| کد خبر: 236714 |

رمز عبور طرح شبانه چیست؟

برخی کارشناسان می گویند: قانون محدودیت های شبانه حرکت خودروها درراستای پیشگیری از فراگیری ویروس کروناکه ازابتدای پاییزسال گذشته اعمال شد؛ همزمان با اتخاذ سیاست های جدید ستادملی مبارزه باکرونا، مبنی بر ملغی شدن بسیاری ازمحدودیت های کرونایی،نیازمندبازنگری و تجدید نظر است.

تین نیوز

 با شیوع ویروس کوید-۱۹ و فراگیری آن در کشور، ستاد ملی مبارزه با کرونا به منظور مقابله با آمار صعودی مرگ و میر شهروندان از بابت درگیری آنان با این ویروس تصمیم هایی را اتخاذ و عملیاتی کرد که از جمله آنها محدود ساختن، تردد خودروهای بین شهری و نیز حرکت شبانه آنها در شهرها بود؛ طرحی که تردد خودروها را از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ممنوع کرده و متخلفان مجبور به پرداخت جریمه ای ۲ میلیون ریال شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اکنون با گذشت نزدیک به یکسال از اجرایی شدن تصمیمات ستاد ملی کرونا، بسیاری از متغیرها تغییر یافته به گونه ای که میزان مرگ و میر افراد به سبب توزیع فراگیر واکسن در بین شهروندان کاهش ملموسی داشته و حتی دورکاری های کارکنان ملغی، طرح ترافیک پایتخت اجرا و حضور دانش آموزان و دانشجویان از ابتدای آذر ماه جاری اجباری شده است؛ اما نکته جالب آن است که در این میان، قانون محدودیت های شبانه حرکت خودروها در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا کماکان پابرجاست! تصمیمی که با واکنش بسیاری از اصناف و کسبه ها و حتی پلیس راهور ناجا مواجه شده است . به گفته سردار سیدکمال هادیانفر رییس پلیس راهور "طرح منع تردد شبانه خیلی اثر بخش نیست و ترافیک سنگین عصرگاهی و شبانه نیز ناشی از استرس طرح منع تردد شبانه است."

برخی از صاحبنظران بر این باورند که تداوم چنین طرح هایی فقط سبب افزایش بی عدالتی می شود و آن هم در دورانی که افکار عمومی بار روی کار آمدن دولت سیزدهم دلخوش بازگشت به شعائر انقلاب و حمایت از اقشار مستضعف و آسیب پذیر است، اما این تصمیم ستاد ملی کرونا و وزارت کشور سبب شد تا رفت و آمد شبانه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ بعضا برای طبقات مرفه ادامه داشته باشد، اما افرادی که توان پرداخت جریمه های شبانه را ندارند، کمتر از این موقعیت استفاده کردند.

به گفته کارشناسان با توجه به این که صرفا برخی دوربین‌های ترافیکی در مرکز شهر پلاک خودروها را ثبت می‌کنند ، افرادی که در محدوده طرح‌ترافیک یا طرح زوج و فرد زندگی نمی‌کنند، می‌توانند در منطقه خود تردد داشته باشند؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد اهالی شمال و غرب پایتخت ، با این طرح از رانت رفاه شهری برخوردار شده‌اند.

«خیرالله پروین» عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس حقوق بین‌الملل در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هر شهروندای دارای حقوق و تکالیفی است که باید در جغرافیایی زیستی خویش بدان پایبند باشد.

وی اظهار داشت: طبق قوانین ، رعایت حقوق شهروندی از جانب دولت متبوع، توجه ویژه حاکمیت به حفاظت، صیانت و امنیت مردم از جمله حقوق شهروندان به شمار می رود و در مقابل اجرای بی کم و کاست قوانین جامعه نیز از تکالیف آنان است.

این کارشناس ارشد حقوق شهروندان گفت: هر جامعه ای بنا به مقتضیات زمان نیازمند مصلحت هایی است که توسط دولت متبوع قابل تشخیص است و  از نظر تاریخی در جهان معنای دولت دیگر همچون گذشته به معنای دولت شبگرد نیست، بلکه دولت خدمتگزار است که در اغلب کشورهای دنیا نیز این امر مرسوم شده تا مصالح ملت را تامین سازد.

نویسنده کتاب الزامات و آموزه های حقوق عمومی ادامه داد: بنا به اعتراف اغلب صاحبنظران و متخصصان، کوید -۱۹، ویروس است که با وضعیت های بهداشتی، سلامت جسمی، روحی و روانی شهروندان در ارتباط بوده و مشخص است که دولت ها باید در اینگونه موارد سیاستگذاری کنند.

پروین با تاکید بر اینکه اینگونه تصمیمات نیازمند شروطی است که منجر به حفاظت مصلحت و رعایت منفعت جمعی باشد، خاطرنشان کرد: اگر دولت در این راستا تصمیم به اخذ برخی محدودیت ها داشته باشد؛ شهروندان بر اساس تکلیفی که دارند باید قانونمدار بوده و آنرا اجرا کنند.

وی تصریح کرد: برخی افراد نیز مخالف وضع قوانین هستند و ادله آنان نیز این است که سبب محدودیت آزادی های اجتماعی و انسانی می شود اما در حقیقت آنان از این نکته غافل هستند که وضع قانون سبب برقراری نظم و مانع تجاوز افراد به حقوق یکدیگر می شود.  

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: قانون محدودیت های شبانه حرکت خودروها در راستای پیشگیری از فراگیری ویروس کرونا نیز در همین راستا است و اگر دولتمردان برای محدودیت های بهداشتی، روحی و روانی شهروندان اقدام به وضع آن کرده است؛ قطعا در راستای مصلحت شهروندان و صیانت از آنان است.

نویسنده کتاب حقوق بشر از نظر تا عمل گفت: اگر دولت و ستاد ملی کرونا کماکان تصمیم به اجرای قانون محدودیت های شبانه حرکت خودروها در راستای پیشگیری از فراگیری ویروس کرونا دارند؛ بایستی شهروندان تابع آن باشند.

وی افزود: البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اگر سایر محدودیت های اعمال شده در زمینه مبارزه و پیشگیری از بیماری کرونا برداشته شده است دیگر این سیاست تک بعدی آنچنان علمی و کارشناسی شده به نظر نمی رسد.

این کارشناس ارشد حقوق بشر  تصریح کرد: حذف مصوبات قانونی همچون دورکاری کارمندان و یا حضور دانش آموزان و دانشجویان در سر کلاس های درس که برای مقابله با فراگیری ویروس کرونا تقنین شده بود؛ نشان از فروکش کردن این بیماری است و بر همین اساس نبابد به قول معروف یک بام و دو هوا کار کرد.

وی ادامه داد:  بایستی تصمیمات تخصصی و حساب شده باشد و اینگونه نباشد که برخی قوانین، حذف و یا رعایت نشود و برخی مصوبه ها کماکان بدون هیچ دلیل متقنی تداوم داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.