نقد فضای تخصیصی اندک به حیاط در خانه‌ ها»، «تقلید اصفهان از یونسکو در حوزه میراث فرهنگی» و ... . در واقع جز دو نقد مشخص به «کارخانه‌ های بزرگ» و «سیتی‌ سنترها» تمامی نقدها متوجه برگزارکنندگان جلسه بوده است. از آنجا که شورای شهر اصفهان بسترسازی برای گفت‌ و گو را ضروری می‌داند، نه تنها از نقدها بر نیاشفتیم، بلکه سعی می‌کنیم از آن که «عیوب ما را به ما هدیه کند»، استقبال کنیم. در این مورد، به نظر می‌رسد نیازمند ارتقای فرهنگ نقدپذیری هم در ما خادمان مردم و هم در سایر اقشار هستیم.

۴. این گفت‌ و گوی نخست، آغاز یک فرایند است. علت انتخاب موضوع «شهر اسلامی» برای اولین جلسه نیز تأکید و هدف‌گذاری دوره ششم شورا و شهرداری در ارتباط با این انگاره بوده و به فراخور موضوع، مهمانان متخصص دعوت شده‌اند. مرکز پژوهش‌ها این نوید را به شهروندان اصفهان می‌دهد که این گفت‌ و گوها را با حضور صداهای مختلف از میان اقشار گوناگون مردم و متخصصان برگزار نماید تا شائبه تک‌ صدایی و تمرکز بر نظریات یک نگرش خاص از میان برداشته شود. باور داریم که ایران و اصفهان امروز نیازمند گفت‌ و گو برای  نزدیک تر ذهنیت‌ هایی است که در نبود گفت‌ و گو، بسیار دورتر از آنچه در واقع هستند، به نظر می‌رسند. پیشاپیش از سعه صدر همه گروه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... که ممکن است مدعوین یا نظرات مطرح‌ شده در جلسات با نگرش آنها زاویه داشته باشد، سپاس‌گزاریم.»

گزارش کامل نشست شورای شهر اصفهان را اینجا بخوانید.

مسعود صرامی
تصویر مسعود صرامی
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.