| کد خبر: 236456 |

◄ افتتاح فاز نخست هوشمندسازی در فرودگاه‌های کشور

فاز اول هوشمندسازی فرودگاه‌های کشور توسط رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها به‌صورت پایلوت در فرودگاه‌هی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه سردار جنگل رشت افتتاح شد.

تین نیوز

در ابتدای این جلسه، نخست عضو هیات مدیره شرکت فرودگا‌ه‌ها و راهبر برنامه ریزی و نظارت و امور اقتصادی با بیان گزارشی از روند هوشمندسازی، گفت: اوایل همه‌گیری کرونا، هوشمندسازی مطرح شد و مدیرعامل و هیات مدیره شرکت این پروژه را در اولویت کاری قرار دادند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ رستمی با اشاره به صدور دستور تشکیل کارگروه هوشمندسازی در راستای توسعه دولت الکترونیک از حدود یک سال پیش گفت: برای اولین‌بار در کشور هوشمندسازی مطرح و بر همین اساس، کاری جامع و معتبر با الگوهای جهانی شکل گرفت.

وی اظهار داشت: با هم‌فکری نخبگان حوزه در کارگروهی که با عنوان کارگروه هوشمندسازی ایجاد شد، ضرورت توجه به الگوهای بین‌المللی و انجام طرح پایلوت در فرودگاه مشهد و رشت، براساس فرودگاه اینچِئون کره جنوبی مطرح و انجام شد.

رستمی تصریح کرد: براساس تاکیدات مدیرعامل محترم شرکت فرودگاه‌ها مقرر شد که ۲۴ مورد در زمینه هوشمندسازی فرودگاه‌ها که ارتباط مستقیم با پذیرش مسافر داشت، احصا و پس از فازبندی در فرودگاه‌های کشور به اجرا درآید.

رستمی ادامه داد: هوشمندسازی از این بستر با اولویت فعالیت‌های غیرلمسی مانند بحث رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در رزرو بلیت با رعایت فاصله معین صندلی‌ها و یا ضرورت وجود کارت واکسن‌ برای دریافت ویزا و... در حوزه مسافری صورت گرفت و بر همین مبنا امروز فرودگاه‌های مشهد و رشت فاز اول هوشمندسازی افتتاح کردند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ضرورت وجود برنامه جامع هوشمندسازی در جلساتی که با دانشگاه صنعت شریف برگزار کردیم، مطرح شد و به همین دلیل روشی را پیاده کردیم که در حال حاضر در مرحله تدوین شرح خدمات آن قرار داریم و سپس با انتخاب مشاور این پروژه در سایر فرودگاه‌ها نیز انجام خواهد شد‌.

رستمی موضوع بعدی را ضرورت صورت‌بندی شاکله پرتال شرکت فرودگاه‌ها از شکل صرفا خبری به خدمات‌محوری عنوان کرد و افزود: بطورکلی پیاده‌سازی دولت الکترونیک مبحث دیگری بود که در حال پیاده‌سازی طرح و سپس اجرای آن هستیم.

وی مبحث بعدی هوشمندسازی را موضوع مصرف انرژی دانست و گفت: ضرورت صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی باعث شد تا در فرودگاه‌ها هوشمندسازی در این زمینه نیز مطرح شود، و بر این مبنا نیز مقرر شده است تا نوروز ۱۴۰۱ در فرودگاه‌های بین‌المللی این پروژه پیاده‌سازی و اجرا شود و بقیه فرودگاه‌ها نیز تا سال آینده- با پیگیری کارگروه هوشمندسازی- به این فرایند ملحق خواهند شد.

رستمی در پایان گفت: ما با سازمان فناوری ارتباطات شهرداری جلسه‌ای برای انجام سفر هوشمند از ابتدای ورود مسافر به سیستم‌های حمل‌ونقل و خدماتی شهری داشتیم که قرار شد همکاری‌ها بین فرودگاه‌ها و شهر هوشمند تهران در این زمینه نیز صورت گیرد.

گزارش هوشمندسازی فرودگاه رشت و مشهد

محمود امانی‌بنی، مدیرکل فرودگاه‌ مشهد نخست از مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و اعضای هیات مدیره و کارگروه جهت پیگیری این فرایند قدردانی کرد و سپس به تشریح اقدامات انجام‌شده در این زمینه پرداخت.

وی گفت: از مجموع ۲۴ مورد هوشمندسازی فرودگاه‌ها، هر کدام که ضروری‌تر بود زودتر پیگیری شد و امروز شاهد بهره‌برداری از آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بطور کلی برای هوشمندسازی فرودگاه‌ مشهد تا این لحظه، ۱۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال هزینه شده که به تفکیک شامل: سامانه دریافت کارت هوشمند پرواز بود که ۳ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی افزود: سه سامانه‌ نیز قبلا وجود داشت که در فرایند هوشمندسازی قرار گرفت و شامل: سامانه هوشمند  FIDS و نصب ۸ عدد کیوسک هوشمند تعاملی با تامین اعتبارِ ۶۰۰ میلیون ریال از محل منابع داخلی و همچنین سامانه هوشمند اعلان پرواز از اعتبارات ستاد بود که ارتقا داده شدند.

امانی‌بنی ادامه داد: سامانه هوشمند تاکسی درون‌شهری و برون‌شهری نیز مورد دیگری بود که طبق موافقت‌نامه‌ای که با شهرداری مشهد داشتیم در فاز نخست ۳۵ میلیون تومان برای بخش درون‌شهری از محل اعتبارات شهرداری مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. براین اساس، مسافر پیش از ورود به فرودگاه می‌تواند تاکسی و مسیر را انتخاب و هزینه را نیز اینترنتی پرداخت کند.

مدیرکل فرودگاه مشهد ادامه داد: این فرودگاه همچنین توسط شرکت طرف قرارداد، تحت سامانه یکپارچه فروش کالا و خدمات قرار گرفت و این سامانه نیز با ۵۴ سکو در کلیه ترمینال‌ها با ۱۳ دستگاه پوز اندرویدی به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول فرودگاهی، هوشمندسازی پرتال جدید فرودگاه مشهد را مورد دیگری دانست که توسط مهندسان مخابرات و فناوری اطلاعات با هزینه‌کردِ همین بخش و با همکاری روابط عمومی انجام شده است.

امانی‌بنی افزود: دسترسی به اینترنت مسافری نیز در هر سه ترمینال مسافری مشهد با اعتبارات داخلی انجام شده است.

هوشمندسازی در فرودگاه رشت

میرحسینی، مدیرکل فرودگاه‌ رشت نیز در این جلسه که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، گفت: در فاز اول هوشمندسازی توانستیم چهار خدمت از خدمات احصا شده کارگروه ستادی را انجام دهیم و سپس در زمینه ارتقای کیفیت خدمات فرودگاهی به ارزش تقریبی ۸۵۰ میلیون تومان انجام دادیم.

وی مورد اول هوشمندسازی را سامانه کیوسک‌های تعاملی در جهت تعامل مسافران با شرکت‌های هواپیمایی و نظرسنجی از ایشان و همچنین مراکز خدمات‌دهی و تور مجازی و معرفی نقاط گردشگری استان عنوان کرد و گفت: مورد دیگر هوشمندسازی، ارائه خدمات از طریق فروشگاه‌های مجازی در قالب قرارداد و بحث درآمد فرودگاه‌ها بود.

وی مورد دوم را برآورد هزینه از طریق مپ آنلاین عنوان کرد که مسافت از طریق کیوسک‌های مستقر در ترمینال به این وسیله تخمین زده می‌شود.

میرحسینی ادامه داد: مورد سوم هوشمندسازی پارکینگ خودروهای مسافری در رزرو و پرداخت هزینه از طریق وب‌سایت فرودگاه و مورد آخر سامانه اف آی دی اس در ترمینال بود که هوشمندسازی در همه این زمینه‌ها نیز انجام شد.

دستور افتتاح طرح‌های هوشمندسازی توسط مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها صادر شد

در پایان و جمع‌بندی این نشست، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با تقدیر و تشکر از همکاران فرودگاه رشت و مشهد و همچنین تیم اجرایی ستاد، دستور افتتاح پروژه‌ها را صادر کرد.

سیاوش امیرمکری پس از برگزاری آیین افتتاح گفت: از نتایج درگیری دنیا با کروناویروس این بود که در بخش بررسی شرایط مقابله با این بلای جهانی، مطالعات بسیار خوبی توسط امور بین‌الملل شرکت صورت پذیرفت و از این رهگذر، به اولویت هوشمندسازی رسیدیم که مورد پیشنهاد و تایید ایکائو، یاتا و انجمن شرکت‌های فرودگاهی بود.

امیرمکری ادامه داد: این شروع تمرکز ما بر موضوع بود و همگام با شعار جهانی هوانوردی، مهم‌ترین اقدام را "تامین اطمینان خاطر مسافران هوایی" در دستور کار قرار دادیم؛ که ارائه خدمات هوشمندسازی از موثرترین در این زمینه بود.

وی تصریح کرد: اقدام نخست ما تشکیل کمیته هوشمندسازی متشکل از افراد متخصص و صاحبان تجربه بود که با یک کار تیمی و جدی به نتایج اولیه این ایده و برنامه در فرودگاه‌ها رسیدیم.

امیرمکری ادامه داد: از مسیر هوشمندسازی می‌توانیم به سه هدف مهم برسیم که بحث اول ارائه تسهیلات و خدمات بهتر به مسافران است. بحث دوم استفاده بهینه از منابعی است که در اختیار داریم و مورد سوم بحث کاهش مخاطرات و خطاها است که در حوزه‌های هوانوردی و فرودگاهی می‌توانیم آنها را حاصل کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تاکید کرد: پس از اینکه توانستیم سند جامع هوشمندسازی را به نتیجه درخوری برسانیم و همچنین پس از دو فرودگاه طرح پایلوت، لازم است که اولویت‌های هوشمندسازی در فرودگاه‌ها را شناسایی کنیم و همچنین فرودگاه‌هایی که زیرساخت‌های فراهم‌تری در امر هوشمندسازی دارند را وارد میدان کنیم.

امیرمکری نکته مهم در این زمینه را وجود بحث هوشمندسازی در همه طراحی‌های زیرساختی و هوانوردی دانست و گفت: لازم است بحث هوشمندسازی در همه بخش‌های فرودگاهی و هوانوردی وجود داشته باشد؛ چراکه فرودگاه‌ها با توجه به‌ وجود زیرساخت‌های لازم می‌توانند الگوی هوشمندسازی در کل کشور و درخور ایران باشند.

وی انجام هوشمندسازی را تنها منوط به بحث زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات ندانست و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در جهت آگاهی‌‌رسانی از هوشمندسازی فرودگاه‌ها به مردم و مسافران -در فضای فرودگاهی و همچنین پرتال شرکت- می‌تواند آنها را با خدمات نوین فرودگاهی آشنا کند تا آنها بتوانند روند انجام سفر خود را مدیریت کنند.

امیرمکری در انتها ابراز امیدواری کرد که طرح‌های هوشمندسازی در همه فرودگاه‌های کشور اجرا شود و شاهد توسعه خدمات فرودگاه‌ها باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.