| کد خبر: 236593 |

◄ فرونشست خطرناک زمین در یک مسیر پرتردد جاده ای+ تصویر

چند روز پیش بود که برخی رانندگان ناوگان سنگین در شبکه های اجتماعی از فرونشست زمین در جاده ایرانشهر خبر داده و از افرادی که قصد تردد در این محور را داشتند خواستند جوانب احتیاط را رعایت کنند.

تین نیوز

چند روز پیش بود که برخی رانندگان ناوگان سنگین در شبکه های اجتماعی از فرونشست زمین در جاده ایرانشهر خبر داده و از افرادی که قصد تردد در این محور را داشتند خواستند جوانب احتیاط را رعایت کنند.

به گزارش تین نیوز، به گفته آنان در مسیر ایرانشهر به استان کرمان، در فاصله ۱۷۷ کیلومتری به بم و نرسیده به مسجد ابوالفضل، جاده فرونشست کرده بود که به همین دلیل چند دستگاه وسیله نقلیه پلوس وچرخ های آنها  جدا شده بود (تصویر پیوست).

اگرچه پس از اطلاع رسانی صورت گرفته، جاده مذکور ترمیم و مشکل برطرف شد اما نباید از نظر دور داشت که موضوع فرونشست زمین در کشور موضوعی بسیار مهم و حساس است و به هیج وجه نباید به آن بی توجه بود.

در این زمینه حتی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اواخر مهر ماه امسال با تاکید بر اینکه فرونشست در کشور به مرحله هشدار رسید بر ایجاد محدودیت‌ برای برداشت آب‌ های زیرزمینی در محدوده های فرودگاهی و خطوط راه آهن خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمد شکرچی‌ زاده در آن تاریخ تغییر الگوهای کشاورزی و همچنین تغییر در برداشت از آب‌ های زیرزمینی را راهکارهایی برای حل معضل فرونشست و روشی برای کند کردن این مشکل عنوان کرده و افزوده بود: وزارت راه و شهرسازی به دلیل حوزه مسئولیت گسترده خود و انجام پروژه‌های مختلف در فضای سرزمینی، بیشتر از سایر دستگاه‌ ها، تحت‌تاثیر فرونشست زمین قرار دارد و به طور ویژه تاثیر فرونشست در فرودگاه ها و خطوط راه آهن قابل مطالعه و ارزیابی است.

بیشتر بخوانید:

به گفته وی، انجام مطالعات فرونشست به شکل ویژه در ۱۰ فرودگاه اصفهان، مشهد، تبریز، اردبیل، یزد، ایلام، شیراز، کرمان، کرمانشاه و بم از سال ۹۸ به کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ ها در دستور کار مرکز قرار گرفت. بررسی نتایج فرونشست در ۱۰ فرودگاه به سرانجام رسید و گزارش آن به کارفرما تحویل شد. بر اساس بررسی‌های مرکز تحقیقات، هم‌اکنون وضعیت اغلب این فرودگاه‌ها نگران کننده نیست.

وی افزوده بود: اما از آنجایی که محدوده فرونشستی رو به گسترش است می‌تواند به فضای فرودگاهی نزدیک بشود. بنابراین با اینکه فرودگاه ها در شرایط بحرانی نیستند و استفاده از آنها مخاطره ای را به همراه نخواهد داشت اما لازم است برای فرودگاه‌ها حریم‌ هایی را قائل شویم. برداشت آب‌ های زیرزمینی و کشاورزی در حریم فرودگاهی باید مدیریت هوشمندانه باشد تا بتوان موضوع فرونشست را حتی الامکان به تاخیر انداخت و یا روند آن را کند کرد.

او گفته بود: مطالعاتی نیز برای راه آهن تهران- مشهد انجام شده و توصیه‌ هایی برای کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط راه‌ آهن برای شرکت راه آهن ارسال شده است. همچنین، برای تعدادی دیگر از خطوط راه آهن در حال اجرای مطالعاتی با شرکت راه آهن هستیم و تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی تاکید کرد: شرکت راه آهن نیز به کاهش مخاطرات فرونشست در خطوط ریلی توجه دارد و امیدواریم با تعامل ایجاد شده مشکلات حل شوند.

index
فرونشست زمین در جاده ایرانشهر
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.