| کد خبر: 235455 |

نکات نگهداری و تعمیرات خودرو در فصل سرما

برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات خودرو برای فصل سرما یکی از الزامات در واحدهای نقلیه است.

تین نیوز

برای سازمان هایی که ناوگان خود را به ردیاب خودرو و سامانه مدیریت ناوگان خودرویی تجهیز کرده اند، این فرآیند قابل پیش بینی و آسان خواهد بود. اینجاست که مدیریت مدرن می تواند جایگزین مدیریت سنتی شود و فرآیندهای زمان بر نگهداری و تعمیرات سنتی خودرو را سرعت بخشد. در این متن تلاش ما بر این است که تأثیرات مثبت ماژول نگهداری و تعمیرات بر پیاده سازی فرآیندهای پیشگیرانه در سازمان ها را بررسی کنیم.

به گزارش تین نیوز ، حتی اگر در سازمانتان بهترین خودروها را نیز خریده باشید، باز هم قطعات مصرفی آن ها عمر مشخصی دارند و بعد از گذشت زمان، نیاز به تعویض خواهند داشت. در روش های سنتی برای هر یک از این قطعات، یک زمان استاندارد تعیین شده است.

زمان استاندارد سرویس خودرو

جدول فوق نشان دهنده زمان استاندارد برای تعویض هر یک از قطعات خودرو است. در روش های سنتی کلیه این اعداد در ذهن رانندگان و یا گوشه ای از یک دفترچه نوشته می شود و از راننده خواسته می شود که زمان تعویض قطعات و سرویس های خودرو را هیچ گاه فراموش نکند. اما آیا این ممکن است؟ حالا مجموعه ای از ناوگان خودرویی را در نظر بگیرید که هر کدام بسته به نوع خودرو، زمان تعویض قطعات و سرویس متفاوتی خواهند داشت و همچنین هیچ دو خودرویی تاریخ سرویس یکسانی ندارند. روند دشوار شد؟ کاملا درست است. مدیریت نگهداری و تعمیرات تعداد زیادی خودرو به صورت همزمان، فرآیند بسیار طاقت فرسایی خواهد بود.

در نتیجه، نقطه ضعف روش های سنتی این است که علاوه بر اینکه فرآیندهایی زمان بر هستند، میزان خطا در آن ها بسیار چشمگیر است. به دلیل محور بودن عامل انسانی در فرآیند فوق، به فراموشی سپردن سرویس پیش از خراب شدن خودرو بسیار محتمل است. پس آنچه رخ خواهد داد خرابی خودرو به دلیل عدم نگهداری و تعمیرات به موقع است که هزینه زیادی را برای سازمان ایجاد می کند. حال در این میان، با فرا رسیدن فصل سرما و نیاز ناوگان به آماده شدن جهت ورود به این فصل، مشکلات چندین برابر می شود. ناوگان خودرویی بدون در نظر گرفتن تغییرات فصلی، روند خود را طی می کنند. در حالیکه باید پیش از سرد شدن هوا آن ها را به دقت سرویس کرد.

پیش از فرا رسیدن فصل سرما ناوگان خود را چک کنید

استفاده از روغن موتور مرغوب و متناسب با خودرو، یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح است. البته بهتر است با تغییر فصل، روغن موتور خودرو را نیز تعویض کنید. اصل و پایه نگهداری و تعمیرات خودرو، تعویض پیشگیرانه قطعات و مواد مصرفی خودرو است. باتری یکی از بخش های خودرو است که هنگام کاهش دمای هوا احتمالا بیش از هر بخش یا قطعه دیگری دچار مشکل می شود؛ بنابراین به مراقبت بیشتری نیاز دارد. در دمای صفر درجه، باتری تقریبا نیمی از قدرت خود را برای استارت خودرو از دست می دهد. در نتیجه پیش از رسیدن فصل سرما از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید.

همان طور که می دانید، حجم باد داخل تایر با تغییر فصل کم و زیاد می شود. برای اینکه باد تایر های خودروی شما همیشه در وضع مناسبی قرار داشته باشد، باید تنظیم باد خودرو را به صورت دوره ای انجام دهید. پس پیش از هر چیز توصیه اکید ما به شما این است که باد تایر خودرو را متناسب با فصل سرما تنظیم کنید. یکی از ابتدایی ترین کار هایی که به عنوان دارندگان خودرو باید با شروع فصل سرما انجام بدهید، این است که از ضد یخ برای رادیاتور خودرو استفاده کنید. همچنین برای بالابردن کارایی آن، بهتر است هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را کاملا تعویض کنید. پس اگر مدت زیادی است که از محتویات رادیاتور خودروی خود بی خبرید، بهتر است همین الان فکری به حال آن کنید.

چراغ ها یکی از مهم ترین بخش های خودرو هستند. چنانچه چراغ ها وظیفه خود را به خوبی ایفا نکنند، می تواند باعث حوادث ناگوار شود. چراغ ها باید به نحوی تنظیم شود که دید مناسبی را در شب تأمین کند. تصور کنید به دلیل روشنایی کم یا تنظیم نادرست چراغ ها ناگهان با سطحی یخ زده مواجه شوید، در این صورت فرصتی برای واکنش مناسب ندارید و ممکن است کنترل خودرو به کاری دشوار بدل شود. برف پاک کن ها اگرچه قطعاتی ساده هستند، اما نقشی بسیار حیاتی دارند. تصور کنید در یک روز برفی یا بارانی درحال رانندگی در پشت خودرویی سنگین هستید. برف پاک کن های شما باید بتواند برف و باران و همچنین قطرات ریز و البته آلوده رهاشده از خودروی جلویی را از روی شیشه جلو پاک کند. معمولا هر ٦ ماه یک بار باید برف پاکن ها با نمونه های جدید تعویض شود.

معاینه فنی خودرو پیش از رسیدن فصل سرما را از یاد نبرید

وقتی هوا سرد می شود، مایعات درون موتور خودرو فشرده می شوند، بنابراین ممکن است به خوبی در قسمت های مختلف گردش نکند. پس قبل از زمستان تک تک مایعات را چک کنید. مجموعه ترمز یکی از حیاتی ترین سیستم های خودرو است. ایراد های کوچک در این مجموعه شاید در روز های آفتابی و جاده های خشک خود را نشان ندهد. اما در روز های برفی و مسیر های لغزنده می تواند باعث حادثه ای ناگوار برای شما شود.

نگهداری و تعمیرات خودرو به روش های سنتی، دیگر کارساز نیست و اصطلاح جدید با عنوان نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده مورد توجه قرار گرفته است. نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده خودرو شامل اقدامات احتیاطی لازم برای جلوگیری از وقوع حوادث یا خرابی تجهیزات قبل از وقوع آنهاست. این نوع از برنامه ریزی برای فصل سرما بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان فصل گرما باید تغییرات مورد نیاز برای ورود به فصل سرما را اعمال کرد. چرا که ناوگان خودرویی در ۶ ماه دوم سال، عملکردی متفاوت نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال خواهند داشت. به عنوان مثال، پیش از ورود به این ۶ ماه، باید باد لاستیک ناوگان خودرویی و وضعیت سرویس‌ها را بررسی کرد تا با شروع فصل سرما، مشکلات نمایان نشود. در روش‌های نوین باید ناوگان خودرویی را به ردیاب خودرو تجهیز کرد. ردیاب خودرو، یک ثبت کننده‌ی داده است که امکان اتخاذ تصمیمات پیش‌بینی شده را برای مدیران سازمانی فراهم می‌کند.

انواع نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده برای زمستان

نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده خودرو تنها یک اصطلاح نیست. دراین مقاله ما ۲ روش نگهداری و تعمیرات خودرو را معرفی می کنیم.

تعمیر و نگهداری خودرو در زمستان

۱. نگهداری و تعمیرات خودرو مبتنی بر زمان

ایجاد یک برنامه نگهداری و تعمیرات خودرو به صورت ماهانه یا سالانه برای بازرسی و تمیز کردن تجهیزات بسیار مفید است. باید به خاطر داشته باشید که ضروری ترین تجهیزات باید به طور مرتب بررسی شوند تا بهترین عملکرد ناوگان خودرویی پیاده سازی شود.

در این نوع از برنامه ریزی، برخی از سرویس های خودرو با در نظر گرفتن شش ماهه ی دوم سال، پیاده سازی می شود. مدیران نقلیه در انتهای تابستان، سرویس هایی را تعریف می کنند، زمان این سرویس ها را در سامانه مدیریت ناوگان و ماژول نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده وارد می کنند، سیستم پیش از رسیدن زمان سرویس ها به مدیران هشدار داده و اینگونه بر اساس زمان تعیین شده، سرویس ها یادآوری شده و هیچ آلارمی فراموش نمی شود.

۲. نگهداری و تعمیرات خودرو مبتنی بر میزان استفاده

اگر کسب و کار شما هر روز از ماشین آلات یا تجهیزات خاصی استفاده می کند، ایده خوبی است که میزان کارکرد خودرو را ردیابی کنید. برای سیستماتیک کردن این فرآیند، خودرو را به ردیاب خودرویی تجهیز می کنند. به عنوان مثال: زمان تعویض روغن موتور، بر اساس میزان کارکرد خودرو تعیین می شود. برای دریافت هشدار پیش از رسیدن زمان تعویض روغن می توانید میزان دقیق کیلومتری که روغن باید تعویض شود را در سامانه تعریف کنید. میزان دقیق مسافت پیموده شده به وسیله ردیاب خودرو به صورت اتومات ثبت شده و پیش از رسیدن زمان سرویس، هشدار ارسال می شود.

مزایای نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده در سلامت خودرو در فصل سرما

یکی از بارزترین مزایای اجرای مراقبت های پیش بینی شده این است که پیش از وقوع مشکل از آن آگاهی پیدا می کنید. قطعا هزینه های سازمانی شما به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

  • نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده باعث کاهش مدت زمان خواب خودرو و تعطیلی مشاغل به دلیل خرابی غیرمنتظره ناوگان خودرویی می شود.
  • نگهداری و تعمیرات خودرو با استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان عمر تجهیزات خودرویی را افزایش می دهد. در نتیجه، هزینه های سازمانی کاهش می یابد.

نمودار تعمیرات و نگهداری پیش بینی شده

نمودار تعمیرات و نگهداری پیش بینی شده

 

با توجه به زمان اقدامات برای نگهداری و تعمیرات خودرو می توان آن را به سه بخش اصلی تقسیم کرد.

  •     اگر نگهداری و تعمیرات به صورت پیشگیرانه صورت گیرد، هزینه تعمیرات در کمترین حالت ممکن قرار دارد. با این حال، هزینه جلوگیری از خرابی در اوج خود قرار می گیرد. چراکه برای مواردی هزینه می شود که ممکن است هیچ گاه رخ ندهد. پس به طور کلی هزینه کل در کمترین حالت نخواهد بود.
  •     اگر نگهداری و تعمیرات به صورت پیش بینی رخ دادهای آینده صورت گیرد، علی رغم اینکه هزینه تعمیرات به صورت صعودی ممکن است بالا رود، اما هزینه جلوگیری از اتفاقات به صورت نزولی کاهش پیدا می کند. یک نقطه در این ناحیه با عنوان حالت مطلوب وجود دارد. جایی که هزینه جلوگیری و هزینه تعمیرات با هم مساوی است. در این موقعیت، هزینه کل در کمترین حالت ممکن است.
  •     در حالت سوم نیز همانطور که در نمودار مشاهده می کنید بیشترین هزینه به سازمان تحمیل می شود. درست است که در نقطه هزینه جلوگیری وجود ندارد، اما هزینه تعمیرات رخ دادهای اتفاق افتاده، بیشترین است.

 

نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده باعث می شود تمام تجهیزات و کارکنان فقط در ساعات برنامه ریزی شده کار کنند و نیازی به پرداخت اضافه کار به دلیل خرابی غیرمنتظره ماشین آلات و غیره نیست. همینطور نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده، خطرات بالقوه کارکنان و مشتریان را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در نتیجه خطر پرهزینه دعاوی حقوقی و خدمات کارگران دیگر وجود نخواهد داشت.

در نهایت

برای جلوگیری از خطرات ناشی از فصل سرما، پیاده سازی نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده الزامی است. ابزار پیاده سازی این مفهوم، سامانه مدیریت ناوگان، ماژول نگهداری و تعمیرات پیش بینی شده و ردیاب خودرویی است. شما باید از بهترین ردیاب خودرویی متناسب با نیازهای سازمانی خود و جدیدترین ردیاب خودرو در صورت نیاز به دیاگ از راه دور خودرو، استفاده کنید. همه این موارد بستگی به نیاز و عملکرد سازمان شما دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.