| کد خبر: 235626 |

تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی

تأسیس و راه‌اندازی ۶ هنرستان ریلی در ۶ استان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از تأسیس و راه اندازی ۶ هنرستان ریلی در ۶ استان کشور خبر داد.

تین نیوز

علیرضا کمرئی در جمع مدیران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به سیاست های کشور و نظام آموزشی در لزوم توسعه «آموزش های مهارتی» گفت: شرایط کشور ایجاب می کند برنامه های توسعه آموزش های مهارتی، مورد حمایت و پشتیبانی جدی همه دستگاه های اجرایی کشور قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کمرئی با اشاره به این که ازمجموع ۱۱۲ هزار مدرسه، تعداد ۷ هزار باب هنرستان، در بخش دولتی و غیردولتی فعالند، افزود: رویکردهایی در نظام آموزش عمومی در ۳ بستر پیگیری می شود؛ نخست هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش که مستقیماً توسط وزارت آموزش و پرورش اداره می شود و همه منابع اعم از فضا، تجهیزات و نیروی انسانی به عهده وزارت آموزش ­و ­پرورش است. دوم روش آموزشی که در آن هنرجویان، آموزش های مهارتی را در محیط واقعی کار و در مؤسسات و مراکز صنعتی و تولیدی فرا می گیرند و در واقع نوعی برون سپاری آموزش است و رویکرد سوم، آموزش های مهارتی با کمک دستگاه های دولتی و در قالب اساسنامه مدارس وابسته است که تأسیس و راه اندازی «هنرستان های ریلی» در قالب هنرستان های وابسته، معنا پیدا می کند و بخش مهارتی آموزش ها مستقیماً از طریق اساتیدی از دستگاه متولی استاندارد که دارای صلاحیت های حرفه ای کافی در رشته هستند؛ آموزش داده می شود.

 معاون آموزش متوسطه وزیر افزود:  راه اندازی ۶ هنرستان ریلی در امتداد تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت راه و شهرسازی در اسفند ۹۹ شکل گرفته و خوشبختانه با پیگیری شرکت راه آهن و معاونت آموزش متوسطه به فوریت کارگروه های تخصصی برای تعریف استانداردها در سه رشته تشکیل شد و در شهریورماه ۱۴۰۰، ۶ استاندارد مربوط به دو رشته نهایی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید و در سریع ترین زمان ممکن با همکاری دو جانبه در سطح استان ها ۶ هنرستان برای اولین بار در صنعت حمل و نقل ریلی، پا به عرصه نظام آموزشی گذاشت.

کمرئی گفت: امیدواریم با تأسیس این ۶ هنرستان، زمینه مؤثر در توسعه نیروی انسانی فراهم آمده باشد تا تربیت یافتگان این حوزه ضمن برخورداری از صلاحیت های حرفه ای مورد انتظار، آشنایی لازم را با فرهنگ سازمانی این بخش کسب کرده و تعلق حرفه ای آن ها قبل از ورود به عرصه شغلی شکل گیرد.

وی افزود: در صورتی که هنرستان ها در تربیت نیروی انسانی موفق عمل کنند؛ صنعت حمل و نقل ریلی از نیروی انسانی قابل توسعه تری برخوردار می گردد و علاوه بر آن خزانه صنعت ریلی کشور از حیث نیروی انسانی شایسته برای اشتغال، در آینده غنی تر خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش، شایان ذکر است؛ در دو سال گذشته هنرستان های وابسته در وزارت جهاد کشاورزی از ۸ هنرستان به ۴۰ هنرستان و فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۳۳ هنرستان به ۵۳ هنرستان و در وزارت بهداشت و درمان از ۲۲ هنرستان به ۲۷ هنرستان افزایش یافته است . که این امر بیانگر توسعه فرصت های همکاری دوجانبه بین دستگاه ها برای همکاری در توسعه آموزش های مهارتی می باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.