| کد خبر: 235652 |

ضوابط استاندارد خودروهای صادراتی به عراق نهایی شد

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ضوابط استاندارد خودروهای صادراتی به عراق د رجریان سفر به این کشور و مذاکره با مسئولان مربوطه نهایی شد.

تین نیوز

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ضوابط استاندارد خودروهای صادراتی به عراق د رجریان سفر به این کشور و مذاکره با مسئولان مربوطه نهایی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، غلامرضا شریعتی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: هفته گذشته در سفری که به عراق داشتم در رابطه با تفاهمنامه‌ای که از قبل با عراق در حوزه استاندارد منعقد کرده بودیم، صحبت و قرار شد در حوزه آموزش و پژوهش، معادل‌سازی و هماهنگی در استانداردها بخصوص در حوزه صادرات و ایجاد اشتراکاتی برای صادرات جهت حل اختلاف‌نظرها انجام شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: همچنین عراقی‌ها تصمیم گرفته بودند که از یکم اکتبر از ایران دیگر خودرو و میلگردی وارد نکنند که ما اعلام کردیم فقط در صورتی میلگرد با کیفیت پایین‌تر صادر می‌شود که تجار عراقی خواستار خرید آن باشند و همچنین اقلیم کردستان اجازه می‌دهد که همه این کالاها به شرط عدم توزیع در اقلیم، وارد عراق شود و فقط حق گمرکی می‌گیرد. ما به طرف عراقی اعلام کردیم که باید یک وحدت رویه‌ای ایجاد شود.

وی افزود: با توجه به اینکه استاندارد میلگرد در کشور ما بر اساس سه استاندارد BS، استاندارد آمریکا و ایزو است، ارزیابی کیفیت میلگرد برای طرف عراقی سخت بود و اعلام کردند که این استانداردها باید به صورت جداجدا روی کالا اعمال شود. در این راستا ما از طرف عراقی دو ماه فرصت گرفتیم که این موضوع را به نوردکاران و فولادسازان ایرانی اطلاع دهیم تا برای صادرات به عراق، از یکی از این سه استاندارد پیروی کنند.

شریعتی گفت: همچنین در حوزه خودرو نیز چه خودروهایی که از ایران وارد عراق می‌شوند و چه خودروهایی که در کارخانه ایران‌خودرو در عراق مونتاژ می‌شوند، بحث‌هایی در مورد استانداردهای ۸۵ گانه اروپا از طرف عراقی مطرح شد. عراقی‌ها اعتقاد داشتند که باید استانداردهای حوزه خلیج‌فارس روی خودرو اعمال شود اما ما این موضوع را نپذیرفتیم زیرا استانداردهای اروپا به‌روزتر بوده و روی مسائل ایمنی و آلایندگی تمرکز دارد. طرف عراقی پذیرفت که در صورت تائید خودروی ساخته شده بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه اروپا، خودروهای ما را وارد یا مونتاژ کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: همچنین طرف عراقی خواستار این بود که خودروهای مونتاژ شده در عراق «وین‌نامبر» داشته باشد، Made in Iraq روی خودرو حک شود و استاندارد ایران نیز خودروی مونتاژ شده را تائید کند که ما این سه مورد را پذیرفتیم. در نهایت صورتجلسه نوشته، به سفارتخانه ارسال شد و پس از تائید، به امضای طرفین خواهد رسید.

وی گفت: همچنین ایران‌خودرو ۱۴۰۰ قطعه را بر اساس قاعده قبلی به عراق ارسال کرده بود که طرف عراقی خواستار عودت این قطعات بود اما با رایزنی‌هایی که انجام دادیم، مقرر شد ایران‌خودرو، وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد عراق مسئله کیفیت این ۱۴۰۰ قطعه را تائید و تعیین تکلیف کند تا مجدد به ایران عودت نشود.

شریعتی افزود: با توجه به تغییر دائم قوانین در ایران و اعمال تحریم‌های مختلف، صادرات خودرو عدد قابل توجهی نیست. ازاین‌رو خودروسازی‌های ما تأکید داشتند که نباید بازار عراق از بین برود اما مسئله جالب این بود که نوردکاران ما از موضوع عودت میلگردها خبر نداشتند و ما پس از ورود به عراق متوجه به این موضوع شدیم.

شریعتی در مورد اعمال استاندارد ۸۵ گانه روی خودروهای داخلی گفت: ما با مذاکراتی که با خودروسازی‌های ایرانی داشتیم، از آنها تعهد گرفتیم که روند رفتاری متفاوتی داشته باشند و فقط به استانداردهای ۸۵ گانه اکتفا نکنند البته نتیجه این مذاکرات طی یکی دو سال آینده خود را نشان می‌دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.