◄ توصیه های مهم نگهداری سازه های مهم در راه های کشور
مهم ترین وظیفه این سازمان راهداری و نگهداری از راه و ابنیه های موجود در آن است و یکی از این سازه های بسیار پر اهمیت در راه های شریانی کشور پل های بزرگ در آن می باشد.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سازمانی 2 وظیفه ای است و لازم است به هر 2 وجه از وجوه تکالیفی خود توجه نماید.
مهم ترین وظیفه این سازمان راهداری و نگهداری از راه و ابنیه های موجود در آن است و یکی از این سازه های بسیار پر اهمیت در راه های شریانی کشور پل های بزرگ در آن می باشد.
برنامه های ارزیابی از پل های بزرگ شامل:
• بازدیدهای دوره ای و فصلی
• نشانه گذاری در محل های آسیب دیده
• استفاده از متدولوژی بروز جهت ارزیابی باربری و خستگی در این سازه ها
• تعمیر و بهسازی تکیه گاه های این پل ها در محل کوله ها و سرستون ها
• ترمیم و پاکسازی درزهای انبساط و زوئن ها
• بازدید و ترمیم نئوپرنها
• دراواسیون بستر پل ها حداقل سالی یک بار
• بازگشایی آب چکان های تابلیه به صورت دوره ای یا فصلی
• سندبلاست و رنگ آمیزی پل های فلزی بر اساس استانداردSA3
• بهسازی اعضای باربر بر اساس تقویت FRP
• بازسازی و تقویت اعضای قائم و افقی نرده پل ها
• بهسازی روکش آسفالتی با تراش آسفالت موجود و لایه کم ضخامت روکشی جدید
• تحلیل ترک های سازه ای در محل ستون ها، تیرها و...
• ترمیم محل ترک ها با استفاده از تحلیل سازه ای و سپس از تقویت کننده های نظیر FRP، چسب های اپوکسی، رزین های سازه ای و...
امیدوارم این توصیه ها در اولویت برنامه های ادارات کل راهداری و حمل و نقل کشور جهت صیانت از این سازه های مهم قرار گیرد.
* کارشناس راهداری
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.