| کد خبر: 235986 |

◄ نرخ فرونشست فرودگاه اصفهان آبان ماه اعلام می شود

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی استان اصفهان گفت: برج مراقبت، باندهای پروازی و حتی ممکن است تمام سازه های فرودگاهی تحت تاثیر مخاطره فرونشست قرار گیرد البته بررسی میزان تاثیرفرونشست در این سازه ها در حال بررسی است.

تین نیوز

حسین حجتی در مورد خبر کج شدگی برج مراقبت فرودگاه اصفهان به دلیل فرونشست زمین در فضای مجازی، اظهار کرد: «باران که شدی مپرس این خانه کیست   سقف حرم ومسجد ومیخانه یکی است» همانطور که در این شعر مهدی مختارزاده بیان شده است هنگامی نعمتی در دشتی می بارد، فرقی ندارد که برکجا می بارد. زمانی هم که دشتی دچار پدیده فرونشست می شود، تفاوتی ندارد که در سطح زمین چه عارضه ای وجود دارد زمین کشاورزی، خانه روستائی یا سازه مهمی مانند ورزشگاه، فرودگاه و... .

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی گفت: زمانیکه در یک دشت فرونشست ناحیه ای اتفاق می افتد، نمی توان گفت تنها به زمین های کشاورزی یا تاسیسات شهری آسیب رسیده است، بلکه هر آنچه در آن دشت قرار گرفته است می تواند از رخداد فرونشست آسیب ببیند و شدت این آسیب پذیری در ابنیه ها و سازه ها به عوامل گوناگونی مانند نوع سازه، مصالح استفاده شده، استحکام و ... بستگی دارد.

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی استان اصفهان توضیح داد: محدوده مطالعاتی یا دشت اصفهان- برخوار مساحتی حدود ۳۷۷۵ کیلومتر مربع را در برمی گیرد و دومین دشت بزرگ استان اصفهان است و شهرهای اصفهان، خمینی شهر، شاهین شهر، دولت آباد، حبیب آباد و ... در این محدوده مطالعاتی قرار گرفته اند و مساحت آبخوان این دشت ۴۳ درصد مساحت آن را شامل می شود  که بالغ بر ۱۶۰۶ کیلومتر مربع است.

بیشتر بخوانید:

کج شدن برج مراقبت فرودگاه اصفهان به دلیل فرونشست زمین

ترک هایی با عمق 4 متر در فرودگاه اصفهان

وی افزود: آنچه این دشت را از سایر دشت های استان متمایز کرده و مورد توجه قرار داده است ویژگی هایی مانند تمرکز ۴۲ درصد جمعیت استان، وجود ۵۰ درصد واحد مسکونی استان (بالغ بر ۸۱۶ هزار واحد مسکونی)، تمرکز ۴۱ درصد شبکه و معابر شهری استان، وجود ۵۲ درصد از ساختمان های بلندمرتبه استان، وجود بیش از ۶۰۰۰ آثار تاریخی و تمرکز و استقرار سازه های زیربنایی مهم استانی و ملی از جمله پالایشگاه، سه فرودگاه، دو نیروگاه، ورزشگاه و ... در این دشت است.

وجود آثار فرونشست در فرودگاه اصفهان

حجتی با بیان اینکه مناطق  فرودگاهی یکی از نقاط راهبردی، کلیدی و مهم برای هر استان و کشور محسوب می شوند به ویژه آنکه یک فرودگاه عملکرد بین المللی هم داشته باشد، گفت: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی که در شرق، جنوب شرقی دشت اصفهان- برخوار واقع شده است بالتبع آثار فرونشست می تواند در محدوده  فرودگاه شهید بهشتی نیز رخ دهد.

وی افزود: بلافاصله بعد از اینکه علائم فرونشست در اراضی اطراف فرودگاه شهید بهشتی دیده شد علاوه بر بررسی های اولیه که با مساعدت و همکاری مدیرکل فرودگاه های استان و مطالعات مختلفی که توسط مهندسین مشاور انجام شد، مطالعات تکمیلی و بسیاری از برداشت ها در حال تکمیل است.

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از مهمترین اجزای سازه ای هر فرودگاه برج مراقبت پرواز آن است که با محاسبات دقیق سازه ای و فنی طراحی وساخته می شود، همچنین باندهای پروازی نیز از جمله مهمترین سازهای خطی هستند که علاوه بر زیرسازی های خاص، روسازی ویژه خود را دارا هستند، تصریح کرد: هنگامی که در دشتی فرونشست رخ می دهد مقاوم ترین سازه هایی که با محاسبات پیچیده ساخته شده اند را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

نرخ فرونشست فرودگاه اصفهان آبان ماه اعلام می شود

وی توضیح داد: مثلا هنگامی که ساختمانی با تاب آوری ۵ سانتیمتر طراحی و ساخته می شود و دشت سالیانه نرخ فرونشست ۱۶ سانتیمتر داشته باشد سازه چه مقاومتی می تواند در مقابله با این پدیده از خود نشان دهد؟

حجتی تصریح کرد: براین اساس بالتبع هم برج مراقبت و هم باندهای پروازی و حتی ممکن است تمام سازه های فرودگاهی تحت تاثیر مخاطره فرونشست قرار گیرد که بررسی میزان تاثیرفرونشست در این سازه ها در حال بررسی است و باید تا تکمیل مطالعات و برداشت ها که پایان آبان ماه امسال است صبر پیشه کرد.

وی افزود: همانطور که بارها گفته شده است فرونشست یک معلول بوده و علت اصلی آن تخلیه سفره های زیرزمینی است که ما در دشت اصفهان- برخوار چاره ای جز احیاء آبخوان نداریم و بعد از احیاء باید طرح تعادل بخشی انجام شود. تعادل بخشی زمانی موثر است که ما کسری آبخوان نداشته باشیم. همانطور که آمارها نشان می دهد آبخوان دشت اصفهان- برخوار کسری ۲.۹ میلیارد متر مکعب دارد.

مدیر مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: بسیاری از خبرهایی که بعضاً در شبکه های مجازی مطرح می شود به حاشیه بردن فرونشست است، اما متخصصین بدون توجه به این حواشی  باید به فکر کاهش اثرات فرونشست در این دشت باشند و با نگاه ملی به پدیده فرونشست، مانع از بحران هیدروپلیتیکی شویم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.