| کد خبر: 234904 |

نیم قرن با اقتصاد ایران

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات21 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:دولت به دامداران و مرغداران با سفته جو می‌فروشد

تین نیوز
تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران»، تهیه شده توسط اقتصاد نیوز، اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.
سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 شهریور 1351؛ دولت به دامداران و مرغداران با سفته جو می‌فروشد

علوفه موردنیاز دامداران و دامپروران کشور در مقابل تضمین نامه بانکی یا امضای سفته با قیمت ارزن در اختیار دامداران و دامپروران کشور قرار می‌گیرد.

منصور روحانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی به صندوق عمران مراتع وابسته به این وزارتخانه دستور داد که در اجرای این هدف «جو» موجود در انبارها و سیلوهای کشور را خریداری کند.

براساس قراردادهایی که بین دامپروران از یک طرف و صندوق عمران مراتع از طرف دیگر منعقد شده است، هر یک از دامداران که احتیاج به جو داشته باشند، می‌توانند تحت شرایطی که در نظر گرفته شده است جو موردنیاز را در مقابل سفته یا تضمین بانکی از صندوق عمران مراتع دریافت کرده و وجه آن را در اول فروردین‌ماه سال آینده پرداخت کنند.

به موجب این شرایط دامدارانی که با سازمان شیر کشور قرارداد دارد، می‌توانند در مقابل تحویل هر یک تن شیر سالم 200 تن جو به قیمت دولتی تحویل بگیرند.

صندوق عمران مراتع تاکنون براساس انعقاد قراردادهای موجود 34 هزار و 128 تن جو به همین طریق به دامپروران و دامداران کشور داده که بابت 6 ماه تا آخر سال از آن بهره‌ای دریافت نخواهد شد.

21 شهریور 1361؛ تا 3 سال آینده از واردات ورق‌های آهنی بی‌نیاز می‌شویم

دو تا سه سال آینده در زمینه مواد پتروشیمی، تهیه فلزات و ورق‌های آهنی از واردات بی‌نیاز خواهیم شد. برادر هاشمی، وزیر صنایع گفت: برنامه‌های ما به صنایع واسطه‌ای و مادر اختصاص دارد.

وی افزود: در وزارت صنایع ما اولویت را به صنایعی می‌دهیم که در درجه اول مواد اولیه‌اش در داخل کشور قابل‌تهیه باشد و همچنین صنایعی که بتوانند حلقه واسطه‌ای بین صنایع مصرفی کنونی و مواد اولیه اصلی باشند و این صنایع دو قسمت است. یکی صنایع بزرگ که با سرمایه‌گذاری‌های دولت تاسیس شده و دیگری صنایع کوچک که بخش خصوصی احداث کرده و به مرحله راه‌اندازی رسیده است.

هاشمی ادامه داد: وزارت صنایع که خود راسا با آن برخورد دارد، برنامه‌های دقیق‌تری ارائه کرده از جمله اینکه وزارت صنایع را به 7 معاونت تخصصی تقسیم کرده‌ایم که هر معاونت از نظر تشکیلاتی روی خودکفایی صنایع و روی برنامه‌ریزی و مهندسی و نوآوری به‌طور مشخص اقدام به کار خواهد کرد.

21 شهریور 1371؛ توافق مهم ایران و چین در بخش‌های اقتصادی و انتقال تکنولوژی

دومین دور مذاکرات روسای جمهوری ایران و چین در محل اقامت اکبر هاشمی رفسنجانی در پکن انجام شد.

«لی پنگ» نخست‌وزیر چین در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان گفت: ما آماده‌ایم در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در مورد احداث کارخانه سیمان و انتقال تکنولوژی و مشارکت در احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ایران همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی اهداف ایران در زمینه کاربرد انرژی هسته‌ای را صلح‌جویانه خواند و گفت: چین در زمینه طرح‌های مسالمت‌آمیز و صلح‌جویانه هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهد کرد.

نخست‌وزیر چین در این دیدار لزوم تماس‌های نزدیک‌تر مقامات بانکی چین و ایران را برای تامین اعتبارات اجرای طرح‌های زیربنایی در ایران یادآور شد.

هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار گفت: مشارکت متخصصان چین در طرح‌های بازسازی ایران ازجمله راه‌آهن، مترو، تاسیسات صنعتی و معدن و فلزات را یادآور شد و گفت: امیدوارم با تامین اعتبارات دوجانبه و بین‌المللی و نیز برقراری تعادل در مبادلات تجاری دو کشور در آینده از تجربیات یکدیگر بهره‌ بیشتری بگیریم.

رئیس‌جمهوری در مورد لغو قرارداد خرید نیروگاه هسته‌ای از آلمان نیز گفت: قرارداد ایران با آلمان در این مورد هنوز معتبر است و ما این مساله را تعقیب می‌کنیم.

وی ادامه داد: این قرارداد باید اجرا شود؛ زیرا ما برای آن سه میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم و به آسانی از آن دست برنمی‌داریم.

هاشمی رفسنجانی بیان کرد: نیروگاه هسته‌ای خریداری شده از چین به مراتب کوچک‌تر از نیروگاه هسته‌ای تحت قرارداد با آلمان است.

ظرفیت نیروگاه هسته‌ای سفارشی به آلمان 2400 مگاوات است درحالی‌که ظرفیت نیروگاه هسته‌ای سفارشی به چین 300 مگاوات است.

حقوق گمرکی واردات خودرو طی 6 سال به صفر می‌رسد

براساس لایحه‌ای که ازسوی هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، سیاست درازمدت صنعت خودرو درکشور تعیین می‌شود.

هادی نژادحسینیان افزود: در گذشته شرایط ورود انواع خودرو در کشور سالانه و به‌طور مقطعی تعیین می‌شد، ولی در آینده با تغییر شرایط سیاست ثابتی برای خودروسازی اعمال می‌شود.

وی توضیح داد: در لایحه جدید از طریق اعمال ضرائب سود بازرگانی و حقوقی گمرکی و مالیات بر روی واردات انواع خودرو، حمایت لازم از صنعت خودرو در کشور به عمل خواهد آمد.

در این لایحه همچنین ضرایب حمایتی سال به سال کمتر شده و در مدت 6 سال صنعتگران داخلی خواهند توانست به‌تدریج کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند.

وی یادآور شد: تخفیف‌های ویژه در مورد مالیات، سود بازرگانی و حقوق گمرکی در سال اول حدود 80 درصد است که به‌تدریج ظرف 6 سال به صفر خواهد رسید.

21 شهریور 1381؛ سکه طلا با افزایش شدید قیمت از 71 هزار تومان گذشت

بحران‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی طی روزهای اخیر قیمت جهانی طلا و مسکوکات زرین را در سطح بین‌المللی و ایران افزایش داد.

با تشدید احتمال حمله آمریکا به عراق و افزایش قیمت خرید مدت‌دار طلا ازسوی تجار بزرگ کشورهای حوزه خلیج فارس، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از 303 دلار در اول شهریور به 324 دلار در معاملات امروز افزایش یافت.

صبح امروز نیز قیمت هر اونس طلا در بازار معاملات امارات متحده عربی به 324 دلار رسید که بالاترین نرخ معامله این فلز در 3 سال گذشته است.

در داخل کشور نیز علاوه‌بر موارد فوق، گرایش نقدینگی جامعه به سوی معاملات طلا و نزدیک شدن به اعیاد مذهبی و رواج جشن‌های ازدواج موجب رشد بی‌سابقه طلا و سکه شده است.

صبح امروز برای نخستین مرتبه پس از پیروزی انقلاب اسلامی قیمت هر سکه بهار آزادی با 15 هزار ریال افزایش نسبت به دیروز به 715 هزار ریال رسید.

همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی (طرح تمثال امام) نیز با 10 هزار ریال افزایش قیمت نسبت به روز قبل، 614 هزار ریال فروخته شد.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز به رکورد 63 هزار و 200 ریال رسید که در سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

بدهی دولت به آستان قدس پرداخت می‌شود

هیات دولت، وزیران امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را همراه با وزیر دستگاه ذی‌ربط به‌عنوان نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه پرداخت بدهی دولت به سازمان‌ها برگزید.

نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری در مورد نحوه اجرای بند «ک» تبصره 5 قانون بودجه سال 81 با عنوان پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان‌های بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، آستان قدس رضوی و صندوق ذخیره فرهنگیان در چارچوب تصمیمات کارگروه واگذاری موضوع این تبصره یاد شده و مواد تعیینی ازسوی هیات دولت اقدام خواهند کرد.

بنابر مفاد بند «ک» تبصره 5 قانون بودجه 81 به دولت اجازه داده شده است به منظور پرداخت بدهی‌های خود به سازمان‌های بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی، صندوق ذخیره فرهنگیان، آستان قدس رضوی و همچنین بابت بدهی‌های شهرداری‌ها تا پایان سال 1377 و شرکت‌های اتوبوسرانی وابسته به شهرداری‌ها به سازمان تامین اجتماعی از طریق واگذاری اموال، املاک و دارایی‌های دولت و سهم کارخانه‌ها و موسسات دولتی و ملی شده و سهم دولتی در شرکت‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، به ترتیب حداکثر تا 4 هزار میلیارد، 4 هزار میلیارد، 250 میلیارد، 200 میلیارد و 550 میلیارد ریال اقدام کند.

21 شهریور 1391؛ رایزنی ارزی سران قوا

در پی تشدید نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر، برخی کارشناسان پیشنهاد داده بودند که سران قوا درباره کنترل بازار  و ارز اقداماتی انجام دهند تا اوضاع این بازار هرچه زودتر بهبود یابد. در همین راستا جلسه سران قوا روز گذشته در دفتر رئیس قوه قضائیه برگزار شد و از قرار معلوم یکی از بحث‌های این جلسه مربوط بود به ساماندهی بازار سکه و ارز.

احمدی‌نژاد پس از این جلسه گفت: در این نشست تلاش شد تا در جهت رفع مشکلات مردم گام برداشته شود.

 

یکی از خبرنگاران درباره وعده رئیس‌جمهور مبنی‌بر کاهش نرخ سکه و ارز پرسید که احمدی‌نژاد ابتدا سکوت و سپس عنوان کرد: من قولی نداده‌ام اما تلاش می‌کنیم وضع بهتر شود.

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت خبر از آغاز اجرای آزمایشی طرح جامع مالیاتی از ابتدای مهر داده است. طرحی که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی در مرحله اول 3 استان تهران، اصفهان و کرمانشاه را دربرمی‌گیرد و از ابتدای سال آینده در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.

شمس‌الدین حسینی با اشاره به سهم 7 درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی گفت: سال گذشته بدون در نظر گرفتن پایه مالیاتی، 28 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که بر این سال 92 درصد از مالیات مصوب محقق شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.