| کد خبر: 235725 |

آذربایجان اجازه سوءاستفاده به طرف‌های ثالث علیه مرزهای ایران ندهد

آذربایجان نباید اجازه دهد مرزهایش مورد سوء استفاده طرف ثالثی علیه ایران قرار بگیرد.

تین نیوز

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آذربایجان نباید اجازه دهد مرزهایش مورد سوء استفاده طرف ثالثی علیه ایران قرار بگیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای صهیونیست و داعش در جمهوری آذربایجان گفت: از ابتدای جنگ تا امروز این گزارش‌ها را داشتیم و به اطلاع باکو رساندیم. در جلسات مختلف اعلام کرده‌اند تهدیدی متوجه دیگر کشورها نیست. اما اجازه بدهید از مسیر خودش کار را جلو ببریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: روابط ایران و جمهوری آذربایجان رو به جلو و گسترش بوده و همواره ایران سیاست اصولی خود را پی گرفته و از کمک به برادران در این کشور دریغ نکرده است.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا به باکو گفتیم تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را محترم میدانیم و به آن کمک می کنیم.

خطیب زاده گفت: گزارش‌هایی که درباره نحوه برخورد با رانندگان ایرانی رسیده جای تامل دارد و فکر میکنم دولت باکو باید رفتار مرزبانانش با رانندگان ایرانی را بررسی کند. اما آنچه روشن است اینکه جمهوری آذربایجان نباید اجازه دهد مرزهایش در اختیار طرف ثالثی قرار گیرد و ایران هم به خوبی از امنیت و مرزهایش دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه روابط دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان هم به خوبی در جریان است ادامه داد: این روابط احتیاج به میانجی ندارد و روابط ما با کشورهای همسایه به خوبی در جریان است. البته با مسکو درباره موضوعات مختلف گفتگو داریم و درباره برخی تحولات در حوزه خزر موضع ایران و روسیه هماهنگ است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: موضع آقای امیرعبداللهیان در نیویورک این بود که منطق ایالات متحده (درباره برجام) تغییر نکرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر هیئتی از عربستان به ایران برای بازگشایی سفارت نیز گفت: گفتگوها در بهترین وضعیت درحال پیگیری است. گفتگوها بی انقطاع در بغداد انجام شده و هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و سعی داریم به راهکار راضی کننده دو طرف برسیم. البته سفر هیئت عربستانی به تهران تایید نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به قطر یک پیام روشن دارد که آن اولویت منطقه و همسایگان برای ایران است.

سعید خطیب زاده درباره اهداف سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به قطر اظهار داشت: سفر آقای باقری در ادامه سفرهای معاون سیاسی وزارت خارجه است؛ البته این یک پیام روشن دارد که اولویت ایران منطقه و همسایگان است و آقای باقری اولین سفرشان را به منطقه انجام داده اند که این برای اهل نظر پیام دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره پرونده‌های باز شده بین ایران و عربستان در گفتگوی‌های دوجانبه گفت: اجازه بدهید گفتگوهای سیاسی در مجرای خودش جریان پیدا کند. در این حد می‌توانم عرض کنم که پرونده‌های مختلفی مطرح است؛ عمدتا گفتگو درباره مسائل دو جانبه است. اما درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف در منطقه هم گفتگو شده است.

خطیب زاده همچنین درباره رویکرد جدید وزارت خارجه در حوزه اقتصادی و ... اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان به وضوح رویکرد جدید دولت را بیان کرده اند. اولویت‌ها در گسترش همکاری‌ها با برخی حوزه‌های جغرافیایی مطرح شده است.

وی ادامه داد: البته رویکرد متوازن در سیاست خارجی که درحال پیگیری است به نوعی می‌خواهد توازن بین دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی، عمومی و برقرار باشد. البته توازن جغرافیایی با همسایگان مطرح است، اما منظور از توازن در سیاست خارجی بیشتر ناظر بر اهداف و ابعاد سیاست خارجی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره بازداشت دو خبرنگار کُرد ایرانی توسط پلیس ترکیه گفت: اجازه دهید این موضوع و موضوعات شبیه این در مجرای خود پیگیری شود. من آخرین جزییات را بگیرم و بعدا خدمت شما می‌گویم.

خطیب‌زاده درباره مواضع برجامی آمریکایی‌ها نیز اظهار داشت: آقای امیر عبدالهیان گفتند که منطق آمریکا همچنان تغییر نکرده است و بایدن می‌خواهد میراث شکست خورده تحریم‌ها علیه برجام و ایران را حفظ کند و در عین حال می‌خواهد از وین نتیجه‌ای را که مایل است و بازگشت به برجام را حاصل کند. این رویه باید تغییر کند. نمی‌شود تا به امروز تمامی تحریم‌های آمریکا باقی بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پایگاه‌های گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق باید از سوی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق خلع سلاح و برچیده شوند.

سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره اقدامات نظامی ایران علیه برخی گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق گفت: ایران در قبال گروهک‌های تروریستی یک صبر راهبردی داشت. پیام قاطعی که ایران به دوستان خود در دولت عراق و اقلیم کردستان ارسال کرده که این مسیر و اقدامات تروریستی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نمی‌توانیم در مرزهای اقلیم کردستان عراق و در عراق شاهد حضور پایگاه‌های نظامی توسط گروهک‌های تروریستی ضد ایران باشیم. نمی‌توانیم شاهد برقراری پایگاه‌های نظامی باشیم که گروهک‌های تروریستی برای حمله به ایران مورد آموزش قرار می‌گیرند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران بیش از این نمی‌تواند صبر کند، گفت: به دوستان در عراق و اقلیم کردستان عراق گفته شده که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران تحمل نمی‌شود و این‌ها باید خلع سلاح شده و پایگاه‌ها برچیده شوند.

خطیب‌زاده افزود: اقلیم و دولت مرکزی عراق باید به وظایف خود عمل کرده و این‌ها را خلع سلاح کنند. متاسفانه سال‌هاست در منطقه اقلیم این موضوع رعایت نشده است. دوستان ما در اقلیم و عراق گفتند که تلاش می‌کنند، ولی این‌ها کافی نیست. مطالبه جدی ماست و آن را تا آخر پیگیری جدی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درباره پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور گفت: آنچه آقای امیرعبداللهیان گفت، پیغام برای آمریکایی‌ها نبود. بلکه یک واقعیت بود که بیان کرد. ایشان برای مثال اشاره کرد که اگر قرار است دولت بایدن نشان دهد دولت متفاوتی است درباره تعامل با ایران و برجام راه‌هایی بود از جمله آزادی پول‌های بلوکه شده ایران.

خطیب زاده با بیان اینکه میزان پول‌های بلوکه شده در خارج را باید از بانک مرکزی بپرسید، گفت: کسی به ایران لطفی نمی‌کند این پول‌های مردم ایران است که با گردنکشی دولت آمریکا از یک سو در نقض حقوق بین‌الملل و بی عملی طرف‌های دیگر در خارج از کشور باقی مانده است. برای سنت سنت این پول زحمت کشیده شده و همه این پول‌ها باید بدون قید و شرط بازگردانده و آزاد شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تلاش‌هایی در این خصوص صورت گرفته است چه در حوزه عراق و چه کشورهای دیگر و امیدواریم حداکثر بازگشت این منابع را در ماه‌های آینده داشته باشیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا دولت آقای رئیسی درباره برجام پلان B دارد؟ گفت: حداقل دولت جمهوری اسلامی ایران و نهادهای بالادستی در ایران معروف هستند که نگاه راهبردی به مسائل دارند. هیچ دولتی در دنیا نیست که پلان‌های بی و سی و دی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه فعلا همه متمرکز بر پلن آ هستیم گفت: سال‌ها گفتگو شده تا به متنی رسیده شود و این متن به اعتبار شورای امنیت به یک سند بین‌المللی تبدیل شده و این سند از منظر حقوق بین‌الملل جاری و ساری است. طرفی به نام آمریکاست که نه تنها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است بلکه ناقض بند بند برجام است و تمامی طرف‌هایی که می‌خواستند به برجام پایبند باشند را تنبیه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا اظهار داشت: اوایلی که پاندمی کرونا شروع شد تصور این‌که این پاندمی به اروپا و آمریکا می‌رسد، برایشان سخت بود. پمپئو و اندیشکده ساختگی دفاع از دموکراسی چه حرف‌هایی را می‌زدند. می‌گفتند اگر فشار حداکثری نتوانست، اما کرونا ایران را از پا در می‌آورد؛ فراموش نمی‌شود مجرم و ظالم کیست. همین مردم در دورترین نقاط هزینه این ظلم آشکار را دادند. امروز آیا دولت بایدن تفاوتی با ترامپ داشته است؟

وی ادامه داد: نه ما فراموش می‌کنیم و نه اهداف خود را کنار می‌گذاریم. احیای مجدد برجام در چارچوب منافع مردم است. اگر تمام تحریم‌های موثر برداشته شود ایران همه اقداماتی که در کاهش تعهداتش ذیل برجام داشته متوقف می‌کند آن‌ها اقدامات جبرانی بوده و همه برگشت پذیر بودند و ما می‌توانیم به روز صفر برگردیم.

خطیب‌زاده درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان در پایان هفته گفت: این سفر دو ایستگاه توقف دارد. تشکیل دولت در لبنان خواسته دیرینه ما بود و برای تبریک تشکیل دولت به مقامات و مردم لبنان و برای رایزنی با مقامات لبنان این سفر انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از سیاسی کردن سفر وزیر خارجه ارمنستان به ایران پرهیز شود چراکه اقدامات ما ضامن ثبات و صلح منطقه است.

سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران؛ درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران گفت: از سیاسی کردن اینگونه سفرها باید پرهیز کرد و تمامی اقدامات ما به عنوان کشوری که لنگرگاه ثبات منطقه است و خودش را ضامن ثبات و صلح منطقه می‌داند، انجام می‌دهیم. اگر تذکری به برخی کشورها می‌دهیم برای این است که مبنای سوءاستفاده‌ای نشود که بعدا خود این کشورها متضرر شوند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان مذاکرات وین اظهار داشت: آن‌چه به عنوان «بزودی» گفته شده یعنی به محض این‌که فرآیند مرور گفتگوهای انجام شده در وین به پایان برسد.

وی ادامه داد: دولت جدید دو فرآیند و پروسه مرور را آغاز کرد یکی در خصوص اصل مذاکرات وین بود که آقای رئیسی و وزیر خارجه اعلام کردند که قطعا گفتگوها در وین از سر گرفته خواهد شد و یک فرآیند بررسی دیگر آغاز شد و بی وقفه و در سطوح کارشناسی و همچنین در سطوح تصمیم گیران ادامه یافت که تمام نشده و به محض تمام شدن یک ساعت وقت را تلف نخواهیم کرد. البته بعید می‌دانم به ۹۰ روزی برسد که دولت بایدن به وین آمد. فکر نمی‌کنم به اندازه ۹۰ روز باشد.

وی در خصوص اینکه از کجا گفتگوهای وین آغاز خواهد شد، اظهار داشت: تیم اجرایی هسته‌ای تغییر کرده و مذاکره کنندگان با توجه به برخی تغییرات نگاه‌هایی را خواهند داشت که در اولین جلسه در وین گفتگو خواهد شد. ما از فضای عمومی نه پیام می‌گیریم و نه می‌فرستیم.

وی ادامه داد: آن‌چه امیرعبداللهیان گفت براساس یک منطق بود و این‌که هر چه می‌گوییم براساس عمل است. ایشان برای مثال گفت پول‌های ایران و اعانه کسی نیست و این پول‌ها می‌توانست برگردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.