| کد خبر: 235038 |

بابک احمدی: حمل و نقل ریلی در ایران یتیم است

در جاده سوخت ارزان‌ قیمت در اختیار ناوگان قرار می‌دهیم و تقریبا کلیه هزینه های نگهداری و بهره برداری از راه ها را و ... توسط دولت پرداخت می شود. در مقابل اجازه استفاده از مزیت کاهش مصرف سوخت در اختیار بخش ریلی مسافری قرار نمی‌گیرد.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل‌ و نقل ریلی با بیان این‌که حمل‌ و نقل ریلی کشور یتیم است، گفت: برای بخش ریلی مسافری هیچ نسخه منسجمی نوشته نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بابک احمدی با اشاره به حمل‌ و نقل ریلی مسافری، اظهار کرد: این بخش مانند فرزند یتیمی است که پدر و مادر دارد؛ نه پدر آن را می‌خواهد و نه مادر. نه در خانه جایگاهی دارد و نه می‌توانیم آن را به یک یتیم خانه بفرستیم که نگهداری شود.

وی با بیان این‌که اقتصاد این بخش مریض است، افزود: از طرفی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقبالی به بازگشت آن به بدنه دولت ندارد و از یک طرف اقتصاد این بخش به نوعی طراحی نشده که سرمایه های بخش خصوصی را جهت توسعه جذب کند. ضمن این‌که زمینه رقابت حمل و نقل ریلی مسافری با حمل‌ و نقل جاده‌ای فراهم نشده است. در جاده سوخت ارزان‌ قیمت در اختیار ناوگان قرار می‌دهیم و تقریبا کلیه هزینه های نگهداری و بهره برداری از راه ها را و ... توسط دولت پرداخت می شود. در مقابل اجازه استفاده از مزیت کاهش مصرف سوخت در اختیار بخش ریلی مسافری قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

تضعیف حمل و نقل ریلی مسافری با نظام تعرفه گذاری نادرست

کارشناس حمل‌ و نقل ریلی با یادآوری این‌که لکوموتیو در اختیار شرکت‌ های ریلی قرار می‌ گیرد و در مقابل بخشی از هزینه های نگهداری و راه بری لوکوموتیو مسافری در مقیاس اقتصاد ریلی مسافری عددی گزاف است دریافت می شود تصریح کرد: گفته می‌شود که بخش ریلی خصوصی شده و دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کند. طی 10 سال اخیر هیچ سرمایه‌ گذاری جدی در حمل‌ و نقل ریلی کشور صورت نگرفته است، چه دولتی و چه خصوصی. حتی در سطح نوسازی و بهسازی ناوگان موجود سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

احمدی با تاکید بر این‌که مسئولیت مدیریت این بخش برعهده راه‌ آهن است، گفت: امروز به نقطه‌ ای رسیده‌ایم که حمل‌ و نقل ریلی مسافری اقتصادی نیست و سرمایه‌ گذار بخش خصوصی هم در این شرایط برای سرمایه گذاری جدید ورود نمی کند. هر سرمایه‌گذار برای انتفاع مالی وارد یک کسب و کار می شود؛ حالا این سرمایه‌گذار چه دولت باشد چه بخش خصوصی. وقتی حمل‌ و نقل ریلی اقتصادی نیست چه انتظاری برای ورود سرمایه گذاران جدید داریم؟

وی با بیان این‌ که هیچ کس حاضر نیست بگوید در مسیر خصوصی سازی حمل و نقل مسافری اشتباه کرده‌ام، اضافه کرد: در مسیر اشتباه هرچه جلو برویم از هدف دور می‌شویم،‌ ما سر خودمان را گرم می‌ کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل‌ و نقل ریلی با طرح این پرسش که کدام شرکت ریلی انگیزه وارد کردن 50 واگن را به شبکه ریلی دارد، تصریح کرد: یک فردی می‌گفت اگر حمل‌ و نقل ریلی خوب نیست چرا شرکت‌ ها آن را رها نمی‌ کنند و بروند. مگر واگن، پراید است که آنرا در روزنامه آگهی کنیم و بفروشیم.

احمدی با اشاره به نارضایتی شرکت‌ های ریلی از وضعیت موجود، افزود: کمترین حمایت از این شرکت‌ ها شده با وجود این‌که در وزارت راه و شهرسازی تلاش فراوانی برای این کار انجام شده است لکن کمتر از این نتیجه به دست آمده است.  اگر تصمیم عاجلی برای این بخش اتخاذ نشود طی 6 تا 7 سال به نقطه اضمحلال کامل حمل‌ و نقل ریلی در کشور خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: سریع‌ ترین راه این است که دولت از قیمت‌ گذاری دستوری خارج شود و صرفا برای مسافر قشر ضعیف یارانه در نظر گرفته شود.

معاون سابق راه‌ آهن با انتقاد به کج‌ سلیقگی و فرار از شفافیت برخی از مدیران، گفت: دولت باید تکلیف خودش را بخش ریلی مسافری مشخص کند؛ یا بپذیرد که یارانه بدهد و به هزینه‌ های تحمیلی به این بخش متعهد باشد یا دست از اعمال سیستم قیمت گذاری دستوری بردارد. باید یک تصمیم در این زمینه اتخاذ شود ما در بی تصمیم‌ به سر می‌ بریم. پس از واگذاری شرکت رجا در سال 88 برای بخش ریلی مسافری هیچ نسخه منسجمی اتخاذ نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.