| کد خبر: 236729 |

◄ فرونشست زمین؛ تهدیدی جدی برای زیربناهای حمل و نقل اصفهان+ فیلم

در دشت مهیار همچنین دکل های عظیم فشار قوی وجود دارد که به گفته کارشناسان اگر یکی از آنها به دلیل فروچاله های ایجاد شده روی خط آهن اصفهان شیراز سقوط کند و برق به خط آهن وصل شود، فاجعه ای هولناک رخ خواهد داد.

تین نیوز

خطر فرونشست زمین زیربناهای حمل و نقلی اصفهان را در معرض تهدید جدی داده است.

به گزارش تین نیوز، مدتی پیش بود که تصویری از برج مراقبت فرودگاه اصفهان در شبکه های اجتماعی منتشر و عنوان شد که این برج بر اثر فرونشست زمین کج شده است.

در ادامه مدتی پیش فیلمی از فرونشست زمین در دشت مهیار اصفهان منتشر و در آن عنوان شد عمق فروچاله های ایجاد شده در این دشت به 60 متر رسیده است.

نکته مهم در مورد فروچاله های موجود در این دشت فاصله نزدیک آن با جاده و مسیر ریلی اصفهان شیراز است.

در دشت مهیار همچنین دکل های عظیم فشار قوی وجود دارد که به گفته کارشناسان اگر یکی از آنها به دلیل فروچاله های ایجاد شده روی خط آهن اصفهان شیراز سقوط کند و برق به خط آهن وصل شود، فاجعه ای هولناک رخ خواهد داد.

به گزارش تین نیوز، در مورد موضوع فرونشست زمین در اصفهان بارها مسئولان این استان نیز هشدار داده اند به طوری که شهریور ماه امسال ایسنا خبری از قول معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان منتشر کرد که بر اساس آن علیرضا صادقیان در جلسه علنی شورای شهر گفت: فرونشست زمین آثار فرهنگی و باستانی را از بین می برد، کشاورزی را نابود می کند، مناطق شهری و روستایی را درگیر و جاده ها و سیستم های حمل و نقل را خراب می کند.

بیشتر بخوانید:

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه فرونشست زمین در اصفهان در مناطق جنوبی شامل مناطق ۱۳، ۵، ۶ و ۴ به دلیل نوع خاک بین صفر تا یک سانتیمتر فرونشست زمین داریم و در مناطق شمالی شامل ۱۱، ۸، ۷ و ۱۵ حدود ۱۷ میلیمتر فرونشست داریم.

وی با بیان اینکه این بحران در همه مناطق اصفهان اتفاق افتاده، اما وضعیت مناطق شمالی مساعد نیست، گفت: سال های قبل چهار ایستگاه ثابت آر تی کی (RTK)  در شهر اصفهان راه اندازی کردیم که هدف تسهیل کارهای نقشه برداری در سطح شهر بود، اما در مطالعات فرونشست هم استفاده شد و 2 سال است داده های این ایستگاه ها را بررسی کرده ایم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه منطقه ۲ فقط ۱۶۶ میلیمتر فرونشست کرده که خطر بزرگی است و ایستگاه منطقه ۱۴ حدود ۱۶۸ میلیمتر، ایستگاه سالن اجلاس سران ۲ میلیمتر و منطقه ۱۳ ثابت بوده و فرونشست نداشته است که نقشه های هوایی نیز این داده ها را تایید می کند.

صادقیان با اشاره به اینکه برخی از ایستگاه های خط یک قطار شهری اصفهان دچار فرونشست شده است و ایستگاه های خط دو در مسیر فرونشست است، گفت: جانمایی رینگ یک تا چهار شهر اصفهان را بررسی کردیم و متوجه شدیم دقیقا رینگ چهارم در محدوده فرونشست زمین است.

در همان زمان بهرام نادی اما عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد نیز به این رسانه گفته بود: آثار فرونشست زمین در نقاط مختلف این شهر کشیده شده است به طوری که امروز آثار فرونشست را می توان به صورت نمونه در سازه هایی از پایانه امیرکبیر نیز مشاهده کرد.

او تاکید کرد: امروز مدل های عددی و نتایج قرائت دورسنجی از ماهواره ها و  ... نشان می دهد که فرونشست زمین در اصفهان اتفاق افتاده و ادامه این روند، به طور قطع اثرات مخرب بر سازه ها، تاسیسات زیربنایی، سازه های تاریخی، محیط زیست و زندگی شهروندان خواهد داشت.

وی گفت: فرونشست زمین می تواند سبب بروز ترک در ساختمان های مصالح بنایی، چرخش ساختمان های بتنی و فولادی، افزایش تنش در تاسیسات شهری همانند لوله های گاز و ... شود.

این دکتری عمران و ژئوتکنیک با بیان اینکه اگر برخی اصرار بر ساده انگاری اثرات این پدیده دارند باید علاوه بر بررسی دقیق نرخ افت سالانه سطح آب زیر زمینی و فرونشست، اثرات مخرب آن بر سازه ها، تاسیسات زیر بنایی، سازه های تاریخی، محیط زیست را مشخص و راهکار مناسب کاهش و حذف این پدیده مخرب را در برنامه ریزی های کلان شهری در اولویت قرار دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.