| کد خبر: 235431 |

گره بیمه تاکسیرانان اراکی باز می‌شود؟

این روزها تاکسیرانان دل پرغصه‌ای دارند و وقتی به سراغشان می‌رویم هر کدام از مشکلات لاینحل شان می گویند که سالهاست بر زمین مانده است از فرسودگی خودروهایشان تا مشکلات اقتصادی، کرونا و از همه مهمتر نداشتن بیمه ...

تین نیوز

موضوع بیمه تاکسیرانان سالهاست که در پیچ و خم اداری گرفتار شده است؛ در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۶ تاکسیرانان نیز مشمول بیمه تأمین اجتماعی شدند، البته اجرای این امر بر عهده سازمان تأمین اجتماعی گذاشته و مقرر شد اعتبار آن از محل هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود، که به دلیل کافی نبودن منابع، اعتبار آن پرداخت نشد و هم اکنون ۵۰ درصد از تاکسیرانان بیمه نیستند. اخیراً خبرهای جدیدی از بازگشایی روند بیمه تاکسیرانان به گوش رسیده که تمامی این خبرها تنها به پالایش و شناسایی لیست تاکسیرانان مختوم می‌شود و همچنان خبری از بیمه تاکسیرانانی که با مشکلات زیادی روبرو هستند، نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، تقی مرادی یک از رانندگان شهر اراک که از ابتدای شیوع کرونا در سال ۹۸ تاکنون بسیاری از همکارانش دچار کرونا شده و چند تن از آنان فوت شده‌اند، می‌گوید: "خود من چند ماه پیش درگیر بیماری کرونا شدم و از این رو چند ماهی نتوانستم کار کنم و هیچ درآمدی نداشتم، با این حال نزدیک دو میلیون تومان هم هزینه درمان خودم و همسرم شد. بیمه نیستم و تأمین هزینه‌ها برایم خیلی سخت است. مگر درآمد یک راننده چقدر است که به هزینه‌های سوخت و تعمیر ماشین هزینه بیمه هم اضافه شود. "

صادق براتی از دیگر رانندگان تاکسی اراک هم از مشکلات بیمه رانندگان تاکسی هم می‌گوید: " چند سالی است که تاکسیرانی اسم مرا برای بیمه در لیست رد کرده، اما هنوز خبری نیست، هر هفته پیگیری می‌کنم، اما تأثیری نداشته است. "

اسامی رانندگان اراکی برای اتحادیه تاکسیرانی ارسال شده است

محمدرضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری، لیست رانندگانی را که مشمول قوانین بیمه می‌شدند به اتحادیه تاکسیرانی ارسال کرده است که این اتحادیه نیز لیست اسامی را به ستاد حمل و نقل و سوخت و از آنجا به سازمان تأمین اجتماعی ارائه داده است.

وی تصریح می‌کند: این سازمان از ابتدای سال ۹۶ به بعد هیچ کد بیمه‌ای را برای هیچ‌یک از رانندگان تاکسی و اتوبوس و شاغلان در حمل و نقل عمومی ایجاد نکرده است. دلیل آن هم بدهی بالای دولت به تأمین اجتماعی عنوان شده است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: به دنبال این اتفاق مقرر شد اسامی تاکسیرانان جدید برای جایگزینی با تاکسیرانانی که بازنشسته شده یا به هر دلیل دیگری از بیمه استفاده نمی‌کنند، شناسایی شود و سامانه‌ای برای ثبت این افراد در بیمه تأمین اجتماعی معرفی شود که تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و هیچ سامانه‌ای معرفی نشده است.

پذیرشی برای بیمه رانندگان تاکسی نداریم

عبداللطیف کریمی، رئیس اداره نام نویسی و حساب‌های انفرادی بیمه تأمین اجتماعی استان مرکزی نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فعلاً در حال حاضر بیمه تأمین اجتماعی پذیرشی برای رانندگان تاکسی ندارد و رانندگان باید ۳۰ درصد حق بیمه‌اش را شخصاً پرداخت کند. پیش از هدفمندی یارانه‌ها، حق بیمه رانندگان در بودجه سالیانه پیش بینی می‌شد، اما در سال‌های اخیر هزینه بیمه تاکسیرانان و قالیبافان در بودجه پیش‌بینی نشده و به این علت هیچ گونه اقدامی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: اما ظاهراً در بودجه سال جاری این مسئله پیش بینی شده است، اما با توجه به تغییراتی که در مدیریت بیمه در حال انجام است، تا کنون ابلاغی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم، اما بیمه تاکسیران‌های بازنشسته یا منفک شده از سازمان از سال ۹۵ تاکنون مخدومه شده تا رانندگانی که بیمه نشده‌اند جایگزین آن شوند.

رئیس اداره نام نویسی و حساب‌های انفرادی بیمه تأمین اجتماعی استان مرکزی تصریح می‌کند: به استثنا این مورد نیز مقرر شده سهمیه‌ای به بیمه تأمین اجتماعی استان‌ها، برای این موضوع تعلق گیرد. فعلاً در مرحله شناسایی و پالایش افراد هستیم و هنوز به مرحله دریافت سهمیه نرسیده‌ایم، به محض اینکه لیست اسامی تکمیل شود به سازمان تأمین اجتماعی کل کشور در تهران ارائه خواهد شد تا با گرفتن مجوز تاکسیرانان شهر را بیمه کرد.

کریمی توضیح می‌دهد: به طور کلی هر بیمه شده‌ای باید ۳۰ درصد حق بیمه را پرداخت کند، که سه درصد از آن از سوی دولت پرداخت می‌شود، هفت درصد از میزان باقی مانده توسط کارگر و ۲۰ درصد آن توسط کارفرما پرداخت خواهد شد، تاکسیرانان و رانندگان نیز ۱۵ و نیم درصد از کل حق بیمه خود را باید شخصاً پرداخت کنند و ۱۵ درصد آن نیز توسط دولت پرداخت خواهد شد، که مقرر شده بود سالیانه دولت این ۱۵ درصد را از محل صرفه‌جویی در یارانه‌ها پرداخت کند که این مهم در سال‌های اخیر به انجام نرسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.