| کد خبر: 234708 |

آیا اقتصاد ترکیه را فقط توریسم می چرخاند یا ما اینطور فکر می کنیم؟

ترکیه جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست. دقت کنید که در دنیا ۱۹۵ کشور رسمی وجود دارد. صنعت توریسم ترکیه، با تمام مشاغل مرتبط با آن، فقط ۱۰ درصد از کل سهم اقتصاد ترکیه را شامل می شود (البته ۱۰ درصد رقم کمی نیست).

تین نیوز

اگر شما هم یکی از کسانی هستید که معتقدند ترکیه فقط از طریق توریسم می چرخد، این مطلب* را از دست ندهید.

ترکیه جزو ۲۰ اقتصاد برتر دنیاست. دقت کنید که در دنیا ۱۹۵ کشور رسمی وجود دارد. صنعت توریسم ترکیه، با تمام مشاغل مرتبط با آن، فقط ۱۰ درصد از کل سهم اقتصاد ترکیه را شامل می شود (البته ۱۰ درصد رقم کمی نیست).

ترکیه، بزرگترین شریک اقتصادی اروپاست. ترکیه و چین، بزرگترین تولید کننده های تکنولوژی سفارش اروپا هستند. با توجه به جَو بدبینی به وجود آمده نسبت به چین و محصولات آن، از همین حالا مذاکرات بسیاری از صنایع بزرگ دنیا با ترکیه شروع شده است.

حجم تبادلات اقتصادی ترکیه ۱.۴ تریلیون دلار است که توریسم در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۳۰ میلیارد دلار در آن سهم داشته است. تعداد توریسم ترکیه در سال ۲۰۱۹، ۴۶ میلیون نفر بوده است و هدفگذاری برای سال ۲۰۲۴، ۷۰ میلیون نفر است.

رتبه توریست های ایرانی بین مسافران ترکیه در سال ۲۰۱۷، چهارم بوده و با افزایش قیمت دلار به رتبه ششم و حتی هفتم هم رسیده است. آلمان، انگلیس و کشورهای عربی بیشتر از ایرانی ها به ترکیه توریست فرستاده اند.

ترکیه با صادرات ۳۲ میلیارد دلاری، بزرگترین مونتاژ کننده اتومبیل در اروپاست (مونتاژ در تجارت، شاخه ای از تولید به حساب می آید). حجم صادرات ترکیه به اروپا در سال ۲۰۱۵ بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۵ میلیارد رسیده است.

بعد از خودروسازی، سهم صنعت نساجی این کشور از صادرات، حدود ۲۸ میلیارد دلار دارد. در آمد ترکیش ایرلانز در سال ۲۰۱۸ رقمی حدود ۲۰ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده است.

در سال 2019، آمریکا، ترکیه را به دلیل افزایش رشد اقتصادی، از لیست GSP یعنی کشورهای نیازمند وام خارج کرد. ترکیه، بزرگترین صادر کننده فندق و انجیر سیاه در دنیاست.

ترکیه در تولید سبزیجات تازه رتبه ۴ دنیا را دارد. ۸۰ درصدزردآلوی خشک جهان از طریق ترکیه تامین می شود. ترکیه چهارمین کشور تولید و صادرکننده زیتون در جهان است.

چین، ژاپن، هند و ترکیه کشورهایی با اقتصاد تولیدی هستند که بعد از بحران کوید ۱۹ زودتر از کشورهای مصرف کننده سرپا خواهند شد.

* این مطلب در شبکه های اجتماعی منتشر شده است

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 1

    سلام.اخیرا اقتصاد ترکیه را فروش ملک به ثروتمندان ایرانی و عرب هم میچرخاند