| کد خبر: 236608 |

تحریم مانع صدور کارت ملی شد

صدور ۵ ماهه کارت‌ها با تامین مواد اولیه

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور معتقد است که اگر تحریم و برخی موانع بر سر تامین منابع ارزی نبود، کارت های ملی به دست مردم می رسید.

تین نیوز
سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص وضعیت کارت های ملی گفت: کارت هایی که از سال ۹۷ یا ۹۸ ثبت نام کرده اند تا الان به دست شان نرسیده است. ما تا قبل از پایان سال ۹۶ و آغاز سال ۹۷، بدنه کارت را وارد می کردیم و زمان صدور را تا ۱۵ روز کاهش دادیم. یعنی دو و نیم میلیون کارت را صادر کردیم. اما به دلیل مشکلاتی مثل تحریم و تامین اعتبار ارزی برای انتقال وجه به خارج از کشور که همه بدنه کشور را درگیر خود کرده است، دوستان به تولید داخل روی آوردند.

وی افزود: تولید داخل، مواد اولیه کارت هوشمند که پلی کربنات هست، همچنان وارداتی است و در داخل کشور نداریم و تراشه هم در کشور تولید نمی شود. دوستان ما در چاپخانه دولتی، ناگزیرند که مواد اولیه را وارد کنند و در داخل کشور تولید بدنه کنند. تلاش زیادی هم کرده‌اند که معادل خارجی تولید کنند. بنا بود ماهیانه، حداقل یک میلیون کارت را به ما تحویل دهند. ما ظرفیت تولید دو و نیم میلیون کارت را داریم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سازمان ثبت احوال کشور متولی جمع آوری اطلاعات و صدور کارت است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، تحویل بدنه کارت بر عهده چاپخانه دولتی است و خودشان شاید مشکلاتی داشته باشند. بیش از ۶۲ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند و حدود ۵۱ میلیون و ۷۵۰ هزار کارت صادر کردیم. حد فاصل بین صدور کارت که تحویل شده و درخواستی که دادند، اگر از سمت چاپخانه تامین شود، ما ظرف ۶-۵ ماه کارت ها را تحویل می دهیم.

ابوترابی با اشاره به اینکه مکررا اعلام کرده ایم که چاپخانه ملی کشور تلاش شان را می کنند اما مشکلات خودشان را دارند، عنوان کرد: در خصوص تامین مواد اولیه کارت باید مشکلات حل شود. من شنیده ها را عرض می کنم که هم مشکلات تامین مواد اولیه و هم اعتبار ارزی را دارند. ما توجیه و دلیلی نداریم. دکتر وحیدی از زمان مسئولیت شان، هر هفته درگیر هستند تا بتوانند این مشکل را حل کنند. چون می گویند این حق الناس است.

وی در توضیح حضور شرکت دانش بنیان برای حل این مشکل گفت: شرکت های مختلفی طرح موضوع کردند اما چاپخانه نتوانستند تایید کنند. چون بر اساس قانون، متولی صدور اوراق بهادار را مشخص کرده اند. گاهی اشاره می کنند به تراشه تلفن همراه که اینها متفاوت است. کشورهایی مثل چین و کره و یکی دو کشور دیگر تولید می کنند.

ابوترابی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در پایان تاکید کرد: ما کارت را با تراشه کامل وارد می کردیم و کارت ها را صادر می کردیم. اما همانطور که عرض کردم با مشکلی که پیش آمد، متاسفانه نتوانستیم کارت ها را برسانیم. کسانی که ثبت نام کرده اند در برخورداری از خدمات دولتی مشکلی ندارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.